Anonym (expo) skrev 2024-10-03 09:50:05 följande:
Mina föräldrars vänner var på väg att adoptera, hade ett barn som de få. Detta var på 60-talet.
Men så blev kvinnan gravid strax innan pojken skulle komma, och då ställde de in adoptionen. Då var deras lilla pojke som de väntat så länge på inte intressant längre. För nu skulle de ju få ett riktigt eget barn.
Jag har hört den här historien så många gånger. Och alltid utifrån de vuxnas perspektiv, tänk att de äntligen blev gravida. Det var nog stressen som släppte när de bestämt sig för att adoptera. Och tänk ändå att de fick egna barn till slut. Inte en tanke på den lilla pojken som blev dumpad, som de först tänkte ta som sitt eget barn, men sen när de fick bättre alternativ så valde de bort honom utan en tanke.
Det är först nu när jag blivit mer upplyst om adoption och adopterades villkor som jag inser hur fullständigt sjukt detta var.
Jag vet två sådana fall. Den ena var (tyvärr) en av mina kusiner. Hans fru hade någon konstig hormonrubbning, hon blev av med mensen redan i 20-årsåldern, så hon var helt inställd på att aldrig kunna få några biologiska barn. Hon och hennes man adopterade därför en flicka från Sri Lanka.
Sedan blev min kusin - som var officer - stationerad i Libanon, och hans fru reste dit för att hälsa på. Hon hamnade i värsta skräcksituationen med bombangrepp, flykt och dödsångest! När hon kom hem började hon må illa, och trodde först att hon hade fått amöbadysenteri då hon varit tvungen att dricka okokt vatten. Men det visade sig vara en bebis i magen! Läkarna förklarade det med, att skräcken hade skakat om hennes hormonsystem så att det hade kommit EN ägglossning efter alla år, och den lyckades dom omedvetet pricka.
Men detta var en passus. Det jag skulle berätta var, att när de fick sin "egen" pojke, så var den adopterade flickan inte lika rolig längre, och det var uppenbart att hon var medveten om det också...
Det andra fallet var en kompis, hon hade en biologisk lillebror och en adopterad lillasyster från Korea. Åren hade gått och inget mer barn kom, och föräldrarna ville att min kompis skule ha ett syskon. Mamman blev gravid direkt när de kom hem med det adopterade barnet - kanske just för att "spänningarna släppte". Och då kunde de inte komma ur adoptionen längre, det var inte möjligt att resa tillbaka till Korea och lämna tillbaka flickan. Föräldrarna gjorde aldrig någon hemlighet av, att de tyckte att adoptivdottern var ganska onödig.Mamman pratade till och med öppet om detta, hon sa en gång - när vi tonåringar var med!, dock inte den adopterade dottern, men ändå - att "jag önskar att vi hade haft is i magen och väntat lite med att adoptera".