JaskM3 skrev 2024-10-02 22:24:52 följande:
Tiden går fort!
Ja det är alltid en väg, men vi har passerat det lite just nu.
Anonym (Pingvinen) skrev 2024-10-02 10:56:46 följande:
Jag har några frågor. Vem tar hand om begravningen? Om det är ni så kan begravningsbyrån kontakta en jurist som är behjälplig med bouppteckningen där ni verkar vara de som vet mest om hennes tillgångar.
Vi har fulltmakt och kommer hantera det utefter hennes önskemål. Vi kommer att köra till en plats hon har valt (vid havet) och sprida askan. Detta är redan klart och godkänt med länsstyrelsen. Begravningsbyrån hade inte mycket mera att tillä
gga.Se ovan, detta är hanterat men frågor kvarstår
Agda90 skrev 2024-10-02 11:47:40 följande:
Eftersom det finns ett testamente och inga arvingar så är det testamentstagarna som är ansvariga för dödsboet.
Är man osäker om vad som händer nu kan man ringa och rådfråga en dödsbo handläggare i kommunen. Allmänna arvsfonden brukar vilja ha en kopia på testamentet. Begravningsbyrån kan också veta vad som händer nu.
Ja, så har jag förstått det. Men vi sitter på testamentet....vem ska ha det?
Jag har sökt kommunens ansvarige men som ni vet går det inte alltid fort. Hoppas på svar imorgon.
Någon menar på att hennes systerdotter, som inte är bröstarvinge, måste ändå underrättas och "godkänna" (eller strida). Vet inte om det stämmer.Ja och nej. Hon är inte bröstarvinge dvs ingen juridisk rätt per definition OM det finns ett testamente. Hade inte testamente funnits hade det gått till henne. Men det var solklart att hon inte ville att det skulle gå dit.
Så vi har ännu inte riktigt nått hela vägen fram men väntar på kontakt från kommunen. Tack för alla svar så långt.
Men ni vet väl vem som ska göra bouppteckningen?