Inlägg från: Anonym (tja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tja)

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Jag vet en del om samernas historia då jag själv är same, uppvuxen i Vahcir-trakten. Jag har ju hört en del släkthistorier. Men den som hoppas att skolor söder om Sirkas lär barnen något om samernas historia, särskilt den mörka delen, bedrar sig. Går man sameskola får man lära sig lite grann men alla mina vänner som inte gick sameskola fick inte lära sig något alls utöver "de är Sapmis ursprungsbefolkning" ungefär. Och det var ändå mindre än 10 år sedan jag gick ut grundskolan. Att det skulle vara bättre utbildning i ämnet nu tror jag inte alls.

• Anonym (tja)
    Freddie K skrev 2024-10-09 12:54:45 följande:
    Ok, tack för att du redde upp det, men de är väl ändå ursprungsbefolkning i Sverige, även om de inte bosatte sig just där du bor? De fanns väl i norr vad jag vet och det var ju ändå en del av Sverige. Ok, man kanske inte kan säga att de var ursprungsbefolkning i hela Sverige, men...
    Samerna är ursprungsbefolkning i Sapmi! Sapmi är ett område här i norra Europa som sträcker sig från  Norges kust i väster till Kolahalvöns ostkust i öster, dvs i dagens Ryssland, och från ungefär Söderhamn en bit norr om Gävle till Norges norra kust.

Googla på en karta över Sapmi, det finns. De är oftast också lagda på ett annat håll än standardkartan, så bli inte förvånad om du inte förstår den först. 
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?