Inlägg från: Anonym (Trött kvinna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött kvinna)

Att drömma om att ta hand om hemmet istället för att jobba!

Anonym (Molly) skrev 2024-10-05 08:41:49 följande:
    Så vem ska försörja dig då? Din särbo med tre barn?
    Nej, det ska han inte, inte i nuläget i alla fall! Han och jag har haft diskussionen och han tycker inte det är en dålig idé alls. Han hade också kunnat tänka sig vara hemma och sköta allt i hemmet om jag jobbat. Kanske är det så att den dagen vi blir sambos kanske vi båda går ner i arbetstid, det kommer vi ha råd med. 
  • Anonym (Trött kvinna)
    Aliona skrev 2024-10-05 08:51:57 följande:
    Fast visst finns det lärarjobb som är på deltid också. Och det är ju inte många år kvar tills dina barn är utflugna. Då får du båda mer tid och mer pengar över. 
    I nuläget trivs jag med mitt jobb. Jag får se hur det blir längre fram och ja, snart är mina barn utflugna, då kommer jag ha mer pengar över och kommer inte heller behöva bo så här stort som jag gör nu!
  • Anonym (Trött kvinna)
    Anonym (Donna) skrev 2024-10-05 09:12:44 följande:
    Menar du att man ska tvingas till detta genom lagstiftning?
    Med tanke på det du skrev om "systemet"?

Att med vilje se till att man själv får en sämre pension???
    Nej såklart inte. Alla får göra vad de vill men här i Sverige är lönerna så pass låga att båda måste jobba. Det är jättebra att alla är jämställda idag men jag tror tyvärr att många också är helt slutkörda på grund av detta. 
  • Anonym (Trött kvinna)
    Anonym (Molly) skrev 2024-10-05 09:18:13 följande:

Ja, fast det gick ju förr. Men då skulle ju inte varje unge ha en egen mobil och TV, eget rum, skjuts överallt, äta ute eller hämtmat. Man jagade och lappade, åkte inte utomlands, hade max en bil osv. 

Sedan är det ju konstigt att du som frånskild tycker det är ok att en i förhållandet (alltid kvinnan) sk stå utan egna pengar. Vad hade hänt om du varit hemmafru från början i ditt första förhållande, dvs inte satsat på utbildning och arbete? Då hade du stått där när ni skilde er, med en man som knappt tar ansvar, och två barn själv utan arbete. 

Visst kan man leva ett liv där lönearbete inte tar upp all tid, men då får man ju göra andra val än du har gjort. Inte tro att någon ska stå för det. 

Jag utgår från min situation nu, har alltid satt karriären väldigt högt och utbildat mig och har ett bra arbete. Det är nu, när jag blivit lite äldre som jag börjat ifrågasätta detta, att jag hade tyckt det varit skönt att kunna ta det lite lugnare. Min särbo tycker likadant och jag hade också kunnat tänka mig fortsätta jobba för att låta honom vara hemma och sköta hemmet.  Jag tycker alltså inte att det enbart är kvinnan som ska vara hemma, Det kommer kanske bli så att den dagen vi blir sambos kanske vi båda går ner i arbetstid, vi får se! Just nu är jag bara väldigt trött.
  • Anonym (Trött kvinna)
    Anonym (Donna) skrev 2024-10-05 09:21:47 följande:
    Jo, du får givetvis ha dina åsikter men om du skriver om dem i ett forum så måste du tåla att andra kritiserar och ventilerar sina åsikter.

Din åsikt om "systemet" är ju t ex helt galen. Det skulle inte fungera. ÄR du för sambeskattning också?

Min verklighet ja, ett av mina barn var med om en mycket traumatiserande upplevelse som liten, det tog över tio år att bearbeta. Så jag vet nog att livet kan vara jobbigt och tungt. 

Pappan gick bort när han nyligen fyllt 40 så jag har minsann fått rodda själv också. Men har aldrig haft en tanke på att gå hemma och skrota för det.

Din partner tycker som du, så vem av er ska dra in kulorna då? Och vem ska vara hemmaskrotare?
    Det borde ju handla om många år med tanke på era barns åldrar.
    Jag kanske skulle skriva något annan än just "systemet". Vad jag egentligen menar är att vi tjänar för dåligt i Sverige för att den ena i förhållandet har möjligheten att vara hemma. Jag är absolut inte för sambeskattning, är väldigt glad att vi är jämställda i Sverige men jag har mer och mer börjat inse att så skönt det hade varit att fullt ut kunna fokusera på en sak.

Min särbos barn är lite yngre än mina men inom max 10 år är de också utflugna. Jag tror inte det kommer bli så att någon av oss slutar jobba, kanske går vi båda ner i arbetstid och får tid över till annat. 
  • Anonym (Trött kvinna)
    Anonym (Donna) skrev 2024-10-05 09:25:10 följande:
    Anonym (Trött kvinna) skrev 2024-10-05 09:19:53 följande:
    Nej såklart inte. Alla får göra vad de vill men här i Sverige är lönerna så pass låga att båda måste jobba. Det är jättebra att alla är jämställda idag men jag tror tyvärr att många också är helt slutkörda på grund av detta. 

Vad menade du då?
    Jag menar att vårt jämställdhetstänk, vilket i grunden är helt fantastiskt har lett till att många av oss är helt slutkörda eftersom alla jobbar, oftast heltid. Sen hem och rodda med hem, barn osv. Jag är väl medveten om att hur det fungerade förr verkligen är en kvinnofälla men då fokuserade man på en sak. Jag är ju såklart glad att jag har ett jobb och trivs med det men det känns övermäktigt ibland att hinna med allt.
  • Anonym (Trött kvinna)
    Anonym (Donna) skrev 2024-10-05 09:13:59 följande:
    Han måste väl ändå betala det som är lagstadgat?
    Vilket inte är någon struntsumma.
    Han betalar mindre än det lagstadgade eftersom jag tjänar mer. 
  • Anonym (Trött kvinna)
    Anonym (Donna) skrev 2024-10-05 09:38:05 följande:
    Förstår ändå inte vad du menar att det är för fel på "systemet" då jag trodde att det handlade om att man skulle få ta del av partnerns förmåner per automatik.
    Men jag kanske missförstod?

Men du, det du säger om jobb, hem och barn... det gäller ju i stort sett alla. Tror nog att de flesta ser logiken i det.
    Det handlar om en period i livet, sedan lugnar det sig igen. Tro mig, jag vet.
    Jag har inte ifrågasatt systemet utan syftade mer på att i Sverige tjänar vi för dåligt för att en ska kunna gå hemma. Nej, jag menar inte att man ska ta del av partnerns förmåner men om båda bestämmer att den ena ska fokusera på jobb och den andra på hemmet bör ju den som arbetar sätta undan en del av sin lön till den andres pension men det går ju inte i Sverige eftersom vi tjänar för lite.

Alla lever inte ensamma med diagnosbarn plus arbetar 45-timmarsveckor. Kanske ville jag bara gnälla och jag förstår att det lugnar sig men jag tycker ändå det hade varit så skönt att kunna ha maten lagad till min särbo varje dag samt sköta hemmet så han hade sluppit göra det när han kommer hem. Nu bor vi inte ens tillsammans haha men ändå! Han hade gjort precis samma för mig om han gått hemma och jag hade jobbat. 
  • Anonym (Trött kvinna)
    Anonym (Donna) skrev 2024-10-05 09:39:02 följande:
    Det visste jag inte att man kunde, tjänar han för lite så borde ju FK gå in och täcka upp... så var det iaf förr.
    Vi har inte blandat in FK. 
  • Anonym (Trött kvinna)
    Anonym (Donna) skrev 2024-10-05 10:05:32 följande:
    Då tycker jag kanske att ni borde det, iaf du. Även om du tjänar bra, vad har han för ekonomisk status?
    Nu fyller äldsta barnet 19 år nästa år så knappt lönt. Han tycker att eftersom han inte träffar barnen så mycket bör han inte betala något. Dock brukar jag få 3000 kr varje månad, det är 50 kr per barn och dag. Han har dragit på sig en massa lån med hög ränta eftersom han är ekonomiskt oansvarig. Dessutom har han ett ganska lågavlönat jobb. Han har dålig ekonomi men det är ju varken mitt eller hans barns fel. 
  • Anonym (Trött kvinna)
    Anonym (Donna) skrev 2024-10-05 10:20:12 följande:
    Tycka kan man ju men lagen står över enskildas åsikter.
    Du har ju gått med på det så det går inte att klaga över efteråt.

Jag har ingen aning om vad underhållet ligger på idag, mitt yngsta barn är 25 så det var ett tag sedan jag hade något sånt.
    Jag har inte klagat, är glad att han överhuvudtaget bidrar, han vill inte ens vara med och fira sitt barns student nästa år. Jag tror beloppet ligger på ca 2200 kr per barn om jag inte minns fel. Jag är glad den dag han och jag inte behöver ha något att göra med varandra överhuvudtaget.
  • Anonym (Trött kvinna)
    Anonym (Donna) skrev 2024-10-05 10:07:45 följande:
    Ok, då hänger jag med.
    Och det kan man ju göra redan idag även om jag personligen aldrig skulle göra det. Man vet inget om framtiden, en dag kanske man står där bedragen, ledsen och ensam och den andra får en fin pension för att man var hygglig och "kompenserade".

Haha, men då fick du ju gnälla lite.
    Och gnäller man i ett forum så får man räkna med moteld.
    Det är ju bara så det är.
    Sant, ingen vet hur framtiden blir. Därför måste man se till att ha en ekonomi som klarar separation. Jag ser det som så att skulle jag jobba och min partner går hemma och sköter allt i hemmet, betalar jag gladeligen in en slant till hans pension. Det ska ju såklart inte vara så att det blir på bekostnad av min egen pension. Jag hade värderat hans insats i hemmet eftersom jag inte hade behövt göra lika mycket som om vi båda arbetade. Men, bara en dröm och kommer troligtvis aldrig bli verklighet.
  • Anonym (Trött kvinna)
    Anonym (Isa) skrev 2024-10-05 18:56:46 följande:
    Om du och din särbo hade velat att bli försörjd av någon "annan" vem skulle det vara då?..
    Men ska inte din kille, nej ursäkta din särbo se till att tjäna tillräckligt för att kunna försörja både sin fru, tjej och barn eller. Annars så låter man väl bli att skaffa tjej o barn.
    Redan där är ju din kille en skitstövel som inte kan planera och inte bryr sig
    Vill du verklgen ha en egotrippad karl som dessutom inte kan varken räkna, jöka eller planera.

Varför är du tillsammans med ett sån snål karl om han inte bryr sig om dig och barnen för fem öre, som bara vill vara särbo för att vadå?  knulla andra tjejer/killar när du inte är hemma hos honom, och bara knulla dig när han känner för det, kanske..Vad vet jag..Du känner honom bäst såklart..

Om han hade älskat dig på riktigt så hade han VELAT leva med dig och dina barn, i samma hus, i samma sekund som du frågade..NU och inte sen! Älskar han verkligen dig!? 
    En himla enkel sak för att få veta hur en karl tänker eller vill är ju att fråga dom direkt vad dom vill. 
    Ärlighet varar längst brukar man säga och det stämmer bra..Dessutom är ju det det väl bättre att få svar direkt från källan.
    Men oj som du missförstått mitt inlägg! Jag och min kille, som jag kallar särbo, träffades för snart två år sedan. Vi båda kommer från långa förhållanden där vi båda fick barn, han tre och jag två. Varken jag eller han visste hur livet skulle bli, att det skulle ta slut med våra respektive mfn det är ju sånt som händer.

Att träffa någon som har barn innebär ju att barnen kommer först och den stora anledningen att vi inte bor tillsammans idag är våra barn. Min äldsta, som har diagnoser uttryckte redan när jag och mitt ex separerade, att hon inte ville bli en del av en ny familj och tvingas flytta ihop med någon annan. Detta ska hon naturligtvis slippa, hon är 18 nu och vill flytta hemifrån efter studenten nästa år så vi får se. Jag och min kille planerar att flytta ihop längre fram. Det mest vettiga är att vänta tills båda mina barn är utflugna så vi får se hur det blir framöver. 

Min kille är inte snål, verkligen inte. Och han knullar verkligen inte andra, var får du det ifrån? Vi är seriösa och planerar att vara tillsammans resten av livet. Vi träffas flera gånger i veckan.

Varken han eller jag tjänar i nuläget så myclet att den ena kan försörja den andre. 
  • Anonym (Trött kvinna)
    Anonym (Isa) skrev 2024-10-05 19:30:56 följande:
    TS har ju inte ens dragit upp ett arbete. TS vill ju inte ens röra på sitt fläsk för sina egna barns skull.. Varför skaffar man barn ens om man är så egotrippad så man bara tänker på sig själv..Skiter fullständigt i om ett barn dör, bara man inte själv dör.

TS vill inte ens arbeta utan hon vill att hon och karln hon har för dagen kan gå hemma varje dag utan att behöva ta hand om varken jobb, mat, ungar, osv.
    Fast karlarna ska samtidigt tjäna bra med pengar på "något" så att hon kan gå hemma och göra nada, zip zero.

Jaja lycka till TS med att bli en bättre förälder. Även om jag tror att du kommer misslyckas med det, så har man ju förhoppningar att du lyckas givetvis..
    Vem säger att jag skiter i mina barn? De är nummer ett, går före allt och anledningen till att jag och min kille inte bor ihop idag är barnen. De ska flytta hemifrån innan vi flyttar ihop, alltså då är de vuxna och klarar sig själva! Jag ser till att de får allt de behöver, det behöver du inte oroa dig över. Jag förstår att jag förmodligen alltid kommer behöva jobba men kan ändå tycka det hade varit fantastiskt att få ta hand om allt i hemmet och kunna lägga ner min hjärta och själ i det samt underlätta för den som jobbar. 

Mina barn är 16 och 18, jag har tagit hand om dem hela deras liv, jag separerade från deras pappa för fyra år sedan och de har bott hos mig på heltid sen dess. Deras pappa är inte engagerad i deras liv utan det är jag som sköter allt och vi har en bra relation.

Jag arbetar heltid idag, jobbar som lärare och har 45-timmarsvecka. Detta kommer jag naturligtvis arbeta med långt framöver. Jag skrev i mitt inlägg att jag drömmer om att inte behöva jobba, det betyder naturligtvis inte att jag är en lat människa för det.
  • Anonym (Trött kvinna)
    Tow2Mater skrev 2024-10-05 23:00:06 följande:

Kanske lite andra prioriteringar kan hjälpa tills drömmen slår in. Att dricka kaffe i sängen i två timmar med en 16-åring och 18-åring hemma går väl bra en lördagmorgon. Och de borde väl göra en del i hushållet och inte bara bli servade av en mamma som ensam gör allt?

De hjälper till så gott de kan men har diagnoser båda två. Det är det här hjulet som tröttar mig, jobb, träna, handla, hem, laga mat, städa, jobba lite på kvällen (är lärare), sova och sen börjar dagen om igen nästa dag. 

Det är alltså bara drömmar, inget som kommer bli sant, om jag inte vinner på Eurojackpot eller nåt.
  • Anonym (Trött kvinna)
    Anonym (Troy) skrev 2024-10-05 19:07:38 följande:
    Lösningen på sikt heter 30 timmars arbetsvecka.
    I nuläget fungerar det inte för mig, får se hur det blir längre fram. Att leva som ensamstående är dyrt.
Svar på tråden Att drömma om att ta hand om hemmet istället för att jobba!