Inlägg från: Anonym (Också tornedaling) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Också tornedaling)

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Anonym (Kvän) skrev 2024-10-04 22:46:07 följande:
    Muodoslompolo har jag släkten. 

Nej, personligen har jag aldrig blivit förtryckt. Jag syftar mer på samernas och tornedalingarnas historia med rasbiologi, kolonisation och förbjudandet av språket. Sen kan man ju tydligt se koloniala strukturer än idag. Bara det att Sverige inte betalar utvinningsskatt till skillnad från våra grannländer. Att LKAB, Viscaria och övriga svenska såväl som utländska bolag exploaterar natur och städer men inte en krona stannar kvar i kommunen trots att vissa kommuners välfärd går på knäna. Jag tror att den kunskapen är enormt bristfällig hos sörlänningarna. Men det är väl precis så svenska staten vill ha det. 
    Har faktiskt besökt Muodoslomolo en gång som barn
    nihka skrev 2024-10-05 01:22:36 följande:
    Nej, SD-Björn Söders uttalande gällde samer med svenskt medborgarskap och att man då inte skulle vara svensk. Som om man måste välja mellan att vara same och att vara svensk.
    Vilket också stämmer. Samer är inte svenska. Man kan också diskutera om tornedalingar är svenskar. 
    nihka skrev 2024-10-05 01:50:01 följande:
    Givetvis. I skolan får man lära sig om alla fem officiella svenska minoritetsfolk och hur det har sett ut historiskt.
    Där ingår inte samer, då de inte är svenskar. 
    Anonym (?.) skrev 2024-10-05 11:38:57 följande:
    De är visst svenskar, så svenska man kan vara. De tillhör urbefolkningen.
    Inte riktigt. De är ett eget folkslag, som bla bor i Sverige. 
    nihka skrev 2024-10-05 16:11:05 följande:
    Bara till viss del. Om man bygger nytt och bättre borde man dela på kostnaderna.
    Kiruna flyttas pga att gruvan orsakat instabilitet i marken vilket innebär att Kiruna kommer att delas mitt itu så småningom. Man vet inte när men man vet att det händer för eller senare. Däremot borde gruvbolaget bekosta vad det kostar att flytta en hel stad. 
    nihka skrev 2024-10-05 17:57:28 följande:
    Säg att man har en simhall som är över 40 år gammal. Den hade ändå behövt bytas ut snart eller genomgå omfattande renoveringar. Jag tycker man ber försäkringsbolag värdera vad man har och drar av för år och slitage.
    Känner du till några försäkringsbolag som försälrar städer? 

Här är det en stad det handlar om, igen simhall. 
    nihka skrev 2024-10-05 21:52:23 följande:
    Det är lite sent att teckna försäkringar nu, men värdera går ju.

Jag vet att Kiruna inte är en simhall. Simhall var bara ett exempel på en byggnad/anläggning som kan finnas i en kommun.
    Och hur hade du tänkt värdera en stad? 

Kiruna är en stad, som nu flyttas och ska flyttas helt. 
    nihka skrev 2024-10-05 23:13:27 följande:
    Jag hade inte tänkt värdera Kiruna. Det tycker jag man i så fall lämnar till sakkunniga.
    Hur hade du tänkt att de skulle värdera en stad? 
    Anonym (Ion) skrev 2024-10-05 23:38:56 följande:
    Svenska Samer är också etniska svenskar.
    Nej. 
    nihka skrev 2024-10-06 14:09:03 följande:
    På samma sätt som man värderar allt annat, i kronor och ören men inte sentimentalt värde.

Men är du verkligen intresserad?
    Och vad ska man jämföra med? 

Ja, jag är intresserad av hur du anser det ska gå till. 
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?