• MollyG

    Barnet för litet? (Läkare är oense))

    Lång version (TLDNR nedan):
    ________________________

    Jag är snart 40 och har inga barn sedan tidigare. Jag och min man har pratat om att skaffa barn i många år och när vi började försöka tänkte vi att det skulle ta typ 6-12 månader, så när det gick på första försöket var vi lite oförberedda.

    Så- när jag fick reda på att jag var gravid skulle jag precis åka iväg på en längre affärsresa i ett land utanför EU. Så besök hos barnmorska hemma i Sverige fick bokas in tills efter att jag kommit hem.

    Eftersom jag dock haft lite småkrux med sköldkörtel och annat ville jag kolla upp att alla värden såg bra ut, så väl utomlands gick jag till ett stort välrenommerat privat mödravårdssjukhus för att göra en allmän koll helt enkelt.

    Alla prover såg bra ut och de ville att jag skulle göra ett (abdominellt) ultraljud eftersom det är rutin där. Så jag kom dit den 27/9, sista mensens första dag var 13/8 och enligt min app var jag i vecka 6+3.

    Då får jag veta att de inte kunde se några hjärtslag. Jag frågade om det betyder att den inte lever eller om de bara inte kan se. Radiologen tittar mig i ögonen, lägger en hand på mig och säger "I'M SORRY". Jag var i chock. Slutsatsen var "missed abortion" och det pratades om medicinsk abort.

    Jag pratade med gynekologen igen och det beslutas att jag ska komma tillbaka 3 dagar senare för nytt ultraljud för att bekräfta slutsatsen. Jag är såklart förkrossad och kastas omedelbart in i en djup sorgeprocess.

    Kommer tillbaka 30/9 och inga hjärtslag syns, MEN, denna gång tas även VUL och DÅ syns hjärtslag, 145 slag/minut och CRL är 6mm. Chocken byts mot glädje, men embryot är alldeles för litet säger de. Storleken korresponderar med 6v men jag bör vara längre gången menar de. Jag får förklarat för mig att jag måste besöka gyn väl hemma för ultraljud för att kolla att den lille växer till sig.

    Hemma ringer jag både gyn och barnmorska och de fattar absolut ingenting. De säger att enligt deras "snurra" är detta en fullt normal graviditet och att hjärtslag, storlek och allt stämmer tidsmässigt. De vill inte göra nytt ultraljud trots att jag insisterar.
    __________________________
    Problem:

    Jag har ännu inte återhämtat mig från beskedet att mitt efterlängtade kommande barn dött och sedan plötsligt "lever igen", och nu vet jag inte vad jag ska tro. På den utländska kliniken har de långt mer formell utbildning och kompetens (åtminstone på pappret) och avancerad utrustning, men i Sverige har vi en "snurra", som jag ska tro stämmer bättre? Det är som sagt första barnet och jag fattar ingenting.

    Vem har rätt? Ska jag vara orolig?

    (Och vilken vecka är jag ens i egentligen, då app, utländsk klinik och svensk klinik verkar ha olika uppfattning?)
    __________________________

    TLDNR:

    -Sista mensens första dag var 13/8
    -30/9 tas VUL som visar hjärtslag, 145 slag/minut och CRL är 6mm.
    -utländska läkare menar att embryot är onormalt litet men svensk barnmorska säger att det är helt normalt
    -allmän förvirring kring graviditetsveckor

    Vem har rätt? Ska jag vara orolig?
  • Svar på tråden Barnet för litet? (Läkare är oense))
  • Anonym (snuset)

    Tycker inte du ska vara orolig, försök att ta det lugnt och stressa inte upp dig då det inte är bra. Oavsett vad som händer ligger inget i dina händer. Vänta några veckor och kolla igen, det kan gå väldigt fort i "växt" processen.

  • Jemp

    30/9 var du i vecka 6+6 och alla verkar vara överens om att storleken då är normal?
    Det är väl också runt v 6 hjärtat börjar slå om jag minns rätt. 

  • MollyG
    Jemp skrev 2024-10-03 21:33:57 följande:

    30/9 var du i vecka 6+6 och alla verkar vara överens om att storleken då är normal?
    Det är väl också runt v 6 hjärtat börjar slå om jag minns rätt. 


    Nja, alla är inte överens som jag förstår det.

    Den utländska ultraljudsläkaren sa bestämt att man dels SKA se hjärtslag på abdominellt ultraljud i v 6+3, dels tre dagar senare daterar hon graviditeten till 6 veckor istället för 6+6 och konstaterar att den är för liten. Utländska gynekologen instämmer att den är för liten.

    Däremot anger svenska BM o gynmottagningen (på telefon) att storleken är normal och stämmer med tiden. De menar dessutom att det är svårt att se hjärtslag så tidigt utom på VUL.
  • Aliona

    Jag skulle nog i ditt fall ha litat på de utländska läkarna tills vidare, mest för att de faktiskt har träffat och undersökt dig, medan svenska vården pratade du bara med i telefon, men också för att du skriver att det är en bra klinik som du var på. 


    Du har ju sett hjärtslag så det är ju bra, och att fostret är litet kan väl  betyda att befruktningen var tidigare? Det är väl inte ovanligt att bli tillbakaflyttad? 


    Försök att ha is i magen nu fram tills du kan få en ny undersökning. Du kan också kolla om det finns någon privat gynekolog som kan göra nytt ul. Det brukar man kunna om man betalar för det. 

  • Anonym (A)

    Det är svårt att mäta exakt så tidigt.
    Jag tycker du skall lita på den svenska vården. 

  • Anonym (Lis)

    Från 6+3 skall hjärtljud kunna höras, det går svenska sjukvården efter.
    Har du i din app lagt in ÄL-test el tempmätning? Om inte så kan inte den räkna exakt, ÄL kan mycket väl ha varit ett par dagar senare. Det kan alltså vara en helt vanlig graviditet. Är du hemskt orolig så ta ett privat ul om en vecka. Ska du göra NIPT? 

  • MollyG
    Anonym (Lis) skrev 2024-10-04 00:14:25 följande:

    Från 6+3 skall hjärtljud kunna höras, det går svenska sjukvården efter.
    Har du i din app lagt in ÄL-test el tempmätning? Om inte så kan inte den räkna exakt, ÄL kan mycket väl ha varit ett par dagar senare. Det kan alltså vara en helt vanlig graviditet. Är du hemskt orolig så ta ett privat ul om en vecka. Ska du göra NIPT? 


    Ja, men är inte svensk rutin att man ska kunna se det på vaginellt ultraljud? I Sverige gör vi väl inte abdominellt ultraljud i 6+3, som här? Eller? I detta fall gjordes VUL först v 6+6 och då syntes hjärtslag.

    Har ej gjort äl-test, men enligt min app där jag har 22 cykler loggade skulle äl beräknas vara kring 30/8. Min äl kommer ofta sent i cykeln. Jag kan dock inte se exakt dag i appen längre sedan jag ändrade till gravid-läge, och tar man bort det läget syns det fort
  • MollyG
    Anonym (Lis) skrev 2024-10-04 00:14:25 följande:

    Från 6+3 skall hjärtljud kunna höras, det går svenska sjukvården efter.
    Har du i din app lagt in ÄL-test el tempmätning? Om inte så kan inte den räkna exakt, ÄL kan mycket väl ha varit ett par dagar senare. Det kan alltså vara en helt vanlig graviditet. Är du hemskt orolig så ta ett privat ul om en vecka. Ska du göra NIPT? 


    Sorry texten försvann lite. Kan ej se beräknad äl dag I appen längre o har ej mätt temp eller gjort äl-test.

    Ska göra NIPT.
  • Anonym (A)

    Har du senare ägglossning stämmer ju inte sista mensen första dag. Räknar man att du var i vecka 2+0 vid ägglossning så var det ju 6+3 den 30/9.

    Den utländska kliniken verkar väldigt dålig.

  • cutepenguin
    MollyG skrev 2024-10-04 08:16:07 följande:
    Ja, men är inte svensk rutin att man ska kunna se det på vaginellt ultraljud? I Sverige gör vi väl inte abdominellt ultraljud i 6+3, som här? Eller? I detta fall gjordes VUL först v 6+6 och då syntes hjärtslag.

    Har ej gjort äl-test, men enligt min app där jag har 22 cykler loggade skulle äl beräknas vara kring 30/8. Min äl kommer ofta sent i cykeln. Jag kan dock inte se exakt dag i appen längre sedan jag ändrade till gravid-läge, och tar man bort det läget syns det fort

     


    Jag gjorde tidigt ultraljud när jag var i vecka 8+2 och barnmorskan började göra ultraljud på magen, syntes INGENTING då jag har en kraftigt bakåtlutad livmoder. Hon gjorde vaginalt i stället och då såg vi två friska embryon där hjärtat slog och dom mätte helt korrekt k förhållande till vecka. Idag är dom 4,5 månader. Så att man ska kunna mäta hjärtljud genom ultraljud på magen så tidigt är absolut inte självklart. 

  • Anonym (Lis)
    MollyG skrev 2024-10-04 08:16:07 följande:
    Ja, men är inte svensk rutin att man ska kunna se det på vaginellt ultraljud? I Sverige gör vi väl inte abdominellt ultraljud i 6+3, som här? Eller? I detta fall gjordes VUL först v 6+6 och då syntes hjärtslag.

    Har ej gjort äl-test, men enligt min app där jag har 22 cykler loggade skulle äl beräknas vara kring 30/8. Min äl kommer ofta sent i cykeln. Jag kan dock inte se exakt dag i appen längre sedan jag ändrade till gravid-läge, och tar man bort det läget syns det fort
    Ja det kan nog stämma att det är vul. Jag har bara gjort vanligt ul, i v 10, då sa de att det är svårt att se så tidigt.

    ja men om du inte har tempat eller tagit ÄL-test och din ÄL dessutom ligger sent, då tror jag på att du inte är så långt gången som om man räknar från mensens första dag.
    När är NIPT bokat?
  • Anonym (Anonym)

    Vilken tur att man gjorde ett vul också och grattis till graviditeten ❤️, Konstigt de inte gör det på rutin i det andra landet då man alltid gör tidigt ul fram till vecka 10 i Sverige. 


    Om jag var du skulle jag kontakta en privat mottagning och betala för ett till tidigt ul innan eventuellt kub. 

  • natav

    Jag gjorde ett tidigt (v. 7) ultraljud privat, bara för att jag var extremt orolig. Kan verkligen rekommendera det.
    De gjorde det vaginalt och hjärtat hördes tydligt. Storleken på fostret är svårt att mäta och det blev ett ungefärligt mått. Sedan dess har jag varit på fler ultraljud och fått mer pålitliga mått och bf. Är nu i v. 15.
    Har även gjort privat NIPT (fick svar inom tre arbetsdagar) före KUB. Det var helt rätt val för mig.

  • Anonym (Ida)

    Tror det går bra! Boka in privat och gå och kolla! ingen orkar oroa sig tills du får kolla igen!!

  • Anonym (E)
    Anonym (A) skrev 2024-10-04 08:32:28 följande:

    Har du senare ägglossning stämmer ju inte sista mensen första dag. Räknar man att du var i vecka 2+0 vid ägglossning så var det ju 6+3 den 30/9.

    Den utländska kliniken verkar väldigt dålig.


    Får det till samma sak som du om ägglossning är sen.

    Den utländska kliniken verkar dessutom ha ett märkligt bemötande överlag.

    Jag skulle dock insistera på tätare uppföljningar eller bekosta det själv, just på grund av att bedömningarba varit olika. 

    @trådstartaren - när testade du positivt? Om man testat positivt så pass tidigt att dateringen inte KAN stämma är det ju en annan femma, då bör man fundera på om något är på tok eller om mätningen varit åt skogen. Jag har t ex varit med om en mätning som innebar att spermierna från månadens enda stund tillsammans måste ha överlevt i 11-12 dagar vilket ju inte går. Men det var senare i graviditeten, det rättade också till sig till nästa tillfälle och måste ha berott på dålig vinkel vid mätning.
  • MollyG
    Anonym (E) skrev 2024-10-06 23:29:37 följande:
    Får det till samma sak som du om ägglossning är sen.

    Den utländska kliniken verkar dessutom ha ett märkligt bemötande överlag.

    Jag skulle dock insistera på tätare uppföljningar eller bekosta det själv, just på grund av att bedömningarba varit olika. 

    @trådstartaren - när testade du positivt? Om man testat positivt så pass tidigt att dateringen inte KAN stämma är det ju en annan femma, då bör man fundera på om något är på tok eller om mätningen varit åt skogen. Jag har t ex varit med om en mätning som innebar att spermierna från månadens enda stund tillsammans måste ha överlevt i 11-12 dagar vilket ju inte går. Men det var senare i graviditeten, det rättade också till sig till nästa tillfälle och måste ha berott på dålig vinkel vid mätning.
    Testade positivt den 13/9, nu när jag tänker på det så hade testet en sån där veckoindikator faktiskt där det stod "2-3" veckor. Blir så förvirrad av detta! :( Jag inser verkligen att jag har kompetensbrister här.

    Jag och maken har varit igång ordentligt, alltså bokstavligen dagligen, *ehum*, så det går inte att dra någon slutsats ifrån det. Det är äl som är den osäkra faktorn liksom.
Svar på tråden Barnet för litet? (Läkare är oense))