• Anonym (Julia)

VILL INTE JOBBA

Neej alltså! Jag har verkligen försökt nu i flera år. Började extrajobba lite i butik på gymnasiet, då var det väl okej att jobba för att få lite extra pengar till kläder och nöjen. 

Efter gymnasiet fick jag jobb inom vården på gruppboende vilket visserligen var ganska trevligt på vissa sätt, det blev ju lite vad man gjorde det till och vissa dagar kunde man ta det lugnt och bestämma tempo och fart. Dock jävligt slitigt också, trista arbetstider och ganska många tråkiga och otacksamma uppgifter. 

Sen utbildade jag mig och har testat olika typer av jobb, handläggning på myndighet och kommun, mer sociala arbeten på behandlingshem, kontor/sälj och marknadsföring.

Finns alltid vissa delar som är kul med att jobba men bara hela upplägget, att jag måste va på ett ställe 8,5-9 h om dagen, 5 dagar i veckan, att stressa för att bli klar med tråkiga saker.

Nej jag bara känner att jag inte alls gillar hela upplägget. Hur känner ni andra? Vad är det ni gillar/inte gillar? Ni som känner som jag, hur hanterar ni arbetsvardagen?

• Svar på tråden VILL INTE JOBBA
  • Anonym (Loi)

Man kan sänka levnadsstandarden ordentligt, så behöver man faktiskt inte jobba så mycket.

Inga dyra mobiler, resor, streamingtjänster osv osv som alla tar för givet. Inte byta möbler, renovera etc för att man bara vill ha förändring eller annan färg. Folk bryr sig om så mycket onödigt för att sen jobba mer.

Man lever bra ändå om man inte bryr sig om vad grannen har.

Man lever bra ändå och lär sig värdera det som är viktigt.

Folk får in så mycket pengar och gör av med massor av bara farten.

• Anonym (J)

Jag är en utpräglad gnetperson som biter ihop.

Att jobba mindre ... nja kanske. Det för också med sig risker med tanke på hur vårt socialstystem är uppbyggt. Jag tänker inte närmast på pensionen faktiskt. Utan hur det kan bli om man skadas eller bli sjuk. Det är dock inte den oron eller riskerna som driver mig, är just en gnet.

Att flasha med prylar och lyxig livsstil är ointressant sedan länge, även om jag skulle kunna. Men jag tror på föregående skribent, man klarar sig på ganska lite, om man väljer bort vissa saker och väljer annat.

• Anonym (J)

Sen tänker jag så här, även om vissa uppgifter är tråkiga så behöver de göras. Tänker på nyttan det gör och om de inte görs, vad händer då? Istället för att tycka synd om mig som måste göra vissa tråkiga saker.

• Anonym (Kunna något)

Jag har sett till att nörda ner mig inom mitt område och bli väldigt bra. Jag kan jobba ibland fysiskt på plats men mestadels hemma. Jag får även hålla föreläsningar och utbilda på universitet runt om i världen. Jag älskar det jag håller på med, men jag kör min grej. Du verkar mest intresserad av en inkomst. Så olika grundinställningar. 

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Kunna något) skrev 2024-10-04 16:22:30 följande:

Jag har sett till att nörda ner mig inom mitt område och bli väldigt bra. Jag kan jobba ibland fysiskt på plats men mestadels hemma. Jag får även hålla föreläsningar och utbilda på universitet runt om i världen. Jag älskar det jag håller på med, men jag kör min grej. Du verkar mest intresserad av en inkomst. Så olika grundinställningar. 

Nu är jag inte ts, men känner precis som hon gör. Det är tyvärr inte alla givet att älska något som också kan ge en inkomst. Jag har en passion i livet som jag skulle vilja göra på heltid och skulle då kunna jobba precis hur mycket som helst, men det är tyvärr en svår smal bransch. Så nej, det är inte bara en fråga om olika inställning, utan också att ha turen att gilla att göra något som man sedan lyckas göra en inkomst av.

Jag har löst det genom att jobba halvtid med "vanligt" jobb och försöka komma fram inom den andra branschen resten av tiden. Det första jag skulle göra i ts position är att försöka se om det finns möjlighet att jobba mindre, men det kan ju vara ekonomiskt svårt.
  • Anonym (d)

Jag vill inte heller jobba. Har därför ansökt om sjukersättning. 

• Anonym (H)

Har samma problem. Kan tycka det nya jobbet är spännande och kul i början. Men sex månader in så spyr jag galla på varenda arbetsuppgift. Resulterar i att jag byter jobb var 6e-12e månad. Hade så gärna velat ha en jobb som man kan slukas upp av. Fortsätter att prova mig fram. Ska börja utbilda mig nu, och tänker att jag håller mig till plugget så länge jag trivs med det. 

Kollegorna gör ju mycket säger de. Synd bara att jag är socialt awkward och aldrig haft en kollega jag klickat med.

• PH76

Jag är inte speciellt förtjust inatt jobba, men jag gillar pengar och en bekväm tillvaro, så jag gör det.

• PH76
    PH76 skrev 2024-10-04 20:39:41 följande:

Jag är inte speciellt förtjust inatt jobba, men jag gillar pengar och en bekväm tillvaro, så jag gör det.

Inatt = i att
  • nihka
    Anonym (Julia) skrev 2024-10-04 15:43:11 följande:
    VILL INTE JOBBA

Neej alltså! Jag har verkligen försökt nu i flera år. Började extrajobba lite i butik på gymnasiet, då var det väl okej att jobba för att få lite extra pengar till kläder och nöjen. 

Efter gymnasiet fick jag jobb inom vården på gruppboende vilket visserligen var ganska trevligt på vissa sätt, det blev ju lite vad man gjorde det till och vissa dagar kunde man ta det lugnt och bestämma tempo och fart. Dock jävligt slitigt också, trista arbetstider och ganska många tråkiga och otacksamma uppgifter. 

Sen utbildade jag mig och har testat olika typer av jobb, handläggning på myndighet och kommun, mer sociala arbeten på behandlingshem, kontor/sälj och marknadsföring.

Finns alltid vissa delar som är kul med att jobba men bara hela upplägget, att jag måste va på ett ställe 8,5-9 h om dagen, 5 dagar i veckan, att stressa för att bli klar med tråkiga saker.

Nej jag bara känner att jag inte alls gillar hela upplägget. Hur känner ni andra? Vad är det ni gillar/inte gillar? Ni som känner som jag, hur hanterar ni arbetsvardagen?

Generation Z?

www.dagensps.se/karriar/generationen-som-far-sparken-i-ilfart/
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (hmm)

Är helt med på ditt upplägg. Slår mig själv varje morgon för att vakna kl 05:15. Och det känns sm en vägg framför sig att ta sig till arbetet och de första 2-3 timmarna där. Men frågan är vad du har köpt för grejer. 

Vad har du lagt dina pengar på ? Vad fångar ditt intresse att lägga de pengar som du har sålt din tid utav ? Bara därigenom kan du se om du måste jobba eller behöver jobba eller kan sluta arbeta. Så ? Vad har du lagt pengarna på? Va ärligt? Du är ändå anonym.

• Anonym (MåsteJobba)
    Anonym (Julia) skrev 2024-10-04 15:43:11 följande:
    VILL INTE JOBBA

Den tråkiga sanningen är den att man måste jobba för att få ett välfungerande liv.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (MåsteJobba) skrev 2024-10-04 20:53:50 följande:
    Den tråkiga sanningen är den att man måste jobba för att få ett välfungerande liv.
    Nja, om du blir oberoende av pengar så kan du ju göra vad fan du vill. Vad är det för lögn du kommer med egentligen? Eller du kanske såg det själv som någon slags tröst? 
  • Anonym (MåsteJobba)
    Anonym (hmm) skrev 2024-10-04 21:00:42 följande:
    Nja, om du blir oberoende av pengar så kan du ju göra vad fan du vill. Vad är det för lögn du kommer med egentligen? Eller du kanske såg det själv som någon slags tröst? 
    Spelar ingen roll om du har pengar. Du kan inte göra vad du villl ändå. Åtminstone inte om du vill ha ett välfungerande liv.

Livet är till stor del arbete. Den som hoppar över arbetet får ett dåligt liv. Det är därför den som inte har någon disciplin alltid är olycklig och utan frihet.

Medan den som är disciplinerad och jobbar på har mest frihet och mår bäst.
  • Forumdeltagaren

Jag vill inte heller jobba men gör det för att få råd att göra så mycket roligt som möjligt på fritiden.
    Skolan var jobbig och redan då kände jag att jag inte passade in.
    Jag trodde jag skulle bli "socialfall" men jag i alla fall hittat ett jobb.
    Jag skulle helst vilja leva i ett hus i skogen och inte äga några pengar.
    Men det är väl bara att inse att det inte går att tillverka allt som man behöver av det man kan hitta i skogen.......

• Anonym (hmm)
    Anonym (MåsteJobba) skrev 2024-10-04 21:12:52 följande:
    Spelar ingen roll om du har pengar. Du kan inte göra vad du villl ändå. Åtminstone inte om du vill ha ett välfungerande liv.

Livet är till stor del arbete. Den som hoppar över arbetet får ett dåligt liv. Det är därför den som inte har någon disciplin alltid är olycklig och utan frihet.

Medan den som är disciplinerad och jobbar på har mest frihet och mår bäst.

Nja, hmm... vet inte om jag håller med dig. Vill ändå försöka genom att säga att med pengar så finns det ju större möjlighet till att arbeta med det du VILL "arbeta" med.

Men samtidigt så behöver du ju faktiskt inte arbeta alls. Du kan ha investerarare, samt göra precis vad du vill.

Visst du kanske måste arbeta 8 timmar PER ÅR. Men utöver det.. så.. Nej, jag håller inte med dig. Alls faktiskt.

Du låter som någon politiker som försöker manipulera folket som startar liknande trådar och du därmed vet om att de måste arbeta, för att du ska kunna spendera din tid med vad du än vill göra samt få ditt paraply samt privat försäkringar.

• Anonym (MåsteJobba)
    Anonym (hmm) skrev 2024-10-04 21:43:35 följande:

Nja, hmm... vet inte om jag håller med dig. Vill ändå försöka genom att säga att med pengar så finns det ju större möjlighet till att arbeta med det du VILL "arbeta" med.

Men samtidigt så behöver du ju faktiskt inte arbeta alls. Du kan ha investerarare, samt göra precis vad du vill.

Visst du kanske måste arbeta 8 timmar PER ÅR. Men utöver det.. så.. Nej, jag håller inte med dig. Alls faktiskt.

Du låter som någon politiker som försöker manipulera folket som startar liknande trådar och du därmed vet om att de måste arbeta, för att du ska kunna spendera din tid med vad du än vill göra samt få ditt paraply samt privat försäkringar.

Du måste inte arbeta av ekonomiska skäl utan fysiska och mentala. 

Nu vet inte jag hur gammal du är men du låter rätt naiv faktiskt. Detta med att bara flyta runt och ha kul fungerar inte i längden.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (MåsteJobba) skrev 2024-10-04 21:51:06 följande:
    Du måste inte arbeta av ekonomiska skäl utan fysiska och mentala. 

Nu vet inte jag hur gammal du är men du låter rätt naiv faktiskt. Detta med att bara flyta runt och ha kul fungerar inte i längden.
    Jag går upp 05:15. Hur dags går du upp? Ja, jo, säger du tidigare än så , så kommer jag inte tro det minsta på dig kan jag säga. OM du inte säger vad du arbetar med också vill säga. Jag har aldrig lekt runt. Jag är snarare mer realistisk än 95% av folket och du är inte en av dom.
  • Anonym (MåsteJobba)
    Anonym (hmm) skrev 2024-10-04 21:59:01 följande:
    Jag går upp 05:15. Hur dags går du upp? Ja, jo, säger du tidigare än så , så kommer jag inte tro det minsta på dig kan jag säga. OM du inte säger vad du arbetar med också vill säga. Jag har aldrig lekt runt. Jag är snarare mer realistisk än 95% av folket och du är inte en av dom.
    Jag pratar inte om ditt liv.

Jag pratar människor så liv. Människan måste jobba. Livet under ett parasoll är en lögn för det går bara att upprätthålla under en mycket begränsad tid utan att det får allvarliga konsekvenser.
  • Anonym (JB)

Jag jobbar med något jag älskar och dessutom deltid. 

Svar på tråden VILL INTE JOBBA