Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

    Prata om samtycke med ett granska litet barn

    Förut lekte min son, 6 år, mycket med några barn, 2 killar och 2 tjejer. De två killarna som är lite äldre höll på och tjatade om att min son och ena tjejen var kära, lite retligt höll de på och frågade min son gång på gång om han är kär i henne. Tillslut sa han att han är det och försökte pussa henne, hon sparkade bort honom och sprang ifrån. Fattar att hon tyckte han var jobbig och jag har pratat med honom efter det om att man bara får pussa någon som vill det osv. Han sa till mig sen på kvällen att han inte alls är kär i henne utan bara sa/ gjorde så eftersom killarna höll på och tjatade. Nu får han inte vara med dessa barn och leka längre, tjejen säger att han försökte tvinga henne att pussas och att han är kär i henne så hon vill inte leka mer.
    Sonen blev jätteledsen såklart och det gör ont i mig att se. Vet inte riktigt hur jag ska hjälpa honom, på sätt och vi är det ju häns fel som betedde sig på det sättet men tror inte han förstod hur det togs emot. Har någon tips på hur man pratar om samtycke med en 6-åring på ett bra sätt? Hur kan jag nu hjälpa sonen i detta?

  • Svar på tråden Prata om samtycke med ett granska litet barn
  • Anonym (Mamma)

    *ganska litet barn ska det naturligtvis står i rubriken 

  • Anonym (Mamma)

    Ser att jag har stavat som en kratta, ber om ursäkt, skriver från mobilen 

  • Anonym (Mamma)

    Alltså barnen vill inte leka med honom längre, jag hörde när vi var ute att de sa det till honom och att det är pga denna händelse. 

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-10-05 18:52:26 följande:

    Fast att han inte är kär i henne utan gjorde det pga tjatet från andra är ingen ursäkt till att strunta i samtycke FRÅN TJEJEN. Så det är väl det du får lära honom i så fall. Barnen tyckte väl att han gjorde fel som tvingade sig på henne


    Ja precis och det var ju det jag bad om råd om, hur jag ska prata med honom. Eller hur? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-10-05 18:52:26 följande:

    Fast att han inte är kär i henne utan gjorde det pga tjatet från andra är ingen ursäkt till att strunta i samtycke FRÅN TJEJEN. Så det är väl det du får lära honom i så fall. Barnen tyckte väl att han gjorde fel som tvingade sig på henne


  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-10-05 19:01:04 följande:
    Varför berättar han att han inte var kär i henne och att han gjorde det enbart för de tjatade? Eller varför berättar du det för oss i tråden? Har ju inget med samtycke att göra
    Nej men det var bakgrunden till händelsen. 

    Jag vet inte varför han berättade det för mig? Jag skrev det här för att det skulle bli mer begripligt vad som hänt. 
  • Anonym (Mamma)

    Var inte meningen att få det att låta som att det skulle vara någon ursäkt. Men det är bakgrunden. Om jag inte hade tyckt det var viktigt med samtycke så hade jag väl varken startat tråden eller försökt prata med sonen om detta på ett bra sätt. Nej, de tyckte väl att han var dum och nu får han inte vara med och leka längre. Detta var flera veckor sedan, eller över en månad till och med. Ändå ett ganska hårt straff att vara utfryst resten av livet av detta gäng, kan jag tycka. Han är 6 år liksom, inte 16. 

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (A) skrev 2024-10-05 19:21:42 följande:

    Om mamman (föräldrarna, om någon vill hugga på det) till tjejen verkar vettig skulle jag prata med henne och förklara läget. Det är inte lätt i den åldern att veta alla sociala koder och självklart ska inblandade föräldrar försöka hjälpa till så att inget barn hamnar utanför på grund av en sån sak, tycker jag. Nu har din son lärt sig den hårda vägen att samtycke krävs, och förmodligen på ett mer effektivt sätt än vad man som vuxen kan förmedla med ord. Nu är problemet att han inte får vara med att leka. Berätta för de andra barnens föräldrar att det blev fel, att du är ledsen, att han är ledsen. Bjud in dem till lek, antingen alla eller någon i taget. Så får de andra föräldrarna göra den delen av uppfostran som det innebär att lära sina barn att alla gör misstag och kan lära oss. 


    Tack för ett vettigt svar
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Joppis) skrev 2024-10-05 20:10:37 följande:

    Har du ens läst materialet i länken? 


    Ja, den var jättebra. Tack!
  • Anonym (Mamma)

    Nej men det har med händelsen att göra men fine, bortse från det om du tycker det är irrelevant. Har jag ens någon anledning att rättfärdiga min 6-årings beteende? Eller vill du att jag ska döma ut honom fullständigt för att du ska bli nöjd? 

    Jag kan förstå att han hade svårt att hantera killarnas tjat (tyckte själv de var jättejobbiga) och sedan kan det ibland som någon skrev vara svårt med vilka sociala koder som gäller när man är i den åldern. Betyder det att jag vill uppmuntra beteendet eller tycker det är acceptabelt? Naturligtvis inte, han gjorde såklart fel, det har jag inte förnekat. Såklart är det jätteviktigt att inte göra något mot någons vilja och det sista jag vill är att min son behandlar tjejer illa och inte respekterar gränser. Men nu är han 6 år och oskyldig på ett barns vis, tror han såg det som någon form av lek och förstod faktiskt inte att det kan ses som kränkande. Barnen håller ju annars på och skojar och "jagar" varandra, leker kull och håller i varandra lite hårdhänt osv, inte alltid lätt för en sexåring att veta var gränsen går. Jag har pratat med honom och han har förstått att det var fel.


    Anonym (M) skrev 2024-10-05 21:56:56 följande:
    Fast det har ju inget med samtycket att göra. Det är inte relevant att dra upp det så Ida man inte ser det som ett rättfärdigande av handlingen 
Svar på tråden Prata om samtycke med ett granska litet barn