Inlägg från: Anonym (Också tornedaling) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Också tornedaling)

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Anonym (Kvän) skrev 2024-10-04 20:12:27 följande:

Helt sjukt hur ignoranta människorna i södra Sverige är. En enorm jävla del av deras eget land och de vet ingenting om det. Ingen aning om hur vi uppe i norr blivit koloniserade, förtryckta.

Nu är inte jag same, utan tornedaling.(vilket sörlänningar nog inte ens vet vad det är) men ja, jag blir förbluffad över ignoransen och skamlösheten när de besöker oss här uppe.

Jag är nyfiken på var i Tornedalen du är ifrån/har släkt ifrån då jag också är tornedaling. 

Jag har dock aldrig upplevt att bli förtryckt pga mitt ursprung. Har även en liten del sameblod i mig. 
    Anonym (Rasism) skrev 2024-10-04 20:20:11 följande:
    Ja alltså folk kommentarer bara allmän om norr är ju bedrövligt. Det är liksom Norrland? typ halva sveriges landyta. Och som du säger, tornedalingar ska vi nog inte ens prata om.?. Om folk inte fattar va same är så ska vi nog inte gå in på för mycket överkurs?. Eller det inte heter Norrland som kommun? 
    Norrland som kommun? Är det överhuvudtaget någon svensk som tror att Norrland är en kommun????
    Anonym (Jiffy) skrev 2024-10-04 21:09:51 följande:

För att min generation (70-talist), och säkert fler, knappt fick lära sig något alls om samer i skolan. Och absolut inte något om det förtryck som framför allt funnits men även fortfarande finns mot dem. Jag växte upp långt söderut i Sverige och samer var inget som fanns i vårt medvetande som barn och unga (visste att det finns men inte jättemycket mer). 

Det jag idag vet om samer beror på mitt personliga intresse. Jag hoppas att skolundervisningen ser annorlunda ut idag! 

Även på 80-90 talet var minemalt om samer. Tyvärr även idag, även om de är lite mera på tapen, men nationaldag etc. 
    nihka skrev 2024-10-04 21:11:21 följande:

Välkänt vill jag säga. Enligt SDs Björn Söder är samer inte ens svenskar.

Vilket faktiskt också delvis är rätt då det finns många olika nationer bland samer. 
    Postman skrev 2024-10-04 21:26:02 följande:

Ska vara ärlig och säga att jag dålig koll på just befolkningen i norr. Jag har spenderat rätt många veckor på senare år i norra sverige. Det är en fantastisk del av sverige. Ni får gärna upplysa mig om vad som är knas  

Samer finns dock inte enbart i norr...
    Anonym (Jiffy) skrev 2024-10-04 21:34:16 följande:

Nej, men de allra flesta bor där. 

https://www.sametinget.se/6434

Absolut. Men det finns samer i andra delar av Sverige, som inte lever traditionalelt som samer. Också i bla Norge och Finland. 
    ClumsySmurf skrev 2024-10-04 21:39:01 följande:
    de jojkar och åker skoter
    Inte enbart. 

Jag är dock inte same, men har god inblick i samevärlden då jag dejtade en same i några år för massa år sedan. Fortfarande vänner dock. 
    Anonym (* Straff*) skrev 2024-10-04 22:24:11 följande:

Jag vet inte hur mycket man läser om damerna i skolan men vi på förskolan lyfter ALLA våra svenska minoriteter och har en särskild vecka då vi lär ut om samerna och dess kultur.
    Barnen tycker mycket om det!
    Jag själv har rest mycket uppåt i landet och alltid varit mycket intresserad av den samiska kulturen.
    Läser också böcker som kommit ut om hur samerna behandlades, den senaste är STRAFF som ger en stark skildring kring hur samerna förtrycktes och behandlades,en mycket hemsk läsning.

"om våra svenska minioriteter"?

Jag hoppas verkligen inte att ni lär ut att samer är svenskar. 
    Anonym (tja) skrev 2024-10-04 22:30:50 följande:

Jag vet en del om samernas historia då jag själv är same, uppvuxen i Vahcir-trakten. Jag har ju hört en del släkthistorier. Men den som hoppas att skolor söder om Sirkas lär barnen något om samernas historia, särskilt den mörka delen, bedrar sig. Går man sameskola får man lära sig lite grann men alla mina vänner som inte gick sameskola fick inte lära sig något alls utöver "de är Sapmis ursprungsbefolkning" ungefär. Och det var ändå mindre än 10 år sedan jag gick ut grundskolan. Att det skulle vara bättre utbildning i ämnet nu tror jag inte alls.

Det troliga är att skolorna söder om Sirkas inte lär ut så speciellt mycket om samernas historia. 

Kul att du är uppvuxen i Vahcir-trakten. Bode själv där några år i mitten av 2000-talet. 
    Anonym (Kvän) skrev 2024-10-04 22:46:07 följande:
    Muodoslompolo har jag släkten. 

Nej, personligen har jag aldrig blivit förtryckt. Jag syftar mer på samernas och tornedalingarnas historia med rasbiologi, kolonisation och förbjudandet av språket. Sen kan man ju tydligt se koloniala strukturer än idag. Bara det att Sverige inte betalar utvinningsskatt till skillnad från våra grannländer. Att LKAB, Viscaria och övriga svenska såväl som utländska bolag exploaterar natur och städer men inte en krona stannar kvar i kommunen trots att vissa kommuners välfärd går på knäna. Jag tror att den kunskapen är enormt bristfällig hos sörlänningarna. Men det är väl precis så svenska staten vill ha det. 
    Min släkt är delvis från Karungi (bodde där som nyfödd tills jag var 5 ca), Hietaniemi/Hedenäset och Pello (på finska sidan). Har även bott en tid i Karesuando innan jag flyttade till Harads (Boden). 

Att det var förbjudet att prata meänkieli fick jag höra från båda mina far- och morföräldrar. Dock lärde pratade båda mina föräldrar meänkieli i hemmer under deras barndom och de har även vidarefört det på mig och mina syskon. Vilket jag idag är väldigt glad för 
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?