Inlägg från: Anonym (Också tornedaling) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Också tornedaling)

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

nihka skrev 2024-10-06 14:09:03 följande:
    På samma sätt som man värderar allt annat, i kronor och ören men inte sentimentalt värde.

Men är du verkligen intresserad?
    Och vad ska man jämföra med? 

Ja, jag är intresserad av hur du anser det ska gå till.
    nihka skrev 2024-10-07 23:56:58 följande:
    Så invånarna själva vill inte flytta på staden?
    Självklart vill dem det. Ingen vill vel bo i n tad som kommer delas i två såsmåninom
    nihka skrev 2024-10-08 09:03:20 följande:
    Då så. Och då tycker jag man ska samarbeta och dela på kostnaden. Inte 50-50 men utifrån någon slags kalkyl så man inte återbygger med brister bara för att det finns brister nu. Men det är min åsikt. Du behöver inte alls hålla med.
    Varför ska folket/staden vara med och betala på något som är gruvan fel?
    nihka skrev 2024-10-08 14:33:57 följande:
    Läs inlägget du precis svarade på.
    Det förändrar inte min fråga. 
    Anonym (micke) skrev 2024-10-08 14:56:22 följande:
    visst är det så.

samt, enligt min morfar så hade samerna på 1800 talet bara några få renar
    per familj, inte renhjordar som i moderna tider.
    Snarare tvärt om. 
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 15:49:37 följande:
    Sapmi är äldre än Sverige.
    Sapmi är inte bara Sverige, utan sträcker sig över Sverige, Norge, Finland och Ryssland. 
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 16:50:45 följande:
    Eh, ja. Poängen?
    Att Sampi inte är enbart Sverige. Det stod klart och tydligt i mitt inlägg. 
    nihka skrev 2024-10-08 16:55:58 följande:
    Svaret du fick där är det svar jag har att ge.
    Ett nonsenssvar med andra ord. 
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 17:19:44 följande:
    Ingen har påstått det 
     Nej, inte direkt vad jag kan se. 
    nihka skrev 2024-10-08 17:23:04 följande:
    Du vill att jag ska skriva svaret igen?
    Finns väl ingen vits i att skriva ytterligare ett nonsenssvar. 
    nihka skrev 2024-10-08 17:32:17 följande:
    Nej, inte alla. Och är de inte samer då?
    Teknisk sätt nej. 
    nihka skrev 2024-10-08 17:39:30 följande:
    Du får hålla isär ett svar du inte gillar med att du inte har fått ett svar.

Jag har talat om hur tydligt som helt i flera inlägg att jag anser att man ska dela på kostnaderna och motiverat varför. Bara för att du inte gillar svaret kommer jag inte att istället börja hålla med dig om att gruvbolaget LKAB ska stå för hela kostnaden för att flytta Kiruna.

Det står dig givetvis fritt att inte hålla med mig.
    Problemet är snarare att du aldrig har motiverar varför du anser som du gör. 
    Sunflora skrev 2024-10-09 13:11:41 följande:
    Varför ska kor ägas? Eller får? Eller grisar? Renar i Sverige är inga vilda djur utan boskap. 
    Nej, de är faktiskt vilda djur. 
    Sunflora skrev 2024-10-09 15:06:25 följande:
    Inte i Sverige, alla renar ägs av någon. 
    Faktiskt inte. Men även de som ägs av någon är vilse djur
    Xenia skrev 2024-10-11 01:55:13 följande:
    Men tydligen kan man jaga vildren i Norge: 

www.jaktojagare.se/kunskapsartiklar/sa-gor-du-om-du-vill-jaga-vildren-i-norge/

I Sverige förekommer olaga jakt på samernas tamrensar. Man jagar från skoter eller kör avsiktligt på dem med bil. Det är inte bara olaga jakt utan också djurplågeri. Ibland jagar man inte ens för köttet utan bara av hat mot samerna. Oftast får man inte tag på förövarna. Här är två fall , ett från år 2017 och ett från 202021:

"Nu jagar polisen i Norrbotten en djurplågare efter att en död ren hittats på en skoterled.

Den döda renen låg vid en skoterled i Holmajärvi i Kiruna. Enligt Norrbottens-Kuriren hade renen, som var dräktig, först jagats med skoter någon kilometer.

När den sedan lagt sig hade skotern körts runt den och även kört på den. Den har sedan dött av sina skador.

? Den här vajan har stressats och plågats enormt. Det visade sig också att ena bakbenet på vajan var av, säger polisinspektör vid Kirunapolisen Johan Hannu."
    www.atl.nu/ren-plagad-till-dods-med-skoter

"I april 2021 körde en man på en ren med en skoter.

Renen bröt benet och djuret tvingades senare avlivas.

Nu döms mannen till villkorlig dom med dagsböter för djurplågeri.

Det var i april 2021 som händelsen inträffade när en man körde på en ren med en skoter men han rapporterade aldrig händelsen till polis eller samebyn.

Först dagen efter det inträffade så kontaktade mannen polisen där han uppgav att han körde längs en led när en ren hoppade fram framför skotern.

Enligt mannens utsago ska renen sedan ha sprungit ut i skogen och han ska ha letat efter den men utan resultat.

Dagen efter hittade samebyn renen som var svårt skadad i närheten av en skoterled och renen avlivades.

?Benet var brutet i två delar?

?Bilderna och vittnesuppgifterna visar att renen hade åsamkats stora skador och att vänster bakben var brutet i två delar?, står det i domen enligt NSD."

Är för att det fortfarande finns vildren som inte ägs av någon i Norge och de får man jaga för att få ner beståndet. 
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?