Inlägg från: hejsanhå |Visa alla inlägg
  • hejsanhå

Flytta som ensamstående, hur ska det gå till?

Hej! Jag ska plugga nästa år, jag bor i en inte så stor stad och det finns få jobb generellt här och i omnejd och tanken är då att jag ska flytta till en större stad för jobb när jag är färdig med studierna.

MEN jag behöver ett jobb för att kunna få tag i lägenhet i den nya staden (vilket jag då söker härifrån), men min dotter kommer vara ungefär 4,5 år gammal då, vilket gör att jag kommer behöva ha en förskoleplats till henne där innan jag ens kan börja jobba Skrikandes som då ska sökas flera månader i förväg, när jag inte ens vet om jag får något jobb och kan flytta.

Är det smartare att vänta till det år hon fyller 6 år, då antar jag att man inte behöver ansöka om plats iom att det är skolplikt. Eller man kanske behöver ansöka om fritids i förväg eftersom skoldagarna första året brukar vara korta (som jag uppfattat det?). Jag vill helst flytta och jobba direkt och inte behöva dra ut på tiden ett år till, men är det enda alternativet så får det vara så.

Någon som flyttat ensam en längre bit, då främst med mindre barn, som har några tips? Eller bara berättelser om hur ni gjorde.

Svar på tråden Flytta som ensamstående, hur ska det gå till?