• EpicF

Treåring hatar att åka bil

Anonym (Ts) skrev 2024-10-06 19:58:33 följande:
    Inte en chans att jag vänder framåt vid 3 år. Totalt livsfarligt.
    Det är bättre att vända barnet framåt för att se om det inte skriker och du då kan konse trera dig på körningen, än att ha en skrikamde unge som gör att du inte kan konsentrera dig på körningen. 

Och nej, det är inte totalt livsfarligt. Många av oss 80-90 talister satt framåtvänd vid 3, och vi lever...
  • EpicF
    Anonym (Juli) skrev 2024-10-06 20:51:43 följande:

Tja, de som krockade allvarligt och bröt nacken finns ju liksom inte här och kan berätta om det. Den här statistiken är finsk, men gissar att det är ungefär samma här. 

https://yle.fi/a/7-1243330

Nej, men alla vi som överlevde barndomen finns här
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2024-10-06 22:23:46 följande:
    Två fel gör inte ett rätt. Att vända fram vid 3 år är inte lösningen.
    Då får du låta han se på film. 
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2024-10-06 22:22:08 följande:
    Det är totalt livsfarligt. Ett barns nacke är inte stark nog vid tre år. Vid en krock kan det bli inre halshuggning. 

Det finns många saker barn överlevde förr med, men där många faktiskt dog. 

Jag kommer oavsett vad inte vända framåt eftersom jag inte kommer riskera det och anser det idioti. Punkt.
    Ett barn kan få bla inre halshuggning av att ha en mamma som krockar för att hon inte kan nonsentrerq sig även om barnet sitter framåtvänd. 
  • EpicF
    Anonym (Juli) skrev 2024-10-07 07:11:43 följande:

Nej, den typen av nackskador är nämligen något som inte drabbar barn i bakåtvänd stol.  

https://www.aftonbladet.se/bil/a/KMBrJM/sakraste-platsen-att-placera-bilbarnstolen

Är man däremot ensam i bilen, och barnet är placerat i baksätet, kan man som förare bli distraherad av att inte ha uppsikt över barnet.

En sak kan dock fastslås:

? Det finns inget viktigare än att låta barnet åka bakåtvänt så länge som möjligt.

Bilden är från Axkid, som tycker att barn ska sitta bakåt tills de är sex år, baserat på olycksstatistik. 

Jo, barn kan få inre halshuggning i bakåtvänd stol också, om man har riktigt otur. 

Ja, självklart är det bäst att barnet sitter bakåtvänd så länge som möjligt. Men ibland har man inget val. Mitt äldsta barn var extremt åksjuk och fick sitta framåt vid 2.5 år, inte optimalt men vi slapp att ha nerspydd bil varje gång vi åkte minsta menter. Och ja, vi prövade allt annat. 
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2024-10-07 08:35:09 följande:
    Exakt. Att som vissa skriver vända framåt är det enskilt farligaste man kan göra för barnet. Isf slutar jag hellre att åka bil och tar konsekvenserna. 
    Dåså, då har du lösningen. Varför ens starta en tråd när du redan har lösningen? 
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2024-10-07 15:02:57 följande:
    Skärp dig. Sluta dryga dig.

Det är väl självklart att den bästa lösningen på ett skrikande barn inte är att sluta åka bil när man bor på landet. Däremot är det en bättre lösning än att utsätta barnet för den direkta livsfara det är att åka framåtvänd.
    Alla andra förslag du får ratas. Då finns tyvärr inte annat och göra. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-10-07 20:32:38 följande:
    Vad oansvarigt gjort av dig. Man tummar inte på säkerheten för att ett barn är missnöjt utan då får man hitta andra lösningar.

Och vaddå ?varenda kompis vände stolen..? Tror du att det är mer säkert bara för att flera andra också var lika oansvariga och gjorde som dig? 🤦🏻?♀️
    Krock med andra bilar med barn i bilen kanhända oavsett om barnet sitter bakåt- eller framåtvänd. 

Det många som vänder av andra orsaker än missnöje. Jag vände min då 2,5 åring pga att han var åksjuk. Och vi blev påkörda bakifrån när han var runt tre år ca. Det gick bra tack vare att han sätt framåtvänd. Hade han suttit bakåtvänd så hade han förmodligen inte levt idag. 

Men ja, rekommendationer är att sitta bakåtvänd tills 4-5/6, om det går. Idag är bilbarnstolar bättre än på 80-talaet, och de är även bättre framåtvänd än på 80-talet. 

Har man som förälder svårt att koncentrera sig när ens unge skriker så får man faktiskt vänta barnet och se om det blir bättre. Blir det bättre så är ser säkrare eftersom den som kör kan koncentrera sig och köra säkert.

Spelar ingen roll om ingen sitter bakåtvänd om den som kör inte kan koncentrera sig och då inte kör säkert. 
  • EpicF
    Anonym (P) skrev 2024-10-08 06:36:02 följande:

Så här kommer man med ett komatruktivt förslag, om att placera barnet endera bredvid föraren elller att placera en vuxen bredvid barnet bak, och allt man får tillbaka är en tumme ner? Vad är det för fel på folk?

Därför att ts inte vill ha det förslaget. 
  • EpicF
    Anonym (P) skrev 2024-10-08 06:36:02 följande:

Så här kommer man med ett komatruktivt förslag, om att placera barnet endera bredvid föraren elller att placera en vuxen bredvid barnet bak, och allt man får tillbaka är en tumme ner? Vad är det för fel på folk?

Därför att ts inte vill ha det förslaget. 
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2024-10-11 15:35:17 följande:
    Nu var det inte jag som tummade ned det så du kan bara vara tyst.
    Skrev jag att det var du som tummade ner innlägget? 

Du har ratat alla förslag du fått. Vad vill egentligen med tråden? 
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2024-10-11 15:36:36 följande:
    Vad baserar du din dödsdom över barnet på? Att sitta bakåtvänd är generellt nämligen bättre oavsett kollisionsriktning.
    Dödsdom? Vad pratar du om? 
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2024-10-11 15:47:26 följande:
    Du skrev att barnet hade dött om det åkt bakåtvänt.
    Ja, det är vad läkarna sagt bedömt på de skador som uppkom respektive de skador som jadd uppkommit om stolen hade varit bakåtvänd. 
Svar på tråden Treåring hatar att åka bil