Anonym (Blir märkligt) skrev 2024-10-05 17:16:24 följande:
Det blir lite konstigt det här
För sänkta skatter kommer ju bara göra saker ännu sämre i samhället. Välfärd, sjukvård, skola etc.
Eller hur tänker du där? För du måste ju inse att dom allra flesta inte har råd att betala privata sjukförsäkringar, och annat.
Vill du ha ett exempel på det, titta på USA. Där många blir helt utan vård för att dom inte har råd. Det är knappast rättvist. Och ännu mindre värdigt ett land som Sverige. Segregation, klassklyftor och brott kommer öka ännu mera. Det har även visat sig.
Problemet uppstår när man lägger en budget som denna regering och gjort. Att man som finansminister inte själv förstår att "köpkraften" gått till människor. Som redan har råd att köpa. Det har inte påverkats lika hårt som medel och låg klassen. Det logiska är ju att man satsar på att sänka mer för dessa. Om man talar om att man vill få "igång" köpkraften. Det är dessa grupper som inte haft råd och hållit hårdast i sin ekonomi. Det är märkligt. Men kanske inte. Då det nog inte handlar om det. Utan att det endast handlar om att gynna höginkomsttagare. Det blir så genomskinligt, när något inte är genomtänkt lol
Min gammelfarfar las in på sjukhuset förra veckan. Förra året låg han inne på samma sjukhus. Då fick han hela portioner. Förra veckan fick han 3 köttbullar och en potatis.
Det är sådant skattesänkningar som bidrar med. När man istället kunde satsats ner på saker som är väldigt eftersatta I Sverige. Infrastruktur, bygga ut järnvägar. Se över avlopp och rör system. Satsa mer på vård, skola och omsorg.
Det jag nämnde ovan on min gammelfarfar är bara ett exempel på vad som sker när man enbart väljer att lägga nästan hela budgeten på skattesänkningar. Människor som arbetat och slitit ett helt yrkesliv och byggt upp samhället. Skandal!
Det är ingen som föreslår att vi ska ha en vård som fungerar som USA det är vänsternarrativ som brukar anspela på det.
Angående din farfar, tänk om utjämningsystemet hade gjort vad systemet är ämnat till men istället går 162 miljoner kronor till att finansiera politiska intressen.
2 miljarder kr väljer en socialdemokratisk generaldirektör att öronmärka till biståndsorganisationer som också ska gynna politiska intressen.
Jag vill att mina skattepengar ska gå till din farfar, men när skattepengarna har slutat att gynna samhällsintressen och gynnar politiska intressen då behåller jag hellre pengarna för mig själv. Skattehöjningen kan vara aktuell om man får ordning på korruptionen och insyn. Ingen insyn= staten har kontroll
Hur kan du veta att höga skatter är det bästa alternativet om du inte har någon större insyn i hur skattepengarna används?