Rotavirus
Hej TS,
Det låter som att ni inte fått ett så jättebra bemötande från barnkliniken och att man inte svarat på era frågor. Utifrån det du berättar så är det förståeligt att ni är missnöjda.
När man söker akut och blir akut inlagd så är det som prioriteras att utesluta allvarliga diagnoser. Pylorusstenos och bakteriella infektioner är exempel på diagnoser som kan bli allvarliga hos ett nyfött barn, och även uttorkning i sig oavsett orsak, så man har antagligen lagt in er för att kunna observera hur läget utvecklar sig, för att kunna agera snabbt om det blev värre. Nu blev det inte värre, och därmed kunde man utesluta det mest allvarliga och ni kunde åka hem.
Man hade kunnat provta för rotaviruset, men eftersom viruset i sig är relativt harmlöst, det inte finns någon behandling och det tar tid att få svar, så hade provtagningen inte påverkat handläggningen. Men förstås hade det känts bra för er föräldrar att veta vad felet var! Jag tror att vi inom vården ibland glömmer det perspektivet och tänker för logiskt/statistiskt. Om vi vet att en undersökning inte leder till en åtgärd eller förändrar handläggningen, oavsett vad den visar, så låter vi bli att utföra den. Men ibland är vetskapen i sig psykologiskt värdefull för patienten och de anhöriga, och det borde vi bli bättre på att tänka på. Och vi borde helt klart bli bättre på att förklara hur vi tänker, och varför vi agerar som vi gör!
Jag förstår verkligen att den negativa upplevelse ni haft har lett till tvivel och att det känns svårt att lita på vården nu. Men när det gäller vaccinationer är de ett av de mest noggrant studerade och kontrollerade medicinska procedurerna vi har. Målet är att skydda barnet mot farliga sjukdomar som kan vara svåra eller omöjliga att behandla om de väl uppstår.
Om du har frågor gällande vaccinationen, till exempel kring säkerheten eller hur de fungerar, så diskuterar jag det gärna vidare. Information ger ofta en större trygghet, och det är viktigt att ni känner er bekväma och säkra på vad som är bäst för ert barn.