• JaskM3

Dödsfall, ej släkt

Hej!

För en stund sen skrev jag om en god granne/vän/extramormor/extramamma som insjuknat i cancer.

Lång historia kort har nu tyvärr våran goda vän gått bort efter att ha blivit snabbt sämre. Inte nog med att vi är ledsna så är vi även lite förvirrade om vad som nu händer då det gått för fort dessvärre :(

Hon hade inga nära släktingar dvs ingen make eller syskon i livet. Hon har en systerdotter som hon inte sett på minst 20 år och som jag nu lärt mig är detta ingen bröstarvinge dvs ingen arvsrätt om testamente finns.

Nu var det så att våran vän var väldigt noggrann med att allt skulle tillfalla mig och min fru. Ett testamente är därmed upprättat och bevittnat (även videofilmat). Det är enligt konstens alla regler.

Men vad händer nu? orginalet har vi förvarat i vårat kassaskåp då alldeles för många sprang runt i hennes hus innan (vårdpersonal, bekanta etc). Det var hennes önskan så att säga. Vi hade även hand om ekonomin åt henne dvs betalade räkningar via bank-id, posten, handlade etc etc.

Vad händer nu? ska vi göra något? Ta kontakt med någon?

Vi har ingen som helst erfarenhet runt detta dessvärre. Någon som varit med om liknande?

• Svar på tråden Dödsfall, ej släkt
  • JaskM3

Tiden går fort!

Lynx123 skrev 2024-10-02 07:11:15 följande:

Kontakta advokat. Hen kan reda ut om det finns andra, potentiella arvingar och huruvida testamemtet är giltigt. Borde inte vara några konstigheter.

Ja det är alltid en väg, men vi har passerat det lite just nu.
    Anonym (Pingvinen) skrev 2024-10-02 10:56:46 följande:

Jag har några frågor. Vem tar hand om begravningen? Om det är ni så kan begravningsbyrån kontakta en jurist som är behjälplig med bouppteckningen där ni verkar vara de som vet mest om hennes tillgångar. 

Vi har fulltmakt och kommer hantera det utefter hennes önskemål. Vi kommer att köra till en plats hon har valt (vid havet) och sprida askan. Detta är redan klart och godkänt med länsstyrelsen. Begravningsbyrån hade inte mycket mera att tillägga.
    Virriga Vera skrev 2024-10-02 11:42:59 följande:

Ni kontaktar begravningsbyrån och dödsboet så att allt går rätt till.

Se ovan, detta är hanterat men frågor kvarstår
    Agda90 skrev 2024-10-02 11:47:40 följande:

Eftersom det finns ett testamente och inga arvingar så är det testamentstagarna som är ansvariga för dödsboet. 
    Är man osäker om vad som händer nu kan man ringa och rådfråga en dödsbo handläggare i kommunen. Allmänna arvsfonden brukar vilja ha en kopia på testamentet. Begravningsbyrån kan också veta vad som händer nu. 

Ja, så har jag förstått det. Men vi sitter på testamentet....vem ska ha det?

Jag har sökt kommunens ansvarige men som ni vet går det inte alltid fort. Hoppas på svar imorgon.

Någon menar på att hennes systerdotter, som inte är bröstarvinge, måste ändå underrättas och "godkänna" (eller strida). Vet inte om det stämmer.
    Anonym (J) skrev 2024-10-02 11:50:18 följande:

Jo, systerdotter har visst arvsrätt. 

Ja och nej. Hon är inte bröstarvinge dvs ingen juridisk rätt per definition OM det finns ett testamente. Hade inte testamente funnits hade det gått till henne. Men det var solklart att hon inte ville att det skulle gå dit.

Så vi har ännu inte riktigt nått hela vägen fram men väntar på kontakt från kommunen. Tack för alla svar så långt.

• JaskM3
    Anonym (xxx) skrev 2024-10-02 22:29:04 följande:
    Men ni vet väl vem som ska göra bouppteckningen? 
    Ja det önskar vi också, men vi vet inte vem vi ska kontakta, har sökt kommunen som sagt, inget svar ännu
    Lynx123 skrev 2024-10-02 22:36:09 följande:

Den som ska göra bouppteckningen ska väl ha testamentet? Att släktingar kan komma att bestrida det är.möjligt, men om testamentet är juridiskt korrekt så.kommer det att följas.

Vi har meddelat den sista släktingen som finns dvs systerdottern. Hon hade inga alls motsättningar i detta då hon inte sett henne på många år som sagt.
    Anonym (Pingvinen) skrev 2024-10-02 23:26:39 följande:

Om ni sköter begravningen och dessutom har haft hand om hennes ekonomi är det väl logiskt att ni gör bouppteckningen eller helst anlitar en jurist. Har ni inte fått info från begravningsbyrån? Är ju en hel del saker som ska sägas upp. Boet ska så småningom avvecklas osv.

Systerdottern ska underrättas och ska vara med/delges bouppteckningen även om hon inte är arvtagare dessutom ska hon godkänna eller bestrida testamentet. Det är jätteviktigt att allt går rätt till med t ex delgivningskvitto innan det skickas in.

Jag hoppas för er skull att testamentet är juridiskt korrekt som t ex bevittnande av hennes namnteckning så det inte är ni som gjort det.

Ja det är enligt min åsikt också, min familj har gjort det tidigare och i detta fall är det inte särskilt komplicerat då det handlar om en summa pengar och en gård. Allt är 50/50 enligt testamente på mig och min fru.

Systerdottern är underrättad enligt ovan

Allt är korrekt i testamentet. Två vittnen ej jäviga på plats vid signering, videofilmat och signerat vid samma tillfälle.

Frågan kvarstår alltså....vem ska vi kontakta? begravningsbyrån har vi redan pratat med och löst med begravning. Men inget mer.

Väntar fortfarande på kontakt från kommunens ansvariga runt detta.
Svar på tråden Dödsfall, ej släkt