Dödsfall, ej släkt
Hej!
För en stund sen skrev jag om en god granne/vän/extramormor/extramamma som insjuknat i cancer.
Lång historia kort har nu tyvärr våran goda vän gått bort efter att ha blivit snabbt sämre. Inte nog med att vi är ledsna så är vi även lite förvirrade om vad som nu händer då det gått för fort dessvärre :(
Hon hade inga nära släktingar dvs ingen make eller syskon i livet. Hon har en systerdotter som hon inte sett på minst 20 år och som jag nu lärt mig är detta ingen bröstarvinge dvs ingen arvsrätt om testamente finns.
Nu var det så att våran vän var väldigt noggrann med att allt skulle tillfalla mig och min fru. Ett testamente är därmed upprättat och bevittnat (även videofilmat). Det är enligt konstens alla regler.
Men vad händer nu? orginalet har vi förvarat i vårat kassaskåp då alldeles för många sprang runt i hennes hus innan (vårdpersonal, bekanta etc). Det var hennes önskan så att säga. Vi hade även hand om ekonomin åt henne dvs betalade räkningar via bank-id, posten, handlade etc etc.
Vad händer nu? ska vi göra något? Ta kontakt med någon?
Vi har ingen som helst erfarenhet runt detta dessvärre. Någon som varit med om liknande?