Inlägg från: stallet90 |Visa alla inlägg
  • stallet90

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Jag vet inte, har inte samer ganska mycket privilegier idag? Fiskrätt, jakträtt, mark osv. Tror tyvärr deras privilegier kan leda till en del konflikter med "svenskarna" I regionen. Känner att det måste vara stt samspel här mellan intressena. Annars var det ju skamlig behandling av samerna förr så klart. Vad tycker ni som bor i regionen? Personligen berör det inte mig så mycket vad som händer däruppe, men hoppas att man kan ha en lösning som de flesta tycker är ok. 

• stallet90
    Freddie K skrev 2024-10-08 16:21:00 följande:
    Jag ser inte det som privilegier utan det är deras rätt. Hur mycket mark och så tror du att de inte hade innan vi kom hit?
    Ja, jag anser att de ska ha rätt till det, men det är ju ändå privilegier. Egentligen passar jag nog på den här debatten, då jag inte är direkt berörd. Jag har kanske redan gjort bort mig. Var bara lite funderingar som dök upp i huvudet
  • stallet90
    Freddie K skrev 2024-10-08 16:25:35 följande:
    Jag är inte heller berörd, men jag ville ändå dela med mig av mina tankar, precis om du och det är bra att vi gör det, tycker jag. 
    Det är en speciell situation hela grejen. Det är rättighete eller privilegier kontra det där rasism och både de grejerna har jag lite dålig koll på. Vad jag kan säga däremot är att man inte kan dra direkta likhetstecken med indianernas situation. Samer och svenskar har bott sida vid sida i 1000-tals år, relativt fredligt. Sedan blev det ju inte så bra på 1800-1900 talet. Jag tycker givetvis att samerna ska ha gamla hävderättigherer. Hoppas också att man har en bra dialog  och samvaro med övriga som bor däruppe
  • stallet90
    Freddie K skrev 2024-10-08 16:42:30 följande:
    Jag satt just och tänkte på indianerna och visst kan i alla fall jag dra vissa paralleller med indianerna. Den vite mannen kom till Amerika och slaktade indianerna. De som över levde slängdes in i reservat och fråntogs sin mark som de hade rätt till. 

Lite så är det med samerna. De kanske inte blev massakrerade, men de fråntogs sin rätt att bruka sin jord och så.
    Tycker det finns likheter, men de är väldigt mild version av den i USA och annorlunda.  I tusen år, minst, levde svenskar sida vid sida med samer. Samerna erbjöd ofta djurhudar mot någon annan typ av handelsvara. Var mest de sista 200 åren saker inte riktigt gick rätt till. 
  • stallet90
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 15:49:37 följande:
    Sapmi är äldre än Sverige.
    Kan man verkligen jämföra på det sätter? Det ena är en stat, det andra en kultur? Känns som att jämföra äpplen och päron. Hur länge har samer identifierat sig som en del av sapmi?
  • stallet90
    Freddie K skrev 2024-10-08 16:50:24 följande:
    Jo, fast vi var väl inte svenskar per se då? Jag vet att vikingarna levde med samerna en tid och det var mycket byteshandel och så. Samerna är väldigt bra på olika hantverk.
    Känns ju som att allt blir väldigt "blurrrigt" med svenskhet när man går bakåt i tiden. Blir lite som hönan och ägget, spelat det någon roll om de kallade sig götar eller svenskar?  Vad jag vet har samerna bara hållit på med renskötsel i sin nuvarande form i 600 år typ.  Allting evolverar ju, men bygger på nått. Tycker man kan nöja sig med att säga att svenskar och samer funnits väldigt länge  och är ursprungsbefolkningar i Sverige. 
  • stallet90
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 17:01:34 följande:
    Är väl lite definitionen av urfolken att de inte skapade en riktig stat utan blev överkörda när länder bildades. Vissa urfolk lever i små grupper, andra i stora
    Fair enough, även fast jag tycker man kunde kalla samer för naturfolk, samt ursprungsbefolkning, medan svenskar är ursprungsbefolkningen i Sverige utanför fjällkedjan. Sedan blir det iochförsig lite komplicerat med begreppet svensk eftersom alla är det. Är så jag känner, men det är ju lite vad man lägger i begreppet. Tycker bara det klingar konstigt när folk säger samer är Sveriges ur(sprungs)befolkning, när ett annat folk befolkat landet i 1000-tals år.
  • stallet90
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 17:17:07 följande:
    Fast våra lagar är ju redan svenska. Vi svenskar behöver inte definieras som ett urfolk för att kunna leva traditionellt så att säga. Landet har formats av våra förfäder.
    Allright, känner att ordet stötts om en del, enligt FN-modell, fån sin ursprungliga betydelse, vilket bidrar till en del förvirring. Utlänningar och även svenskar får ibland för sig att samerna var de som kom till Sverige först. Hursom det är som det är
  • stallet90
    nihka skrev 2024-10-08 17:30:59 följande:
    Sverige och därmed svenskar i den bemärkelsen som avses idag har bara funnits sedan 1523. Svearnas rike omfattade bara delar av det som idag utgör Sverige.
    Svenskar är ju ett väldigt luddigt begrepp, på alla sätt och viss, men ser man det som en kontinuerlig befolkning så är det ju betydligt längre än så, oklart hur långt dock.Bata det svenska språket är ju betydligt äldre än så. Allting blir "blurrigt" som sagts när vi går bakåt. Blev lite off-topic det här, så avslutar nog där.
  • stallet90
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 17:35:36 följande:
    Snarare tror jag att folk missar essensen och hakar upp sig på vem som var först in i ett land. Debatten blir nån tävling kring det snarare än att fokusera på poängen och historien. 
    Tävling och täcking, tycker snarare  begreppet förvrängts. Man kunde valt  ett annat ord, bara som naturfolk. Nu enligt FNs definition är det de som lever på ett ursprungligt sätt, vilket också egentligen är lite tveksamt om samer gör. De är ju inte jägare/samlare längre utan mer någon form av herdar med moderna redskap.
  • stallet90
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 18:07:43 följande:
    Själva ordet är väl egentligen inte viktigt sålänge man vet vad man menar med det. Tycker att det blir lite som med rasism. Vissa vägrar att inkludera sånt (etnicitet) som inte är baserat på sk ras, eftersom det heter RASism. 
    Tycker ändå ord har betydelse. Då FN:s definition och den vardagliga definitionen inte är i synk blir det förvirring. Det leder till att folk tror att samerna befolkade Sverige först och sedan kom svenskarna. Hur exakt det var förr vet vi inte exakt, men det saknar betydelse. Två befolkningar har iallafall bott här väldigt länge och fler om man räknar med finnar. Kanske kan man undervisa skolbarn i den nya definitonen och på så sätt kan denna förvirring lösas.
  • stallet90
    Anonym (?) skrev 2024-10-08 18:31:26 följande:
    Tror nog att skolbarn vet mycket om historia. Tycks främst vara medelålders män som stångas i det här och vägrar att se helheten. 
    Just det jag sa om skolbarnen,de hänger med. Men märker ju själv att även icke-medel ålder män har dålig koll på betydelsen av begreppet. Nåja, tack för mig.
  • stallet90
    Anonym (Jiffy) skrev 2024-10-08 18:43:22 följande:

Grejen är väl att samerna bodde i Sapmi först? Sen kom etniska svenskar dit och sa att från och med nu heter landet ni lever i Sverige och ni ska lyda under svensk lag, prata svenska mm.

Hade samerna istället varit i majoritet och grundat konungariket Sapmi som med våld expanderade söderut och tvingade det folk som bodde där att prata samiska, betala skatt till samernas ledare mm, ja, då hade den grupp som nu utvecklats till att vara majoritetsbefolkning istället varit ett urfolk i Sapmi - ett land där samer utgör majoritetsbefolkning. 

Samer är ett urfolk i Sverige men de är inte Sveriges ursprungsbefolkning. 

Men urfolk är ju bara kortversionen av ursprungsbefolkning
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?