Inlägg från: Anonym (Poison) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Poison)

Regeringen vill förbjuda internationella adoptioner till Sverige

Jag förstår problemet med adoption, samtidigt som det reella budskapet blir att vi vill bara ha ariskt blod i Sverige och att kvinnor måste föda fler barn. 

Att adoptioner är dåliga i vissa länder verkar mest användas som en förevändning till att skapa ett ariskt samhälle.

Det är min femma.

• Anonym (Poison)
    Anonym (ad) skrev 2024-10-02 16:56:37 följande:
    Anonym (Poison) skrev 2024-10-02 16:33:14 följande:

Jag förstår problemet med adoption, samtidigt som det reella budskapet blir att vi vill bara ha ariskt blod i Sverige och att kvinnor måste föda fler barn. 

Att adoptioner är dåliga i vissa länder verkar mest användas som en förevändning till att skapa ett ariskt samhälle.

Det är min femma.

Utredningen initierades av den förra S/MP-regeringen då mängder av missförhållanden hade uppdagats.

Detta har noll och intet med SD och den ariska rasen att göra.

Det kan du ju inbilla dig. Tror nog alla vet att det är en -förevändning - eller en godtagbar ursäkt för att skapa ett ariskt samhälle.
  • Anonym (Poison)

Det är ju ganska extremt att potentiellt införa ett totalstopp för samtliga adoptioner. Det låter som något den här regeringen (med sd) har planerat. Det är ju ingen hemlighet att sd toppar uttalat sig negativt om adoption. Någon gick väl så långt och sa att de inte var svenskar eller inte hade tillräckligt mycket svensk essens eller något liknande.

• Anonym (Poison)
    Anonym (Hm) skrev 2024-10-02 17:04:19 följande:
    Varför vill du få det här att handla om något helt annat? För att få möjlighet att smutskasta SD? Om du följt med lite i vad det handlar om så hade du vetat att det inte handlar om personer med invandrarbakgrund som slängs ut ur ett land utan om att man bör stoppa adoptioner  på grund av att det förekommit olagliga adoptioner och att de adopterade barnen blir utsatta och utnyttjade. Håll dig till ämnet. Den större delen av Sveriges befolkning verkar dessutom hålla med om att man bör stoppa adoptioner från utlandet med tanke på vad som kommit fram. 
    Vad är det som tyder på att sd inte har något att göra med ett totalstopp för adoptioner?

Jag har svårt att tro att man kan dra samtliga länder över en kam och hävda att alla skulle ha det bättre i sina egna länder, det osar sd över hela alltet.
  • Anonym (Poison)
    Anonym (Erika) skrev 2024-10-02 18:15:17 följande:
    Adoptioner från utlandet har varit på nedgång rätt länge. Inte på Sveriges initiativ utan för att länder, som tidigare lämnat ut många barn för adoption, börjat komma tillrätta med olika former av missförhållanden.

Länderna har fått det bättre ekonomiskt och på så vis fått större möjligheter att ta hand om sina svagaste. Man har tagit tag i en del korruption och sett vilka misstag man tidigare gjort när man många gånger mer eller mindre stulit barn från fattiga familjer och sålt dem till rika utlänningar.

Vissa länder har satt totalstopp på att adoptera bort sina barn till utlandet. 

Jag tycker att det är bra att vi är på väg bort från idéerna om att ett barn automatiskt får det bättre om det skickas bort för att växa upp med en ny familj i västvärlden.
    Det är inte det det handlar om. Sätta stopp för adoptioner från landet själv är en helt annan sak än att stoppa samtliga adoptioner från utlandet.

Det här kommer att skicka ett budskap globalt att Sverige bara vill ha ariska människor i sitt land. Det är det indirekta budskapet inom Sveriges gränser också.
  • Anonym (Poison)
    Blue Waffle skrev 2024-10-02 18:28:21 följande:
    Nej, för DIG är det "reella budskapet" för alla andra människor handlar det om att åtgärda problem med korruption, kidnappningar och trafficing.
    Det förstår du också är en förevändning.

Varför förstår vi det tror du? Jo, för att samtliga länder inte har exakt samma problem. Det skulle vara skillnad om en utredning pekar på det och det landet och de specifika problem de har.
  • Anonym (Poison)
    Anonym (Erika) skrev 2024-10-02 19:00:34 följande:
    Det är intressant att det är det budskapet som du ser, för troligtvis finns det då fler som ser saken på samma sätt.

Jag tror inte att det finns någon som helst rastänkande bakom förslaget på ett stopp. Men det är ändå viktigt att ha i åtanke att människor kan uppfatta det så som du gör.
    Jag tror att det ligger ett rastänkande bakom idén, för annars så skulle man väl identifiera vilka länder som har problem?

Det här kommer att låta illa globalt och kommer att skada  Sveriges relationer utomlands. Skulle inte investera i svenska aktier/ företag just nu pga detta. (eftersom jag antar att fler utländska företag kommer att vara tveksamma)
  • Anonym (Poison)
    Blue Waffle skrev 2024-10-02 22:41:48 följande:
    Så du anser att S och MP som tillsatte utredarna är rasister? Eller utredarnna? Eller vart kommer "rastänket" ifrån menar du?
    "För annars så skulle man väl identifiera vilka länder som har problem" -och förhindra adoptioner från dessa

Stopp för samtliga adoptioner från alla länder är extremt, och den utredningen som ligger till grund för det potentiella beslutet är den här regeringen.

"barnens bästa" är en förevändning för att hålla Sverige "ariskt" Det förstår nog alla. Speciellt med tanke på adoptionsfientliga sd där vissa uttrycker att adopterade inte är svenskar.

Sverige kommer att få en dålig stämpel. Kanske välförtjänt.
  • Anonym (Poison)
    Mrs Moneybags skrev 2024-10-03 11:27:46 följande:
    Jag tror du gör en tankevurpa här. 

Jag som själv är delvis icke-arisk får en klump i magen när jag ser mina grannar - en trans och en homosexuell som har adopterat en liten svart pojke. Jag känner med det där barnet! Är det så jäkla optimalt att förflyttas från en kontinent till en annan för att tillfredsställa några udda människors längtan efter barn? Varför ska just han växa upp med alla dessa olika bördor? Först bördan att vara annorlunda pga att föräldrarna är väldigt annorlunda. Sedan bördan att vara en svart pojke i en vit familj. Det blir liksom för mycket. Det är inte för att jag inte vill ha fler svarta i Sverige. Jag är ju själv svart. Det är för att jag helt enkelt inte är säker på att det där barnet har en bra uppväxt. Skulle man placera ett svenskt barn i samma situation? Jag tror faktiskt inte det. Det är andra krav på fosterfamiljer i Sverige. 

Jag har stöttat SOS Barnbyar. Det tycker jag är en jättebra organisation där föräldralösa barn får ha det riktigt bra. 

Ett barn kan aldrig bli en rättighet, hur vi än vänder och vrider på det. Så nej till internationella adoptioner och nej till surrogatmödraskap - att köpa livmödrar i fattiga länder. Nej till handel med barn. Det finns för stora risker att det är just så det blir: människohandel. 
    Du har ju själv ett rastänkande om du tror att pojkens hudfärg i ett "ariskt" samhälle är problemet. Precis det jag menar. 
  • Anonym (Poison)
    Mentat skrev 2024-10-03 20:30:27 följande:

För att vara litet noggrann så är det väl inte så att regeringen har sagt att man vill förbjuda internationella adoptioner utan det är utredaren förslag? Det kan ju regeringen förkasta - hoppas jag. Ett förbud låter totalt koko. Må vara att efterfrågan har minskat men det är inget skäl att totalförbjuda.

Det har diskuterats ett totalstopp, låter helt koko, låter helt koko att man ska förbjuda adoptioner för att Sverige är rasistiskt -och då mår barn dåligt- som vissa varit inne på. (Omskrivet med andra ord) Steget till att förbjuda invandrare av samma skäl ligger väl inte långt borta -för invandrares bästa- såklart.

Det är ju så det låter, bara förevändningar för att hålla Sverige rasrent. Var känner vi igen detta från?
  • Anonym (Poison)
    Cathariiina skrev 2024-10-03 23:25:29 följande:
    Det är lätt att tänka så när det gäller just sådana skräckexempel som Esmeralda - men hon hade kunnat räddas ändå. Det enda rätta hade varit, att hon fått vara kvar i familjehemmet på en uppväxtplacering. Adoption var inte nödvändigt. 

Man måste komma ihåg, att med en lagändring som gjorde det möjligt att tvångsadoptera bort barn, skulle detta inte ske bara i de uppenbara "Esmeralda"-fallen. Socialtjänsten och domstolarna gör redan idag en hel del fel i sina bedömningar (det såg man ju inte minst i Esmeralda-fallet, fast då "åt andra hållet".) Om de skulle kunna besluta om tvångsadoption, skulle konsekverna bli ännu värre för de föräldrar som får sitt barn tagit ifrån sig helt i onödan.

...för JO sådant händer, ibland går det troll i ärenden, och socialtanterna vill bara vinna över familjen. Det handlar inte längre om barnens bästa. Och socialtanterna vet precis vad de ska skriva i sina utredningar, för att domstolen ska klubba igenom LVU:t. Tänk om de då skulle kunna besluta om tvångsadoption i stället!

Då skulle föräldrarna aldrig ha någon möjlighet att överklaga mer, aldrig få träffa sina barn mer, aldrig få veta ens var de bor och om de har det bra där, kanske inte ens när barnen är vuxna kunna få kontakt med dem mer. Mor- och farföräldrarna förlorar också sina barnbarn, för gott. Samt naturligtvis att det juridiska bandet bryts, det officiella släktförhållandet bryts, barnen får ett nytt efternamn och arvsrätt efter sina adoptivföräldrar i stället för efter sina biologiska och sådant. Det här är ju OERHÖRDA konsekvenser!

Så kan vi inte ha det, utan då är det bättre att bibehålla medelvägen mellan att barnen stannar i sin biofamilj och adopteras bort för gott, d.v.s. att barnen bor i ett familjehem och de biologiska föräldrarna (och ibland andra släktingar också) har umgängesrätt. 
    Du är väl ökänd som en av familjelivs rasister, vill inte att Sverige ska bli en "brunmurrig sörja" eller att människor ska hålla sig i sitt land och, som du sagt tidigare, "leva i samklang med naturen"

Det är så här Sverige kommer att bli uppfattat, en bunt rasister som vill hitta på en "snäll" förevändning för att förhindra rasblandning. Blir det ett totalstopp så kommer nog världen stämpla Sverige som en bunt cathariiinor.
  • Anonym (Poison)
    Mrs Moneybags skrev 2024-10-04 09:21:29 följande:
    Hur menar du nu? Att man ska låtsas att barnet är vitt?

Du verkar inte ha en aning om de utmaningar som möter en svart pojke dagligen på grund av hans hudfärg. Ska man dessutom behöva vara skyltdocka för en queerfamilj? 

Du tillhör de som inte "ser" hudfärger förstår jag, men det är tyvärr inte hjälpsamt för oss som har en annan hudfärg. 
    Du får tycka vad du vill. Du får tycka att Sverige bara ska befolkas av den "ariska rasen"
    "För icke-ariernas skull" -förstås "inte pga ett rastänkande, näe verkligen inte" Obestämd "det är så synd om svarta" "de har det bättre i sina egna länder"

Förstår du mig? Så här kommer Sverige att uppfattas av andra länder. Dvs extremt rasistiskt.  
  • Anonym (Poison)
    Blue Waffle skrev 2024-10-26 23:10:02 följande:
    Du vet inte ett skit om det. Inte det minsta. Du har noll och ingen aningom ur det ser ut i mitt ursprungland. Du vet inte om jag ens bott på barnhem eller om jag stals av mina föräldrar, om jag såldes av en släkting eller om regeringen samlade in barn från oönskde minoriteter för att sälja till väst. Du ska enbart sitta ned och vara tyst.
    I mitt hemland hade jag ett namn, ett ursprung, en kultur, ett folk, en tillhörighet. Det saknar jag här. Jag har inte möts av rasism, jag har inte kännt mig utanför för att jag inte är blond, jag har käntandra saker och det är just pga sådana som du. Den nonchalanta ignoransen att just DU tror dig veta bättre hur jag mår eller vad som är bäst för mig än jag gör själv. 
    Det är väl en nonchalant ignorans om något om du tror dig tala för alla som blivit adopterade.
  • Anonym (Poison)
    Embla twopointoh skrev 2024-10-27 08:01:35 följande:
    Jag kan inte se att Blue Waffle säger sig tala för alla adopterade. Ditt inlägg är bara whataboutism.

Tror inte du förstår uttrycket whataboutism. 

Blue waffle argumenterar för ett adoptionsstopp med hänvisning till bråket med den andre, med motiveringen att allt troligen skulle varit bra om hen själv fått stanna kvar i landet hen blev adopterad från. Där hade hen haft ett namn och en tillhörighet. Så ser argumentationen ut i ett större perspektiv.

• Anonym (Poison)
    Embla twopointoh skrev 2024-10-27 19:14:15 följande:
    Jag förstår det utmärkt, tack. Det är whataboutism eftersom du svarar det Blue Waffle skriver om "nonchalant ignorans" med att det är minsann Blue Waffle som är "nonchalant ignorant". Klassiskt tu quoque.

Ja, Blue Waffle argumenterar utifrån sina egna erfarenheter som adopterad. Däremot har jag inte sett att denna användare säger sig representera alla adopterade, varken uttalat eller underförstått.
    Vi tolkar saken olika, jag tycker det är underförstått att blue waffle pratar om att det är bättre för adopterade att stanna kvar i sina länder och tar upp sin egen syn på sin egen adoption. Har du läst vad denne har för åsikter om adoption? Det är uppenbart att denne applicerar sina egna upplevelser på adoptionsprocessen, ergo: nonchalant ignorans.
Svar på tråden Regeringen vill förbjuda internationella adoptioner till Sverige