Inlägg från: Anonym (Ion) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ion)

Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?

Anonym (Jiffy) skrev 2024-10-04 21:18:54 följande:
    Jag håller väl typ med där (även om jag kräks av att hålla med Söder!), beroende på vad man lägger i begreppet svensk. Samer är en egen folkgrupp med kultur som skiljer sig från majoritetssamhället. De har sametinget och har kulturellt mer gemensamt med samer i grannländerna än med tex mig. Inte etniska svenskar, skulle kanske jag säga. 
    Svenska Samer är också etniska svenskar.
  • Anonym (Ion)
    Anonym (?) skrev 2024-10-06 11:54:04 följande:
    Även om gränserna suddas ut och det är individens identitet som avgör så är det ju just det etniska som skiljer samer och majoritetsbefolkningen åt. 

Med rasism i samhället så kan man ju vilja vara en motvikt, det förstår jag. Men per definition är ju inte samer etniska svenskar. Men de är absolut svenskar i andra bemärkelser! Semantik.
    Kanske är semantik. Men om en grupp klassas som urbefolkningen så borde de vara etniska svenskar. 
  • Anonym (Ion)
    Anonym (?) skrev 2024-10-06 15:19:12 följande:
    Vad är ditt syfte med att kalla samer för etniska svenskar? Tror du att det har med rättigheten till Sverige att göra eller vad är din drivkraft? Ett urfolk har ju i allra högsta grad rätt till platsen de bor och lever på. Men det var ett eller flera andra folk som skapade nationen.
    Vad är din agenda med att inte kalla svenska samer för etniska svenskar? Handlar det om rättigheten till Sverige, eller har du en annan drivkraft?
Svar på tråden Varför är folk så okunniga om samernas förtryck?