Inlägg från: Anonym (Skattefnatt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skattefnatt)

Våra höga skatter har försvagat Sverige

Med ett av världens högsta skattetryck så har vi kommit till en punkt där höga skatter istället har försvagat Sverige. Exempelvis måste medborgarnas insyn i offentliga verksamheter förstärkas för undvika misshushållning av våra skattepengar. Det blir också ineffektivt  när politiker driver vänsterprojekt och högerprojektför för att vinna makt och när makten är vunnen så glöms samhällsprojektet bort. 

Det här är vad ni får för era skattepengar:

-För många som lever på bidrag.
    -En ökad korruption i samhället.
    -Dödligt våld och gängkriminalitet.
    -Ojämna skolresultat, ofullständiga betyg eller glädjebetyg.
    -Kompetensbrist.
    -Långa vårdköer där administrerandepersonal växer sig större än vårdpersonal.
    -Osäker elproduktion.
    - Biståndspengar som hamnar hos tvivelaktiga ledare

Politikernas ambitioner blir sällan verkliga och det är vi medborgare som betalar för ett spektakel som ingen vill ha.

Mina två frågeställningar är är:

Varför är det viktigt att offentliga verksamheter granskas i en högre utsträckning?

Varför har korruptionen ökat i vårat samhälle?

www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-allt-mer-korrupt

• Svar på tråden Våra höga skatter har försvagat Sverige
  • Anonym (Skattefnatt)
    Anonym (Bläääh) skrev 2024-10-04 20:07:36 följande:

Jag har egentligen inget emot höga skatter, men det känns som "vad får jag för det här?" Vi får väldigt lite välfärd för väldigt hög skatt. Så skatten känns mer som att betala tribut än till någon slags välfärd.

Håller med dig, har ingen emot höga skatter men det känns trist att vi inte får en större insyn eftersom det är vi som jobbar och betalar för att samhällsservicen ska fungera.  Det ställs krav på oss medborgare men inte hos offentliga sektorn. Offentliga sektorn gapar efter mer och det enda vi får är ineffektivitet.

Biståndspengar till terrorprojekt hade jag gärna undsluppit. Uteslut biståndspengar till terrorprojekt och låt pengarna få gå till vård, omsorg och skola. Det är välinvesterade pengar om Sverige började satsa på sig själva innan vi "hjälper" andra.

www.expressen.se/nyheter/v-skankte-pengar-till-terrorkopplad-grupp/

• Anonym (Skattefnatt)
    Anonym (Så är det) skrev 2024-10-04 20:10:20 följande:
    Vi får invandring, mer invandring och ännu mer invandring och så fortsätter det. 
    I flera år har invandringen varit okontrollerad. Politikernas idésystem leder till en kapplöpartävling  om vem som kan få in så många invandrare på kortast tid. Men varken medborgarna eller politikerna själva gjorde någon vist. Invandrarna som ville göra gott för sig gjorde heller ingen vinst. Det blev en förlust för hela samhället. Det spelar ingen roll om du är fattig eller rik, alla drabbades av politikernas vanmakt.
  • Anonym (Skattefnatt)
    Anonym (Qwerty) skrev 2024-10-04 21:12:16 följande:

Vi har ingen arvsskatt, ingen gåvoskatt, ingen fastighetsskatt, knappt någon kapitalskatt samt vi har Rot o Rut och ränteavdrag.  Så nej, sammantaget har vi inte så höga skatter. Däremot kan man diskutera fördelningen. 

Arvskatt är onödig. Arvskatten är redan skattat från en tidigare generationen. 

Kapitalskatt det är trevligt att få behålla något. Om kapitalskatten skulle införas så kommer folk att placera sina pengar i utlandet i en mycket högre utsträckning.

Fastighetsskatt är bara en garanterad inkomstkälla för staten. Har staten inte koll så ska medborgarnas inte fortsätta att kasta skattepengarna i ett svart hål. Om vi stryper biståndspengarna till suspekta ledare så skulle det kunna ersätta fastighetsskatten.

Fördelningen behöver ses över. Korruption, skatteslöseri och en bättre granskning över offentliga verksamheter vore på sin platts innan man vill krama ur oss medborgarna på våra slantar när vi ändå får politiker som försämrar samhället.
  • Anonym (Skattefnatt)
    Jemp skrev 2024-10-04 21:48:38 följande:

Så du tänker att skola och vård skulle bli bättre med mindre pengar?

Jag gillar inte ledande frågor där din uppfattning syns i självaste frågan. Du får gärna fråga, men antydningar får du gärna hålla för dig själv.
  • Anonym (Skattefnatt)
    Postman skrev 2024-10-04 21:55:44 följande:
    Galenskap att man ska behöva skatta för sina sparpengar och om man äger en fastighet. 
    Precis! 
    Alltså medborgarna  sparar, sliter skattar på sin lön och i gengäld får vi korruption och en katastrofal politik. Nej tack, låt medborgarna få ha någonting ifred. När politiker ägnar sig åt suspekta lotteriförsäljningar och använder vanmakt för att undanta sig själva skatt på sin lotteriverksamhet då har medborgarna inte förstått allvaret när man tror att samhället blir bättre av fastighetskatt.

Det är nog så tufft för den yngre generationen att ta sig in i bostadsmarknaden. Någon måtta får det vara på kommunistfasonerna.
  • Anonym (Skattefnatt)
    Anonym (H) skrev 2024-10-05 05:56:18 följande:

Du glömmer moms och indirekta skatter som arbetsgivaravgifter. De näst största skatteintäkterna staten har efter inkomstskatt.
    Fastighetsskatten heter numera fastighetsavgift men det är ordklyveri. Den är absolut inte borta och för min personliga del är det över 8.000kr som läggs på min deklaration varje år. 

När folk vill ge sken av att vi ska skatta på allt vi äger och har men ignorerar det faktumet att vi sjunker i korruptionsindexet, då kommer inte fastighetsskatten, arvsskatten eller kapitalskatten att rädda oss.

Det är något fel på vårat skattesystem om det inte finns en samlad bild på hur våra skattepengar används.
  • Anonym (Skattefnatt)
    Anonym (Qwerty) skrev 2024-10-05 14:07:19 följande:

Ja, nu har en SD:are fått avgå för att han har haft sin, sedan flera år tillbaka avliden, pappa skriven hos sig och dessutom mottagit pension. 

SD, partiet som hatar invandrare som tar emot bidrag. Ja, det blir svårt att bekämpa korruption när man själv sysslar med det. 

Ja det är naturligtvis fel.

Det blir också fel när s-ledda styret i Göteborg gör affärer med sig själva. Att ett S-märkt förbund köper en skola för 23 miljoner kronor för att sedan sälja tillbaka skolan till kommunalstyret för 185 miljoner kronor, då är det riktigt galet när pengarna hamnar hos ett förbund och inte hos kommuninvånarna.

162 miljoner kronor hade kunnat användas till skola, barnomsorg och äldreomsorg. Varför ska vi ha arvsskatt, gåvoskatt och fastighetsskatt när det är fritt fram för ett parti att lägga 162 miljoner kronor som bara gynnar socialdemokraternas intressen?

När korruptionen ökar och samhällsfunktionerna försämras, då har den höga skatten blivit ett hot mot våra demokratiska rättigheter. 

www.gp.se/ledare/ledarkronika/s-bor-fortfarande-avsta-fran-att-gora-affarer-med-sig-sjalva.cd27964c-b5d9-471f-bb28-3551cdb3e8b2
  • Anonym (Skattefnatt)
    Anonym (L) skrev 2024-10-05 13:06:09 följande:

Korruption är ett mycket större problem än höga skatter . Likaså HUR skattepengar används. 

Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Höginkomsttagare som får behålla en större del av sin inkomst är inte ett problem. Problemet är när politikerna vill ge sken av att det är höginkomsttagare som är giriga men sedan är det politikerna själva som förstör för personer som har det knapert.
  • Anonym (Skattefnatt)
    Anonym (Blir märkligt) skrev 2024-10-05 17:16:24 följande:

Det blir lite konstigt det här 

För sänkta skatter kommer ju bara göra saker ännu sämre i samhället. Välfärd, sjukvård, skola etc.

Eller hur tänker du där? För du måste ju inse att dom allra flesta inte har råd att betala privata sjukförsäkringar, och annat.

Vill du ha ett exempel på det, titta på USA. Där många blir helt utan vård för att dom inte har råd. Det är knappast rättvist. Och ännu mindre värdigt ett land som Sverige. Segregation, klassklyftor och brott kommer öka ännu mera. Det har även visat sig.

Problemet uppstår när man lägger en budget som denna regering och gjort. Att man som finansminister inte själv förstår att "köpkraften" gått till människor. Som redan har råd att köpa. Det har inte påverkats lika hårt som medel och låg klassen. Det logiska är ju att man satsar på att sänka mer för dessa. Om man talar om att man vill få "igång" köpkraften. Det är dessa grupper som inte haft råd och hållit hårdast i sin ekonomi. Det är märkligt. Men kanske inte. Då det nog inte handlar om det. Utan att det endast handlar om att gynna höginkomsttagare. Det blir så genomskinligt, när något inte är genomtänkt lol

Min gammelfarfar las in på sjukhuset förra veckan. Förra året låg han inne på samma sjukhus. Då fick han hela portioner. Förra veckan fick han 3 köttbullar och en potatis.

Det är sådant skattesänkningar som bidrar med. När man istället kunde satsats ner på saker som är väldigt eftersatta I Sverige. Infrastruktur, bygga ut järnvägar. Se över avlopp och rör system.  Satsa mer på vård, skola och omsorg. 

Det jag nämnde ovan on min gammelfarfar är bara ett exempel på vad som sker när man enbart väljer att lägga nästan hela budgeten på skattesänkningar. Människor som arbetat och slitit ett helt yrkesliv och byggt upp samhället. Skandal!

Det är ingen som föreslår att vi ska ha en vård som fungerar som USA det är vänsternarrativ som brukar anspela på det.

Angående din farfar, tänk om utjämningsystemet hade gjort vad systemet är ämnat till men istället går 162 miljoner kronor  till att finansiera politiska intressen.
    2 miljarder kr väljer en socialdemokratisk generaldirektör att öronmärka till biståndsorganisationer som också ska gynna politiska intressen.

Jag vill att mina skattepengar ska gå till din farfar, men när skattepengarna har slutat att gynna samhällsintressen och  gynnar politiska intressen då behåller jag hellre pengarna för mig själv. Skattehöjningen kan vara aktuell om man får ordning på korruptionen och insyn. Ingen insyn= staten har kontroll

Hur kan du veta att höga skatter är det bästa alternativet om du inte har någon större insyn i hur skattepengarna används?
  • Anonym (Skattefnatt)
    Anonym (Copperplate) skrev 2024-10-05 17:59:42 följande:

Bor i usa och känner att skatten göms undan på annat sätt. Inte helt ovanligt att man betalar 10000kr i månaden i fastighetsskatt t ex. Så jag vet inte hur skattetryck egentligen kan översättas på ett rättvist sätt.

Okej, varför känns det som skatten göms undan?

Får ni inget för skattepengarna eller vadå?
  • Anonym (Skattefnatt)
    Mentat skrev 2024-10-07 08:20:43 följande:

Jag skulle gärna se att vi försökte lära oss av länder som Kanada och Nya Zeeland, länder som har fungerande välfärdssystem, är tämligen glesbefolkade med de krav det ställer på infrastruktur och ändå klarar av att ha ett skattetryck på ca 33% av BNP när Sverige ligger på ca 41%.

Har vi gigantiska utgifter för staten som de inte har? Använder vi skattebetalarnas pengar så mycket mindre effektivt? Vad förklaringen än är såge jag gärna ambitioner att lära sig från dem.

Så är det. Vi är mindre effektiva och det finns potential för Sverige att få välfungerande samhällsfunktioner.

Tänk när 162 miljoner kronor går till politiska intressen och inte till invånarna i Göteborg, det blir fel när V,MP och S vill lägga ansvaret på höginkomsttagare. Det är pengar som skulle gynna invånarna och som sätter ekonomin i rullning.

Bortsett från korruption så måste granskningar ske i en större omfattning. Offentliga sektorn ska få kosta pengar men det är deras plikt att vara effektiva med våra skattepengar. Någonstans måste man fundera över vad marginalskatten har tillfört när gängkriminaliteten ökar, försämrade resultat i skolan och att vi faller i korruptionsindexet.

Det är korruptionen och ineffektiviteten som drabbar låginkomsttagare och när vänsterkaran vill ge sken av att det är höginkomsttagare som är problemet så förstår jag varför S,V och MP vill att skolorna ska sträva efter jämlikhet och inte kunskap. " Alla elever ska få godkänt". Vi alla blir dumma får och  förstår inte varför samhällsfunktionerna försämras.
  • Anonym (Skattefnatt)
    Mentat skrev 2024-10-07 08:20:43 följande:

Jag skulle gärna se att vi försökte lära oss av länder som Kanada och Nya Zeeland, länder som har fungerande välfärdssystem, är tämligen glesbefolkade med de krav det ställer på infrastruktur och ändå klarar av att ha ett skattetryck på ca 33% av BNP när Sverige ligger på ca 41%.

Har vi gigantiska utgifter för staten som de inte har? Använder vi skattebetalarnas pengar så mycket mindre effektivt? Vad förklaringen än är såge jag gärna ambitioner att lära sig från dem.

Våra skattepengar används ineffektivt inom offentliga sektorn och sedan har vi myndigheter som gör varken till eller från.

Låga skatter ökar tillväxten och i dagsläget har våra höga skatter blivit skadligt. Offentliga sektorn har tappat respekten för våra skattepengar och sedan tutar politikerna i sina väljarna att medborgarna ska betala skatt. Medborgarna betalar gärna skatt men får vi se hur pengarna används då?

www.skattenytta.se/aktuellt

skattebetalarna.se/

Jag länkar dig till två sidor, väldigt läsvärt och du får ett litet hum om hur ineffektiva våra skatter är.
  • Anonym (Skattefnatt)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-07 10:36:35 följande:

Vi har många väldigt positiva saker som vi får för våra skattepengar som man inte får i Kanada och Nya Zeeland!

Skall nämna några:

13 månaders föräldraledighet per barn.
    Subventionerad förskola till alla barn.
    Varm och kostnadsfri skollunch till alla skolbarn och gymnasielever.
    Subventionerad fritidsverksamhet för yngre skolbarn. 
    Barnbidrag till alla barn och studiebidrag till gymnasielever.
    Studiemedel CSN så att alla har råd att studera på universitet.
    Inga avgifter på universitet och högskolor.
    Subventionerad hemtjänst och hemsjukvård till gamla och sjuka.
    Subventionerad åldringsvård på särskilda boenden till de äldsta och sjukaste .
    LSS med boenden och stöd och assistenthjälp till funktionshindrade. 

Ja, i praktiken får vi skola, vård och omsorg men får vi någon kvalité?

Det är färre ungdomar som uppnår godkända resultat, barnen får mat men utvecklas knappt. Vi har äldreomsorg men gamlingarna får egentligen förvaring, jag blir inte förvånad om våra fängelser får bättre mat än gamlingarna inom äldreomsorgen.

Högskolor och universitet märker också av att studenterna hoppar av eftersom det är för svårt för studenterna. Glädjebetyg är inte ett tecken på att gymnasieeleverna har lärt sig något.

Assistenshjälp, ja det krävs att du har anhöriga som stångar sig blodig för att funktionshindrade ska få hjälp. Har vi en befolkning som saknar läsförståelse så har vi en generation som inte kommer förstå vilka rättigheter vi kan kräva för att få den hjälp som vi har rätt till.
  • Anonym (Skattefnatt)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-07 13:06:07 följande:
    Låter som du tillhör någon Moderat tankesmedja  eller liknande. De vill alltid minska välfärden och sänka skatterna, särskilt för högavlönade och rika.
    Fast det är inte en höger eller vänsterfråga. Det är väl inte så mycket begärt att vi invånare får se hur skattepengarna används. Eller har du bestämt dig för att våran välfärd är bra trots att vi sjunker i korruptionsindexet? Mig veterligen behöver man inte vara moderat för att kritisera korruptionen. Är man kommunist så förstår jag att man vill lägga locket på.

Se dig omkring och se vilket innehåll du får. Du har lärt dig att vi har välfärd men reagerar knappt på dess innehåll.
Svar på tråden Våra höga skatter har försvagat Sverige