Dödsfall, ej släkt
Jag har några frågor. Vem tar hand om begravningen? Om det är ni så kan begravningsbyrån kontakta en jurist som är behjälplig med bouppteckningen där ni verkar vara de som vet mest om hennes tillgångar.
Jag har några frågor. Vem tar hand om begravningen? Om det är ni så kan begravningsbyrån kontakta en jurist som är behjälplig med bouppteckningen där ni verkar vara de som vet mest om hennes tillgångar.
Om ni sköter begravningen och dessutom har haft hand om hennes ekonomi är det väl logiskt att ni gör bouppteckningen eller helst anlitar en jurist. Har ni inte fått info från begravningsbyrån? Är ju en hel del saker som ska sägas upp. Boet ska så småningom avvecklas osv.
Systerdottern ska underrättas och ska vara med/delges bouppteckningen även om hon inte är arvtagare dessutom ska hon godkänna eller bestrida testamentet. Det är jätteviktigt att allt går rätt till med t ex delgivningskvitto innan det skickas in.
Jag hoppas för er skull att testamentet är juridiskt korrekt som t ex bevittnande av hennes namnteckning så det inte är ni som gjort det.
Det finns massor av information på Skatteverket som ska ha bouppteckningen i slutändan. Får du inte kontakt med kommunen så kontakta begravningsbyrån som alltid har en jurist att tillgå. Det kostar några tusen som dödsboet betalar, men är till stor hjälp.
Berätta gärna hur det går.
Vem gör bouppteckningen?
Systerdottern ska kallas till bouppteckningen samt godkänna testamentet men det finns som sagt massor med info att finna.