• Anonym (jury)

Okej att ljuga om sex med annan?

Anonym (T) skrev 2024-10-06 18:21:33 följande:
    Paus är egentligen fel ord, vi hade gjort slut, men har sen dess bestämt att ge oss ett till försök.
    Vem var den drivande kraften för att göra slut och och för att sedan ge det ett till försök?

Om det var han så kan du hålla käften med gott samvete tycker jag, han får skylla sig själv.

Om det var du så är det en dåligt start på det återupptagna förhållandet att börja försöket med en lögn som visst inte är helt vit.
  • Anonym (jury)
    Anonym (T) skrev 2024-10-06 18:44:47 följande:
    Det var jag som gjorde slut, hen som tog upp kontakten och ville försöka igen, vad nu det har med saken att göra.

Det skyddar ju hens känslor också. Det skulle såra även om vi bryter igen. Jag har inga problem med att hålla tyst, inget dåligt samvete över det som hände, så varför är det en dålig start?
    Tycker att du bör se kuggfrågan 'skall jag berätta?' som ett lackmusprov på hur seriös eran återförening är.

Genom att vara ärlig visar du respekt för honom och ger honom en möjlighet för att fatta ett beslut från dom givna förutsättningarna som dom är.  Och han får möjlighet att genom detta beslut bekräfta sin accept av dessa förutsättningar och sin tro på riktigheten av detta beslut. Det ville ha varit en riktigt ny start på erat förhållande och inte bara ett avslut på en odefinierad 'paus'.

Nu verkar eran återförening vara minst en sagt halvhjärtat.. Du tänker taktiskt/strategiskt omkring vad som är bäst för dig/er och han famlar i blindo och tror något annat om verkligheten än hur den egentligen är.
  • Anonym (jury)
    cosinus skrev 2024-10-06 22:38:53 följande:

Partnern borde aldrig frågat, dels ska man aldrig ställa en fråga man inte kan hantera svaret på och dels har denne inget med saken att göra.

Inget säger väl att partnern inte kan hantera svaret på frågan, utan bara att han inte vill hantera det på det sätt som TS ville önska. Vilket han har rätt till om han tycker det är viktigt, på samma sätt som TS har rätt till att göra som hon vill efter ett avslut.

Det är bara kombinationen fråga plus nekande svar som man kan ha invändningar emot.
  • Anonym (jury)
    Anonym (Nej!) skrev 2024-10-06 22:59:23 följande:
    Har han verkligen rätt till det? Förklara gärna varför han har rätt till det? 
    Om svaret på frågan för honom ( TS skriver ju bara hen) är av avgörande betydelse för om han skall välja att gå väg A, som är att försöka återuppta förhållandet med TS, eller väg B, som är att inte alls göra detta försök, så har han moralisk rätt att få svar på den frågan för att inte spilla sin tid på ett kanske dödfött projekt. TS verkar ju själv vara medveten om denna problemställning, men väljer att ignorera den eftersom hon ogillar konsekvenserna.
Svar på tråden Okej att ljuga om sex med annan?