Inlägg från: Anonym (Pappamamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pappamamma)

Rotavirus

Jag tycker det är jättekonstigt , vi har fått en dotter den 19/9-24 , hon ammar och får modersmjölksersättning som komplement om hon inte blivit mätt. Det har varit helt okej från både sjukhus och BVC att göra så. Dag 11 började kräkas upp all ersättning som en fontän mellan matningarna. Hon sov 12 timmar nonstop utan att vara hungrig. Bytte en blöja på förmiddagen och upptäckte att det var både blod och slemmigt brunsvart bajs med en gelantinyta på. Vi tog med bajsblöjan till Skaraborgs sjukhus till akuten. Vi blir inlagda över natten , dom upptäcker att hon är lite uttorkad då fontanellen är lite insjunken. Dom kör ner en sond i magen på henne som dom ändå aldrig använde. Hon sket i blöjan minst 6 gånger med en äcklig rutten lukt på loppet av 1,5 timme inne i väntrummet. Jag upplyser doktorn att jag har med mig en blöja med avföring så dom kan göra prover. Vi får ett rum , ser att sköterskan tar våran provblöja och slänger i papperskorgen. Min sambo får amma hela natten , dom skriver ut henne för dom upptäcker inget konstigt säger dom. Förmodligen har vi matat henne för mycket säger dom med ersättning,  hon kan troligtvis vara mjölkallergiker med så vi skulle prova nya sorter ersättning,  vi provar,  semper lemolac.  Nu äter hon som vanligt igen. , dock så spyr hon fontäner när hon äter ibland. Idag 14 dagar gammal får vi ett besök av BVC , dom ger oss en broschyr om Rotavirus,  symptomen stämmer så väl in på tösen. Min stora fråga? Varför kollade dom inte Rotavirus på sjukhuset , varför nämnde dom inte något om detta överhuvudtaget? Varför slängde dom blöjan som kunde bevisa vad det var ? Varför ska man vaxxa sönder barn? Jag fattar inget vad händer i världen ???? Fler som undrar lika ? Är jag ute och cyklar om vi inte vill vaxxa henne nu ? Tips och råd mottages🙏 Mvh förvirrade föräldrar.

• Svar på tråden Rotavirus
  • Anonym (Pappamamma)
    Anonym (Lio) skrev 2024-10-04 15:20:35 följande:

Antivaccinare som startar trolltråd eller? Fattar inte ditt sista stycke annars.

Är du väck eller ett troll själv ? Vad är det som är konstigt att man är försiktig med ett litet barn när vi har haft så mycket vaccinationsskador?
  • Anonym (Pappamamma)

Åh tack snälla äntligen en som svarar normalt här i tråden 🙏 Ja vi var oroliga då BB informerar om Rotavirus efter 14 dagar,  men ingenting har vi fått reda på utav varken förlossning eller sjukhus. Ja klart man är orolig och undrar vad tösen åker på för symptom , att folk skriver att det är normalt till höger och vänster tror jag inte ett skvatt på , det kan jämföras med bilmekanikern som säger att det är inget fel på den bilen genom att bara titta på den , man kollar varken olja , vatten,  data eller något på bilen, sen dör motorn någon timme efter den lämnat verkstan. Därför undrar jag varför dom slänger min blöja , varför skickar dom den inte på labb? Jag hade knutit den i en plastpåse så vad var felet med det ? Det står på sidor att det kan vara bra att ta med en blöja till läkare så dom får göra undersökning på den. Jag är inte en antivaxxer,  jag tar gärna använder mig gärna av beprövat vaccin utan att diskutera.

Anonym (AT-läkare) skrev 2024-10-06 12:06:34 följande:

Hej TS,
    Det låter som att ni inte fått ett så jättebra bemötande från barnkliniken och att man inte svarat på era frågor. Utifrån det du berättar så är det förståeligt att ni är missnöjda.

När man söker akut och blir akut inlagd så är det som prioriteras att utesluta allvarliga diagnoser. Pylorusstenos och bakteriella infektioner är exempel på diagnoser som kan bli allvarliga hos ett nyfött barn, och även uttorkning i sig oavsett orsak, så man har antagligen lagt in er för att kunna observera hur läget utvecklar sig, för att kunna agera snabbt om det blev värre. Nu blev det inte värre, och därmed kunde man utesluta det mest allvarliga och ni kunde åka hem. 

Man hade kunnat provta för rotaviruset, men eftersom viruset i sig är relativt harmlöst, det inte finns någon behandling och det tar tid att få svar, så hade provtagningen inte påverkat handläggningen. Men förstås hade det känts bra för er föräldrar att veta vad felet var! Jag tror att vi inom vården ibland glömmer det perspektivet och tänker för logiskt/statistiskt. Om vi vet att en undersökning inte leder till en åtgärd eller förändrar handläggningen, oavsett vad den visar, så låter vi bli att utföra den. Men ibland är vetskapen i sig psykologiskt värdefull för patienten och de anhöriga, och det borde vi bli bättre på att tänka på. Och vi borde helt klart bli bättre på att förklara hur vi tänker, och varför vi agerar som vi gör!

Jag förstår verkligen att den negativa upplevelse ni haft har lett till tvivel och att det känns svårt att lita på vården nu. Men när det gäller vaccinationer är de ett av de mest noggrant studerade och kontrollerade medicinska procedurerna vi har. Målet är att skydda barnet mot farliga sjukdomar som kan vara svåra eller omöjliga att behandla om de väl uppstår.

Om du har frågor gällande vaccinationen, till exempel kring säkerheten eller hur de fungerar, så diskuterar jag det gärna vidare. Information ger ofta en större trygghet, och det är viktigt att ni känner er bekväma och säkra på vad som är bäst för ert barn.

• Anonym (Pappamamma)

Med tanke på hur du svarar så misstänker jag att du är helt okunnig inom området eller bara allmänt efterbliven. Det står på vissa sidor att det kan vara bra och ta med bajsblöja i en plastpåse så dom kan göra odlingsprov på avföringen. Så ett tips är att tala om för dina barn att dom hänger med i skolan , så dom inte blir lika kassa som dig 👍🏻 lycka till 

Anonym (Lio) skrev 2024-10-04 17:46:22 följande:

Varför börja skriva om vaccin mitt i allt? Goddag yxskaft!

Och det är väl självklart att de slänger er äckliga bajsblöja som ni tog med er, varför skulle de vilja ta prover på den? 

• Anonym (Pappamamma)
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2024-10-06 11:59:48 följande:

Ofta är det inte så lönt att analysera för magsjukevirus för sjukdomen går över innan provsvaret kommer.

Det är inte ovanligt att nyfödda och bebisar kräks mycket, de har omogen magmun och tarmar. Så länge barnet inte blir uttorkat och matt är det vanligen inte farligt. Man kan behöva reglera en smula hur mycket mat barnet får åt gången, om effekten annars bara blir kräkningar.

Överhuvudtaget är bebisar totala kaosmaskiner i minst 5-6 veckor, ni ska bara lyckas överleva tillsammans tills dess. 

Som förstagångsförälder åker man in för rätt små saker eftersom man inte vet något, och ringer man 1177 så säger de alltid att man ska åka till sjukhus med så små, för de vill klart inte missa den 1 på 500 gången då det faktiskt är något allvarligt. Jag har själv suttit på akuten med en nyföding brinnande av feber och väldigt medtagen men det var inget enligt läkaren, de skickade bara hem oss och allt blev bra dagen efter.

Varje avklarat dygn är en seger just nu, se det så.
    Försök ge varandra tid att sova när det går, ha tålamod med varandra och ge det några veckor så kommer ni att ha en mer fungerande liten varelse att ta hand om ganska snart. Glad

Hej , jag är absolut inte någon förstagångsförälder , har barn sen 8 år innan , och jag märker tydliga förändringar på förlossning , BB,  sjukhusvistelse , vaccinationer,  mm mm. Jag har väldigt välmående barn sedan innan , och dom mår riktigt bra pågrund av att vi har varit noga över vad vi stoppat i dom för mat,  mediciner etc etc. Så jag är bara orolig över varför min dotter hade dessa symptomer och varför dom inte informerad om en så allvarlig sjukdom som rotavirus , den är placerad på socialatyrelsens hemsida , det är ingen barnlek det här. Tack
Svar på tråden Rotavirus