• nihka

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-08 09:49:04 följande:
    Varför ska folket/staden vara med och betala på något som är gruvan fel?
    Läs inlägget du precis svarade på.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Eva) skrev 2024-10-08 10:00:51 följande:
    Ja de invandrade för 3000-10000 år sedan. Vad är urbefolkning enligt dig om inte 10000 år räcker?
    I så fall också alla andra som har varit här lika länge.
  • nihka
    Anonym (...) skrev 2024-10-08 11:52:47 följande:
    Vet inte. Jag skrev som jag skrev för att försöka visa att det behöver inte vara pengar som är det viktiga. Jag själv tex vill ha ett likadant hus om mitt brinner ner och inte bli nöjd över ett annat för att är lika mycket värt i pengar eller vad det ändå hade kostat att renovera eller vad du nu menade på 
    Men inte vill du ha det likadant även när det gäller sånt som takläckor eller mögel i grunden?
  • nihka
    Anonym (...) skrev 2024-10-08 15:06:32 följande:
    Det är väl ingen som vill ha det.Men huset har jag ju skaffat för att jag fastnade för just det huset och läget. Inte för att någon ska riva det och förse mig med ett annat någon annanstans som jag dessutom delvis måste betala för. Jag vill betala på mitt eget hus som jag valde och inte något hus som någon annan tycker duger lika bra
    Kan man inte flytta på det?
  • nihka
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 15:19:59 följande:
    Har du läst vad en urbefolkning betyder? Tycker du att någon annan grupp stämmer in på de andra sakerna det innebär?
    Ja, det har jag. Ja, det finns det. Det var ju inte precis så att det var tomt och sedan kom samerna och sedan ingen annan på många tusen år.
  • nihka
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 15:46:48 följande:
    Ingen har väl påstått det? Däremot bodde samerna här när gränserna drogs - utan att vara en del av det. Svenskarna skapade landet och är således inget urfolk i den här nationen.
    Ja, det var så det gick till i många länder med de sk urbefolkningarna och det går inte att backa bandet.

"Svenskarna" bakåt är ingen homogen grupp.
  • nihka
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 15:49:37 följande:
    Sapmi är äldre än Sverige.
    Ja, men Sapmi befolkades inte bara av samer och samer fanns inte i hela nuvarande Sverige. Före samerna fanns jägarfolk som kom från norr, sydost och söder.
  • nihka
    Anonym (...) skrev 2024-10-08 15:43:45 följande:
    Det kanske man kan, var ju det jag skrev om förut att flytta en byggnad. Men då började du fråga om att vilja flytta
    Jag menade flytta som i flytta huset.
  • nihka
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 16:04:32 följande:
    Nä, ingen homogen grupp men tillräckligt lika. Ingen annan grupp fortsatte ju leva på sidan likt samerna utan blev en del av majoritetsbefolkningen i Sverige.
    Hur mycket känner du till om de folk som vandrade in till Skandinavien för 10 000 -11 000 år sedan från norr, sydost och söder för att påstå att de var "tillräckligt lika" varandra?
  • nihka
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 16:04:32 följande:
    Nä, ingen homogen grupp men tillräckligt lika. Ingen annan grupp fortsatte ju leva på sidan likt samerna utan blev en del av majoritetsbefolkningen i Sverige.
    Hur mycket känner du till om de folk som vandrade in till Skandinavien för 10 000 -11 000 år sedan från norr, sydost och söder för att påstå att de var "tillräckligt lika" varandra?
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?