Anonym (Kvän) skrev 2024-10-04 22:46:07 följande:
Muodoslompolo har jag släkten.
Nej, personligen har jag aldrig blivit förtryckt. Jag syftar mer på samernas och tornedalingarnas historia med rasbiologi, kolonisation och förbjudandet av språket. Sen kan man ju tydligt se koloniala strukturer än idag. Bara det att Sverige inte betalar utvinningsskatt till skillnad från våra grannländer. Att LKAB, Viscaria och övriga svenska såväl som utländska bolag exploaterar natur och städer men inte en krona stannar kvar i kommunen trots att vissa kommuners välfärd går på knäna. Jag tror att den kunskapen är enormt bristfällig hos sörlänningarna. Men det är väl precis så svenska staten vill ha det.
Min släkt är delvis från Karungi (bodde där som nyfödd tills jag var 5 ca), Hietaniemi/Hedenäset och Pello (på finska sidan). Har även bott en tid i Karesuando innan jag flyttade till Harads (Boden).
Att det var förbjudet att prata meänkieli fick jag höra från båda mina far- och morföräldrar. Dock lärde pratade båda mina föräldrar meänkieli i hemmer under deras barndom och de har även vidarefört det på mig och mina syskon. Vilket jag idag är väldigt glad för