• Anonym (K)

Kille har låg sexlust

Jag behöver råd. Min kille är i 20-25 årsåldern, frisk och vältränad och vi har inga barn. Trots detta så har han låg sexlust (åtminstone enligt mig är den låg).

Vi har sex ungefär 1 gång i veckan, ibland kanske 2 gånger i veckan, och ibland kan det bli ännu mindre än 1 gång i veckan.

Och enligt mig är detta alldeles för lite. Jag är en ung, frisk kvinna i samma ålder som min kille, och min sexlust är ganska hög. Om jag fick bestämma skulle vi troligen ha sex typ varje eller varannan dag.

Jag mår dåligt utav detta av flera anledningar. Jag har märkt att mitt mående hör ihop med mitt sexliv, så jag blir liksom nedstämd om vi inte har sex på flera dagar. 

Dessutom känner jag mig oattraktiv, oälskad och irriterande, osv, när jag tar intiativ och han bara nekar mig. 

Jag har även försökt ta upp detta med honom flera gånger, till exempel fråga om de är nån speciell anledning att han inte vill ha sex, om jag kan göra nåt annorlunda, osv. Har även berättat för honom att jag mår rätt dåligt av att ha så lite sex. Men han bryr sig liksom inte. Varje gång jag tar upp det säger han knappt nånting, han har heller aldrig nån anledning utan han säger bara att han inte är så sugen, trött eller stressad. 

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag känner att jag är i mina ?bästa år? och jag vill egentligen inte vara i ett förhållande som innefattar såhär lite sex. Jag saknar också verkligen passion och attraktion, att liksom känna sig väldigt efterlängtad och attraktiv av sin partner. Detta handlar inte bara om sex heller men min kille är också ganska dålig på att pussas, hångla, visa närhet och ge komplimanger osv. 

Hursomhelst så är han en väldigt bra kille på andra sätt, han är snäll, rolig, smart, ambitiös, osv. Och det skulle göra mig jätteledsen att avsluta vårat förhållande. Men jag vet bara inte om det finns någon annan utväg. Så därför undrar jag om ni har några råd? Skulle ni göra slut eller försöka lösa allting på något annat sätt? 

• Svar på tråden Kille har låg sexlust
  • Anonym (R)

Hade kunnat vara jag som skrivit detta. Har exakt samma situation. Jag har varit tålmodig i 1,5 år och det har inte blivit bättre. Tror inte alla förstår hur mycket det tär på en att vara partnern med mer sexlust i en relation. Mest troligt har ni bara olika sexdriv, och det är inte mycket att göra åt. Förstår att det är jättesvårt att bara lämna honom. Jag har fortfarande inte kunnat lämna min partner så..

Jag pratade med honom om det ganska nyligt, berättade hur dåligt jag mådde över att inte känna mig åtrådd osv. Fick inga bra svar från honom. 

Jag har även varit i en relation där jag var den med mindre sexlust. Det du kan prova göra är att ta ett steg tillbaka från honom. Är sexdriften lite lägre så blir den inte bättre av att känna press från sin partner. Prova i någon månad att inte ta några initiativ, kanske också avvisa honom någongång om han tar initiativ. Så att han får känna att du är lite svårtillgänglig. Då får han utrymme att känna av sin egen sexualitet.
    Fokusera istället på annat i en månad. Dina vänner, intressen etc. 

• Anonym (K)
    Anonym (R) skrev 2024-10-07 01:07:53 följande:

Hade kunnat vara jag som skrivit detta. Har exakt samma situation. Jag har varit tålmodig i 1,5 år och det har inte blivit bättre. Tror inte alla förstår hur mycket det tär på en att vara partnern med mer sexlust i en relation. Mest troligt har ni bara olika sexdriv, och det är inte mycket att göra åt. Förstår att det är jättesvårt att bara lämna honom. Jag har fortfarande inte kunnat lämna min partner så..

Jag pratade med honom om det ganska nyligt, berättade hur dåligt jag mådde över att inte känna mig åtrådd osv. Fick inga bra svar från honom. 

Jag har även varit i en relation där jag var den med mindre sexlust. Det du kan prova göra är att ta ett steg tillbaka från honom. Är sexdriften lite lägre så blir den inte bättre av att känna press från sin partner. Prova i någon månad att inte ta några initiativ, kanske också avvisa honom någongång om han tar initiativ. Så att han får känna att du är lite svårtillgänglig. Då får han utrymme att känna av sin egen sexualitet.
    Fokusera istället på annat i en månad. Dina vänner, intressen etc. 

Det suger verkligen, men är väl glad på ett sätt att jag inte är ensam i denna situationen. Jag har nu varit tillsammans med min kille i nästan 2 år, och börjar verkligen tröttna på att vi har så lite sex. 

Men tack, jag ska testa ditt tips! Ska inte ta nåt intiativ på en månad. Och jag tror kanske det vore effektivt att avvisa honom någon gång, för jag får känslan att han gillar om jag är mer svårtillgänglig. Det är dock lite jobbigt, för när han väl tar intiativ kommer jag troligen vara så sexuellt frustrerad att jag har svårt att ens säga nej?

• Anonym (R)
    Anonym (K) skrev 2024-10-07 01:21:40 följande:

Det suger verkligen, men är väl glad på ett sätt att jag inte är ensam i denna situationen. Jag har nu varit tillsammans med min kille i nästan 2 år, och börjar verkligen tröttna på att vi har så lite sex. 

Men tack, jag ska testa ditt tips! Ska inte ta nåt intiativ på en månad. Och jag tror kanske det vore effektivt att avvisa honom någon gång, för jag får känslan att han gillar om jag är mer svårtillgänglig. Det är dock lite jobbigt, för när han väl tar intiativ kommer jag troligen vara så sexuellt frustrerad att jag har svårt att ens säga nej?

Ja, alla går nog igång på att behöva "jaga" lite. Samma här, det är jättesvårt att säga nej till sex när det väl erbjuds. Men försök. Du kan ju börja onanera lite oftare så kanske du inte känner dig lika sugen.
  • Anonym (K)
    Anonym (R) skrev 2024-10-07 01:27:49 följande:
    Ja, alla går nog igång på att behöva "jaga" lite. Samma här, det är jättesvårt att säga nej till sex när det väl erbjuds. Men försök. Du kan ju börja onanera lite oftare så kanske du inte känner dig lika sugen.
    Ja precis, jag ska försöka. Det som suger nästan mest av allt är dock att min självkänsla påverkas av det här. Skulle inte säga att jag är oattraktiv (är normalviktig och tar hand om mig själv osv), men när min kille har så låg sexlust så börjar jag fundera för mycket. 
  • Anonym (Lisa)

Jag var i ditt läge mellan 20 och 30 års ålder. Det blev inte bättre och jag mådde allt sämre. Det blev tommare och allt mer ensamt i relationen och jag kände mig inte alls levande. Idag är jag 35 och lever med en jämnårig man. Vi har en bebis, men har ändå sex 3-7 gånger per vecka. Det är prioriterat av oss båda och om vi skulle invänta att vi är pigga, inte stressade, eller nåt annat så skulle vi inte ha sex så ofta, men båda vet att vi mår bra fysiskt och i känslan att vi är nära varandra  relationen så vi tar oss tid att ha sex. 

Vår längsta paus förutom när min man rest i jobbet är två veckor och det var efter förlossningen. 

Hörde en gång en sexolog säga att sex är 90% av relationen när det inte är bra, men 10% när det är bra. Tror att det ligger mycket i det; ett dåligt sexliv spiller över på så mycket annat, medan ett bra sexliv öppnar upp för utveckling i relationen i övrigt.

Så fundera på om ni är rätt för varandra. Jag är glad att jag lämnade mitt ex som är en mycket bra kille förutom sexdriften. Hur skulle ert sexliv bli om ni dessutom hade barn?

• Anonym (Kille)

Vi andra män med hög sexlust har hört år in o år ut när det är.åt andra hållet att vi får gilla läget o anpassa oss till vår partner. Gå o runka eller göra slut o hitta nån annan. Så tänker vara opartisk o säga att du får göra samma sak göra slut eller onnanera. Han har låg lust tyvärr och du får gilla läget. Men känner jag kvinnfolket rätt så kommer du göra slut och hitta nån som kommer ge dig mängden du vill ha. Eller nån vid sidan om. 

• Anonym (xxx)

Han kanske behöver lite hjälp. Jag har tipsat om dessa testosteron prep i andra trådar. Mörkblå ask och börjar på M. (Får inte skriva reklam här tror jag).
    Dessa tillskott drar igång sexdrivet efter 1-2 mån ätande. Tro mig. Det hjälper rejält.   Hjälper det inte är det nåt annat....skulle jag våga påstå.

• Anonym (Kille)
    Anonym (xxx) skrev 2024-10-07 07:44:35 följande:

Han kanske behöver lite hjälp. Jag har tipsat om dessa testosteron prep i andra trådar. Mörkblå ask och börjar på M. (Får inte skriva reklam här tror jag).
    Dessa tillskott drar igång sexdrivet efter 1-2 mån ätande. Tro mig. Det hjälper rejält.   Hjälper det inte är det nåt annat....skulle jag våga påstå.

M.AXU.LIN?
  • Anonym (Viv)

Han kan inte direkt rå för sin lust... Kan vara bra att se över vilket typ av lust han har, responsiv eller spontan lust. Ni vet. Basics. Även att faktiskt prata utan att du pratar om hur sårad du blir av detta, också basics att kunna kommunicera om det.

• Anonym (Hej)

Jag var i din sits i din ålder. Helt ärligt. Få har dålig lust. Det är annat som skaver tyvärr. Det kommer inte lösa sig för att ni pratar. Han har börjat tappa känslorna för dig oavsett vad han säger. 

Svar på tråden Kille har låg sexlust