• Anonym (Tofu)

Äter jag för mkt tofu???

Fattar inte, jag brukar göra en tofu gryta med bl a 200g tofu till mig själv, så skulle jag kolla om jag hitta nåt annat recept på tofu gryta o hittar då att det ska va bara hundra g per person! Så, äter jag för mkt tofu??? Alltså, köttisar kan ju lätt äta typ 150-200g kött??? Så vad är skillnaden???

• Svar på tråden Äter jag för mkt tofu???
  • mammatill6

Vaddå man ska äta? Du äter väl sp mycket du behöver för att bli mätt. Jag väger inte min mat för att se så jag kommer upp till en normalportion utan äter så jag blir mätt.

• Xenia

Konstig fråga. Tofu är väl varken fettbildande eller farligt på något annan sätt. Den som skrev receptet utgick förstås från att ingen skulle vilja ha mer tofu. Grytan innehållar väl inte enbart tofu?

• Anonym (Em)

En portion kött brukar också vara runt 100g. Sen äter väl många mer än en portion såklart

• Anonym (Em)

Hur mycket tofu du ska äta beror ju på vad du äter i övrigt. Samt om du är kvinna eller man, din längd och vikt

• Anonym (K)

Ät så mycket tofu du vill. Det är nyttigt. 

• Anonym (Tofu)

Tack för alla svar, känns lite lugnare nu! Tänkte att jag överåt haha.

• Anonym (Patricia)
    Anonym (Tofu) skrev 2024-10-06 21:55:10 följande:

Tack för alla svar, känns lite lugnare nu! Tänkte att jag överåt haha.

Är du inte van att laga mat/läsa recept?  

Hur mycket av varje ingrediens handlar ju om att det blir x antal portioner av det man lagar i slutändan.  
  • Anonym (Tofu)
    Anonym (Patricia) skrev 2024-10-06 22:02:46 följande:
    Är du inte van att laga mat/läsa recept?  

Hur mycket av varje ingrediens handlar ju om att det blir x antal portioner av det man lagar i slutändan.  
    Nä, alltså, den grytan som jag brukar göra har jag hittat på själv så den är inte tagen från ett färdigt recept. Men sen tänkte jag kolla att få idéer till nå nytt o då såg jag att det var rekomenderat att ha 100g tofu per person!
  • Anonym (Anna)

När jag lagar mat med tex köttfärs beräknar jag 100gr per person för vissa recept och 200gr för vissa, beror på om det är mycket grönsaker och andra saker i rätten. Det är likadant med tofu. 

Svar på tråden Äter jag för mkt tofu???