• SK123

Utomkvedshavandeskap?

Hej! Jag är väldigt förvirrad, ledsen och rädd. Behöver verkligen råd och hjälp från er. Fick ett tidigt mf i början av september. För 1 v sedan började jag blöda igen och tog då ett nytt test som visade Gravid 2-3V. Var i fredags på besök hos barnmorska där det är för tidigt att se något på VUL då jag enligt hennes uträkningar är i v.3-4. Då jag blöder så pass mycket med molande värk så var jag tillbaka idag, en kall och hård kvinna som inte alls borde jobba med sånt här tog emot mig. Enligt VUL var det en något förtjockad slemhinna men för tidigt att se något mer. Äggstocken såg ?annorlunda? ut, kunde tydligen vara pga nyligen ägglossning eller utomkvedshavandeskap. Ni som haft det, vad har ni för erfarenheter? Hur ont ska man ha? Måste man alltid operera bort ena äggledare?

• Svar på tråden Utomkvedshavandeskap?
  • SK123
    Blåbil skrev 2024-10-01 21:53:05 följande:

Jag hade så ont i magen att jag trodde jag skulle dö. Åkte in akut och fick konstaterat att jag hade utomkvedshavandeskap. Hade tre liter blod i buken och fick operera bort en brusten äggledare. I mitt fall tror jag dock det hade gått lite längre tid. Kanske sex veckor, men det är så många år sedan att jag inte minns. När jag ville ha barn för några år var det inga problem att bli gravid, man klarar sig med en äggledare. Det jag gjorde när jag upptäckte min graviditet var att boka tid för vaginalt ultraljud för att kolla så att det inte var samma sak igen men det såg fint ut och i dag har jag en dotter på tio år. 

Tack för ditt svar! Just en sådan här solskenshistoria jag behövde ikvällHjärta
  • SK123
    SK123 skrev 2024-10-01 21:44:19 följande:
    Utomkvedshavandeskap?

Hej! Jag är väldigt förvirrad, ledsen och rädd. Behöver verkligen råd och hjälp från er. Fick ett tidigt mf i början av september. För 1 v sedan började jag blöda igen och tog då ett nytt test som visade Gravid 2-3V. Var i fredags på besök hos barnmorska där det är för tidigt att se något på VUL då jag enligt hennes uträkningar är i v.3-4. Då jag blöder så pass mycket med molande värk så var jag tillbaka idag, en kall och hård kvinna som inte alls borde jobba med sånt här tog emot mig. Enligt VUL var det en något förtjockad slemhinna men för tidigt att se något mer. Äggstocken såg ?annorlunda? ut, kunde tydligen vara pga nyligen ägglossning eller utomkvedshavandeskap. Ni som haft det, vad har ni för erfarenheter? Hur ont ska man ha? Måste man alltid operera bort ena äggledare?

Glömde tillägga att jag lämnade blodprov idag som visade hcg på 1400. Ska lämna igen på torsdag för att se hur det utvecklas
  • SK123
    Anonym (Har haft) skrev 2024-10-02 09:31:14 följande:

Nästa hcg bör kunna utvisa om det är en ny graviditet, håller tummarna!

Jag har haft utomkveds, fick stark smärta på vänster sida i v 5+3 och en liten blödning. Hade innan det haft bruna flytningar hela graviditeten. de kunde inte se exakt vart det satt när det var så tidigt, men det var inte i livmodern ialllafall. För mig var smärtan troligtvis att ägget/embrot släppte (som ett missfall) för hcg började gå ner snabbt efter det. Det läkte helt ut av sig självt utan någon behandling, fick dock följa upp med hcg prov varje vecka tills det gick under fem, vilket tog 6 veckor. 

Tack för ditt svar! Skönt att din kropp skötte allt själv.

Dagens hcg visade 790, så nästan en halvering. Det är nog inget utomkveds men tyvärr ett missfall den här gången också.

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap?