• Anonym (Ts)

Treåring hatar att åka bil

EpicF skrev 2024-10-07 11:08:39 följande:
    Dåså, då har du lösningen. Varför ens starta en tråd när du redan har lösningen? 
    Skärp dig. Sluta dryga dig.

Det är väl självklart att den bästa lösningen på ett skrikande barn inte är att sluta åka bil när man bor på landet. Däremot är det en bättre lösning än att utsätta barnet för den direkta livsfara det är att åka framåtvänd.
  • Anonym (Ts)
    septembermamma2022 skrev 2024-10-07 12:08:34 följande:

Har du testat att fråga barnet vad det ogillar med bilåkning? Kanske lättare att kunna felsöka och hitta en lösning om ni vet vad det handlar om. Fråga i en situation som är avslappnad när barnet är på gott humör. Många treåringar kan ju ändå göra sig ganska förstådda.

"Jag gillar inte att sitta fast."
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Man) skrev 2024-10-07 18:19:20 följande:

Att sitta bakåtvänd vid en kollision är ju naturligtvis bara bäst om det är fordonet barnet sitter i som kolliderar i någon form av frontalkrock. Sitter man däremot framåtvänd så klarar sig barnet bättre vid en kollision där man blir påkörd bakifrån,  som förövrigt är den vanligaste formen av kollision med andra fordon...

Lämnar vi den diskussionen åt sidan så har du ju fått flertalet bra tips redan, sätt en iPad i händerna på barnet, sätt barnet fram, eller vuxen bak med barnet om den möjligheten finns.

Själv har vi precis som ni haft en gaphals i bilen, 3 barn totalt och den mista har varit grotesk i bilen jämfört med de andra. För oss hjälpte inga av de förslag du fått, och vi vände inte heller stolen framåt. Lösningen för oss var att alla i familjen fick hörselskydd som vi kunde ta på oss, hon skrek tills hon somnade av utmattning och vi körde vidare. Denna period höll sig ca 1år.

Nej, du har fel eftersom kraften vid påkörning bakifrån går i fordonets riktning. Det där finns rätt gedigen forskning på.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Ts)
    EpicF skrev 2024-10-07 23:24:06 följande:
    Krock med andra bilar med barn i bilen kanhända oavsett om barnet sitter bakåt- eller framåtvänd. 

Det många som vänder av andra orsaker än missnöje. Jag vände min då 2,5 åring pga att han var åksjuk. Och vi blev påkörda bakifrån när han var runt tre år ca. Det gick bra tack vare att han sätt framåtvänd. Hade han suttit bakåtvänd så hade han förmodligen inte levt idag. 

Men ja, rekommendationer är att sitta bakåtvänd tills 4-5/6, om det går. Idag är bilbarnstolar bättre än på 80-talaet, och de är även bättre framåtvänd än på 80-talet. 

Har man som förälder svårt att koncentrera sig när ens unge skriker så får man faktiskt vänta barnet och se om det blir bättre. Blir det bättre så är ser säkrare eftersom den som kör kan koncentrera sig och köra säkert.

Spelar ingen roll om ingen sitter bakåtvänd om den som kör inte kan koncentrera sig och då inte kör säkert. 
    Vad baserar du din dödsdom över barnet på? Att sitta bakåtvänd är generellt nämligen bättre oavsett kollisionsriktning.
  • Anonym (Ts)
    EpicF skrev 2024-10-11 15:38:07 följande:
    Dödsdom? Vad pratar du om? 
    Du skrev att barnet hade dött om det åkt bakåtvänt.
  • Anonym (Ts)
    EpicF skrev 2024-10-11 15:37:27 följande:
    Skrev jag att det var du som tummade ner innlägget? 

Du har ratat alla förslag du fått. Vad vill egentligen med tråden? 
    Få relevanta svar. Det enda jag inte vill är att vända barnet.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Man) skrev 2024-10-12 22:50:23 följande:
    Den här undersökningen tar inte upp vad som händer med barnet när du står på en landsväg, stilla med bilen och blinkar vänster, och du blir påkörd bakifrån av någon som kommer i 100km/h. Du kan ta fram vilken forskning du vill, men om du har nån gnutta sunt förnuft så förstår du att just i det exemplet, så vill du ha ditt barn i en framåtvänd bilbarnstol. Inte bakåtvänd...
    Och i precis alla andra fall vill du ha ditt barn i en bakåtvänd stol. Om du skulle roa dig med att ta fram statistik på olika typer av olyckor skulle du nog se vad som är mer och mindre risk.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lova) skrev 2024-10-13 15:19:57 följande:
    Du är ju bara aggressiv och helt omöjlig att resonera med vilket märks i hela tråden. Du är en trafikfara, lika farlig som folk som sitter och håller på med telefonen samtidigt som de kör. 
    Och du är anmäld. Todelo.

Att jag inte kommer vända mitt barn framåt är i linje med precis varenda säkerhetsrekommendation för svensk standard. Säg till din Bvc att du vänt din treåring framåt och se reaktionen, tack. Det är inget jag anser värt att diskutera eftersom det är en lika stor ickefråga som att få förslaget att låta barnet köra bilen i min värld. Dvs inget som kommer hända. Det är helt enkelt för osäkert och jag vill inte ha det förslaget mer.

Att folk ändå fortsätter skapa scenarier kring detta är därför inget jag kommer resonera med.
  • Anonym (Ts)
    Anonya skrev 2024-10-13 21:51:11 följande:

Det kan finnas gånger då det hade varit säkrare för ett litet barn att sitta rättvänt, men det är inte ett hållbart argument för att ha barn att sitta så. De fall där det är tvärtom är nämligen så väldigt många gånger fler.

På samma sätt finns det gånger då någon tagit sig ur en bil just för att personen inte använde säkerhetsbälte, men det betyder ju inte att man ska låta bli att använda bälte på grund av det. Det har hänt att den enda som haft flytväst varit enda som drunknat för flytvästen hakade fast under den kantrade båten. Det är ändå maximal otur och oerhört ovanligt, medan flytväst räddar så många och hade räddat så många av dem som drunknar. Alltså inget som gör att man ska sluta använda flytväst. 

Alltså är det inte ett hållbart argument för att TS ska vända barnet framåt bara för att ditt barn räddats av att sitta framvänd. Däremot är det ju underbart att ditt barn räddades!

Tack. Det är exakt det jag försökt få fram. Eftersom folk inte kan hålla sig från att provocera, svara på saker som jag redan sagt nej till (framåtvänd stol) och börja diskutera detta kommer jag dock begära att denna tråd tas bort, också då någon anmälde mig i tråden när jag svarade så att jag blev spärrad.
Svar på tråden Treåring hatar att åka bil