• Anonym (Tror inte jag skulle bli vald)

Idrottsförening som diskriminerar - får de göra så?

I vår stad finns en skytteförening, och min dotter och jag har funderingar på att gå en pistolskyttekurs. Läste dock på deras sida, och det känns inte riktigt bra. D.v.s. först låter det jättebra: skytte är en sport som både män och kvinnor, ung och gammal kan hålla på med! Men när man sedan tittar på bilderna är det nästan bara unga/yngre män (förutom funktionärerna, där är det ett par äldre män också). 

För att få gå pistolskyttekursen måste man gå på en obligatorisk prova på-kväll, efter denna ska funktionärerna prata ihop sig om vilka som ska få gå kursen och meddela dem. Jag undrar om det är tillåtet för en allmän förening som - antar jag - erhåller föreningsbidrag, att välja sina medlemmar på det här sättet? Speciellt som det verkar finnas en bias för att välja unga män. 

• Svar på tråden Idrottsförening som diskriminerar - får de göra så?
  • Tow2Mater

De kanske inte haft intresserade kvinnor/flickor. Tycker du drar forhastade slutsatser.

• felicityporter

Jag tror att denna bias för unga män finns endast i ditt huvud. Det troligaste är ju faktiskt att de flesta som är intresserade av skytte är just unga män. Därav flertalet unga män på bilderna. Tycker inte att du bör slå på stora diskrimineringstrumman än.

• Anonym (Krav)

En skytteklubb bör nog ha krav på vilka som ska få lära sig att använda ett vapen. 
    I dagens samhälle är det nog bra att de kan välja bort individer som kanske skulle använda kunskaper de kan få i föreningen i brottsligt syfte. 

Anonym (Krav) skrev 2024-10-04 02:36:56 följande:

En skytteklubb bör nog ha krav på vilka som ska få lära sig att använda ett vapen. 
    I dagens samhälle är det nog bra att de kan välja bort individer som kanske skulle använda kunskaper de kan få i föreningen i brottsligt syfte. 

...och hur ser man i så fall det vid ETT tillfälle, EN kväll? Fördomar? Tankeläsning? Det kan i alla fall inte vara brottsstatistik i detta fall, för de flesta våldsbrott inklusive skjutvapenbrott begås av unga män... I så fall borde de verkligen satsa på att kvotera in medelålders och äldre kvinnor i föreningen, då är ju risken nästan noll för olämplig vapenanvändning. 
  • felicityporter

Vad tänker du om att det statiskt sett är vanligare att just unga män är med i en skytteklubb och därmed har större sannolikhet att synas på bilder på en hemsida? Tror du inte att du och din dotter skulle välkomnas till dem? Varför slår du på stora diskrimineringstrumman innan något äns hänt? Baserat på BILDER på deras hemsida?

• Anonym (Krav)
    Anonym (Tror inte jag skulle bli vald) skrev 2024-10-04 02:46:19 följande:
    ...och hur ser man i så fall det vid ETT tillfälle, EN kväll? Fördomar? Tankeläsning? Det kan i alla fall inte vara brottsstatistik i detta fall, för de flesta våldsbrott inklusive skjutvapenbrott begås av unga män... I så fall borde de verkligen satsa på att kvotera in medelålders och äldre kvinnor i föreningen, då är ju risken nästan noll för olämplig vapenanvändning. 
    Bästa är väl om du går ditt och provar, tror dom kommer att bli jätteglada att du vill prova och de kommer nog att godkänna dig då de säkert vill ha fler kvinnor i klubben. 
  • felicityporter
    Anonym (Krav) skrev 2024-10-04 02:54:54 följande:
    Bästa är väl om du går ditt och provar, tror dom kommer att bli jätteglada att du vill prova och de kommer nog att godkänna dig då de säkert vill ha fler kvinnor i klubben. 
    Exakt, har de få kvinnor i gruppen kommer de garanterat bara bli superglada av att två nya kvinnor söker sig dit och i princip välkomna dem med öppna armar. Förstår inte hur man kan bli sur i förväg innan man ens besökt klubben?

Jag läser vad ni skriver, och vi ska gå dit! Glad

• felicityporter
    Anonym (Tror inte jag skulle bli vald) skrev 2024-10-04 03:08:03 följande:

Jag läser vad ni skriver, och vi ska gå dit! Glad

Bra, gå dit! Jag är övertygad om att ni kommer bli positivt överraskade! ☺️
  • Anonym (Abc)

Jag tror de väljer bort individer som saknar säkerhetstänk. De som till exempel svingar laddat vapen runt i lokalen med fingret på avtryckaren eller siktar på andra. 

Som kvinnor kan ni säkert bete er lite sämre på prova på kvällen än vad en man skulle kunna göra för att gå med pga av bristen på tjejer i klubben.

• Anonym (Ff)

Det enkla svaret är att ja, en förening har rätt att välja vem som ska få bli medlem hos dem. Det är juridiskt prövat upp till Riksidrottsförbundet.

• Anonym (Love)

Min man är styrelsemedlem i en skytteklubb. 

Även i denna klubb är det mest män som är medlemmar och efter ha träffat personer så kan dom neka personer inträde i klubben. 

Iaf min mans klubb vill ha fler kvinnor, och blir superglada de få gånger det dyker upp kvinnor.

De som nekas är i princip uteslutande män, och baseras på att de uppfattas som att man inte är intresserad av sporten egentligen utan bara av vapnen, och möjlighet att köpa vapen. Eller att man är svartlistad hos andra skytteföreningar i närheten pga misskött sig eller sina vapen. 

• Elin pelin

Bra att ni ska dit, jag tror du kommer bli positivt överraskad!
    Min dotter skjuter, visserligen luftgevär och inte pistol, men gubbarna i föreningen tycker det är så kul att det kommer lite tjejer och skryter gärna om att tjejerna generellt är duktigare än killarna (trots att de alla är föräldrar till killar som en gång var med i klubben).

• Anonym (Oj)
    Anonym (Krav) skrev 2024-10-04 02:36:56 följande:

Håller med, det är nog därför de tycker att det passar bäst för unga män 
  • Anonym (DO)

Ideella föreningar omfattas inte av diskrimineringslagen Och kan inte anmälas till DO

• Anonym (Oj)
    felicityporter skrev 2024-10-04 02:52:49 följande:

Vad tänker du om att det statiskt sett är vanligare att just unga män är med i en skytteklubb och därmed har större sannolikhet att synas på bilder på en hemsida? Tror du inte att du och din dotter skulle välkomnas till dem? Varför slår du på stora diskrimineringstrumman innan något äns hänt? Baserat på BILDER på deras hemsida?

Nja, vill man attrahera andra grupper ser man väl till att ha bilder som visar det? 
  • Giftskåneman

Exakt hur blir ni diskriminerade? Genom det inte är kvinnor på bilderna? Om de inte har kvinnor med förut, ska föreningen hyra in fotomodell?

• FuckGoggleAskMe

Så bra att de tydligt skriver att de väljer in medlemmar så att de kan hänvisa till det när de inte väljer in halvdementa, darrhänta 80åringar, vapengalna halvkriminella eller förståndshandikappade som inte klarar av säkerhetskraven. 

• Anonym (morsan)
    Anonym (Oj) skrev 2024-10-04 08:22:53 följande:
    Nja, vill man attrahera andra grupper ser man väl till att ha bilder som visar det? 
    En ideell förening får ju ta den webbredaktör de kan få. Det är ju precis vem som helst som fixar hemsidan och den personen kanske inte har några djupgående tankar om vem som syns på bilderna.
Svar på tråden Idrottsförening som diskriminerar - får de göra så?