• Anonym (Ts)

Treåring hatar att åka bil

Vad gör man. Har en treåring som HATAR bilen. Skriker så det knappt går att fokusera på bilkörning.

Vi har en besafe stretch så det är gott om utrymme än men han HARAR det, skriker bara att han vill komma loss.

Vi bor på landet så bil är ett måste.

Vad gör man?

• Svar på tråden Treåring hatar att åka bil
  • Anonym (Ts)
    EpicF skrev 2024-10-11 15:37:27 följande:
    Skrev jag att det var du som tummade ner innlägget? 

Du har ratat alla förslag du fått. Vad vill egentligen med tråden? 
    Få relevanta svar. Det enda jag inte vill är att vända barnet.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Ts) skrev 2024-10-11 15:42:59 följande:
    www.thule.com/en-sk/articles/guides/rear-facing-car-seats-why-safer
    Den här undersökningen tar inte upp vad som händer med barnet när du står på en landsväg, stilla med bilen och blinkar vänster, och du blir påkörd bakifrån av någon som kommer i 100km/h. Du kan ta fram vilken forskning du vill, men om du har nån gnutta sunt förnuft så förstår du att just i det exemplet, så vill du ha ditt barn i en framåtvänd bilbarnstol. Inte bakåtvänd...
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Man) skrev 2024-10-12 22:50:23 följande:
    Den här undersökningen tar inte upp vad som händer med barnet när du står på en landsväg, stilla med bilen och blinkar vänster, och du blir påkörd bakifrån av någon som kommer i 100km/h. Du kan ta fram vilken forskning du vill, men om du har nån gnutta sunt förnuft så förstår du att just i det exemplet, så vill du ha ditt barn i en framåtvänd bilbarnstol. Inte bakåtvänd...
    Och i precis alla andra fall vill du ha ditt barn i en bakåtvänd stol. Om du skulle roa dig med att ta fram statistik på olika typer av olyckor skulle du nog se vad som är mer och mindre risk.
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Man) skrev 2024-10-12 22:50:23 följande:
    Vilken typ av olycka man drabbas av kan man inte planera. Då får man utgå från sannolikhet, och ser man till vilka småbarn som dör eller skadas allvarligt i trafikolyckor så är risken upp till fem gånger så hög för de som åker framåtvänt. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lova) skrev 2024-10-13 15:19:57 följande:
    Du är ju bara aggressiv och helt omöjlig att resonera med vilket märks i hela tråden. Du är en trafikfara, lika farlig som folk som sitter och håller på med telefonen samtidigt som de kör. 
    Och du är anmäld. Todelo.

Att jag inte kommer vända mitt barn framåt är i linje med precis varenda säkerhetsrekommendation för svensk standard. Säg till din Bvc att du vänt din treåring framåt och se reaktionen, tack. Det är inget jag anser värt att diskutera eftersom det är en lika stor ickefråga som att få förslaget att låta barnet köra bilen i min värld. Dvs inget som kommer hända. Det är helt enkelt för osäkert och jag vill inte ha det förslaget mer.

Att folk ändå fortsätter skapa scenarier kring detta är därför inget jag kommer resonera med.
  • Anonym (P)
    Anonym (Ts) skrev 2024-10-13 16:01:41 följande:
    Och du är anmäld. Todelo.

Att jag inte kommer vända mitt barn framåt är i linje med precis varenda säkerhetsrekommendation för svensk standard. Säg till din Bvc att du vänt din treåring framåt och se reaktionen, tack. Det är inget jag anser värt att diskutera eftersom det är en lika stor ickefråga som att få förslaget att låta barnet köra bilen i min värld. Dvs inget som kommer hända. Det är helt enkelt för osäkert och jag vill inte ha det förslaget mer.

Att folk ändå fortsätter skapa scenarier kring detta är därför inget jag kommer resonera med.
    Nå, har du provat att ha en vuxen bredvid barnet, t.ex att ha stolen i passagerarsätet fram, eller en vuxen bak?
  • Anonym (Tre)

Så länge Ts inte kan åka säkert och själv koncentrera sig med sitt barn i bil så är det ju givet att hon inte ska köra förrän det är löst. Att utsätta andra för ev fara verkar Ts inte bry sig om.  

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Tre)
    Anonym (P) skrev 2024-10-13 16:25:23 följande:
    Nå, har du provat att ha en vuxen bredvid barnet, t.ex att ha stolen i passagerarsätet fram, eller en vuxen bak?
    Gissningsvis så tycker Hon att barnet ska sitta i bak pga säkerheten. Sen finns det väl ingen som kan sitta med barnet i bak antingen för att hon då är ensam vid det tillfället eller så anser de att barnet kan sitta för sig själv för vill inte sitta ibak.
  • Anonya

Det kan finnas gånger då det hade varit säkrare för ett litet barn att sitta rättvänt, men det är inte ett hållbart argument för att ha barn att sitta så. De fall där det är tvärtom är nämligen så väldigt många gånger fler.

På samma sätt finns det gånger då någon tagit sig ur en bil just för att personen inte använde säkerhetsbälte, men det betyder ju inte att man ska låta bli att använda bälte på grund av det. Det har hänt att den enda som haft flytväst varit enda som drunknat för flytvästen hakade fast under den kantrade båten. Det är ändå maximal otur och oerhört ovanligt, medan flytväst räddar så många och hade räddat så många av dem som drunknar. Alltså inget som gör att man ska sluta använda flytväst. 

Alltså är det inte ett hållbart argument för att TS ska vända barnet framåt bara för att ditt barn räddats av att sitta framvänd. Däremot är det ju underbart att ditt barn räddades!

• Anonym (Ts)
    Anonya skrev 2024-10-13 21:51:11 följande:

Det kan finnas gånger då det hade varit säkrare för ett litet barn att sitta rättvänt, men det är inte ett hållbart argument för att ha barn att sitta så. De fall där det är tvärtom är nämligen så väldigt många gånger fler.

På samma sätt finns det gånger då någon tagit sig ur en bil just för att personen inte använde säkerhetsbälte, men det betyder ju inte att man ska låta bli att använda bälte på grund av det. Det har hänt att den enda som haft flytväst varit enda som drunknat för flytvästen hakade fast under den kantrade båten. Det är ändå maximal otur och oerhört ovanligt, medan flytväst räddar så många och hade räddat så många av dem som drunknar. Alltså inget som gör att man ska sluta använda flytväst. 

Alltså är det inte ett hållbart argument för att TS ska vända barnet framåt bara för att ditt barn räddats av att sitta framvänd. Däremot är det ju underbart att ditt barn räddades!

Tack. Det är exakt det jag försökt få fram. Eftersom folk inte kan hålla sig från att provocera, svara på saker som jag redan sagt nej till (framåtvänd stol) och börja diskutera detta kommer jag dock begära att denna tråd tas bort, också då någon anmälde mig i tråden när jag svarade så att jag blev spärrad.
Svar på tråden Treåring hatar att åka bil