Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?
Jag kan verkligen fundera över hur låg nivå vi har på allmänbildningen i Sverige. Som att vuxna svenska medborgare inte vet vad samer är eller att dessa utsätts för rasism.
T o m träffat folk som jobbat med rasism som hävdar att rasism mot saker inte existerar. Att samerna är vita så det kan bara klä sig på ett visst sätt så märks det inte och då är problemet löst?.
Jag blir helt mållös. Hur står det egentligen till med allmänbildningen i landet?
Jag vet i alla fall att samer är ett folk med ett finskugriskt språk som finns i de skandinaviska länderna och i nordvästra hörnet av Ryssland.
Ja, det finns säkert fördomar om samer. Det finns säkert rasism mot samer, men jag tror också att denna kan bli allt mindre med tiden när samer allt mer blandas med andra svenskar, bosätter sig på olika orter och söker olika typer av utbildningar och arbeten.
Sedan är jag lite osäker på vem som egentligen skall definieras som same. Om jag uttrycker mig "lite fult"- Om det har med ursprung att göra: "Hur stor % av ens ursprung skall vara samiskt-eller hur liten del av det kan vara det-om man ska ha rösträtt till Sametinget t.ex?
Eller har det med modersmål att göra? Räknas den som har samiska som modersmål av en del som samisk? En del är kanske från hem som är t.ex. tvåspråkiga.