Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

nihka skrev 2024-10-08 14:36:35 följande:
    I så fall också alla andra som har varit här lika länge.
    Har du läst vad en urbefolkning betyder? Tycker du att någon annan grupp stämmer in på de andra sakerna det innebär?
  • Anonym (?)
    nihka skrev 2024-10-08 15:35:43 följande:
    Ja, det har jag. Ja, det finns det. Det var ju inte precis så att det var tomt och sedan kom samerna och sedan ingen annan på många tusen år.
    Ingen har väl påstått det? Däremot bodde samerna här när gränserna drogs - utan att vara en del av det. Svenskarna skapade landet och är således inget urfolk i den här nationen.
  • Anonym (?)
    nihka skrev 2024-10-08 15:35:43 följande:
    Ja, det har jag. Ja, det finns det. Det var ju inte precis så att det var tomt och sedan kom samerna och sedan ingen annan på många tusen år.
    Sapmi är äldre än Sverige.
  • Anonym (?)
    nihka skrev 2024-10-08 15:53:40 följande:
    Ja, det var så det gick till i många länder med de sk urbefolkningarna och det går inte att backa bandet.

"Svenskarna" bakåt är ingen homogen grupp.
    Nä, ingen homogen grupp men tillräckligt lika. Ingen annan grupp fortsatte ju leva på sidan likt samerna utan blev en del av majoritetsbefolkningen i Sverige.
  • Anonym (?)
    nihka skrev 2024-10-08 16:03:42 följande:
    Ja, men Sapmi befolkades inte bara av samer och samer fanns inte i hela nuvarande Sverige. Före samerna fanns jägarfolk som kom från norr, sydost och söder.
    Men sapmi erkändes ju inte utan kördes över och samerna fick betala skatt. 
  • Anonym (?)
    nihka skrev 2024-10-08 16:41:08 följande:
    Ja, det var så man gjorde i många länder på den tiden och det går inte att backa bandet.
    Jag förklarar varför samer definieras som ett urfolk. Att många länder gjorde så är ju inget argument emot saken.
  • Anonym (?)
    Anonym (Också tornedaling) skrev 2024-10-08 16:47:43 följande:
    Sapmi är inte bara Sverige, utan sträcker sig över Sverige, Norge, Finland och Ryssland. 
    Eh, ja. Poängen?
  • Anonym (?)
    stallet90 skrev 2024-10-08 16:52:53 följande:
    Kan man verkligen jämföra på det sätter? Det ena är en stat, det andra en kultur? Känns som att jämföra äpplen och päron. Hur länge har samer identifierat sig som en del av sapmi?
    Är väl lite definitionen av urfolken att de inte skapade en riktig stat utan blev överkörda när länder bildades. Vissa urfolk lever i små grupper, andra i stora
  • Anonym (?)
    nihka skrev 2024-10-08 16:59:21 följande:
    Du behöver inte förklara. Jag har heller aldrig motsatt mig samer som urfolk bara sagt att de inte är de enda bara för att de är de enda som fått den statusen officiellt.
    Vilka andra folk har en liknande historia då? Historien som jag förklarat.
  • Anonym (?)
    nihka skrev 2024-10-08 16:37:32 följande:
    Hur mycket känner du till om de folk som vandrade in till Skandinavien för 10 000 -11 000 år sedan från norr, sydost och söder för att påstå att de var "tillräckligt lika" varandra?
    Uppenbarligen så blandades vi och har idag liknande kultur (även om det skiljer dig mellan olika delar av landet).
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?