Inlägg från: Anonym (klarvaken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (klarvaken)

Får panik av att aldrig kunna somna

Varför kan jag aldrig somna? Jag får panik. Jag vet inte vad jag ska göra längre.

• Svar på tråden Får panik av att aldrig kunna somna
  • Anonym (klarvaken)
    Tow2Mater skrev 2024-10-01 20:42:50 följande:

Hur många dygn har du varit vaken då?

Prova stig upp på morgonen, t ex vid kl 6.

Nu har jag varit vaken i 54 tmmar.

Du trodde jag överdrev, va?

Men ok, jag sover ju oftast i alla fall lite grann varje eller varannan natt.

Jag stiger upp kl 7, när klockan ringer.
  • Anonym (klarvaken)
    Eurydike skrev 2024-10-01 20:42:12 följande:

Här är en till! Fan vad det suger, men just nu har jag en bra period så vi får hoppas att den håller i sig livet ut 🥹

Jag håller tummarna för dig.
  • Anonym (klarvaken)
    Eurydike skrev 2024-10-01 21:06:13 följande:
    Oj! Du har större problem än jag med sömnen 🥺 Mitt bästa tips är annars att lyssna på en podd eller göra något tills du i princip tuppar av. Det är det enda som funkar för mig. Jag har aldrig testat några sömnmediciner, men har funderat på det ibland.
    Om jag inte somnat före 3 så brukar jag sätta på en podd eller en ljudbok. Det fungerar ibland. Jag har testat melatonin några gånger, satan vad pigg jag blev.
  • Anonym (klarvaken)
    Anonym (Samma) skrev 2024-10-01 21:13:30 följande:

Samma här men jag tar sömntabletter sedan lång tid tillbaka. Förut fick jag tyngre preparat som Imovane och Stilnoct men jag gillar inte att bli beroende så nu tar jag Propavan som är antihistamin. Det fungerar oftast. 

Har du kontakt med läkare? 

I mitt fall handlar det om PTSD men det kan ha fysiska orsaker också så det är viktigt att du blir utredd. 

När det var som värst sov jag kanske ett par timmar per natt och man blir ju galen i längden. Till slut var jag tvungen att ta sömntabletter för jag höll på att bryta ihop. 

Just nu har jag inte kontakt med läkare. Jag har dåliga erfarenheter så jag drar mig. 
  • Anonym (klarvaken)
    Anonym (Lev rätt) skrev 2024-10-01 21:59:11 följande:

Mycket handlar om din livsstil. 

1. Se till att röra på dig fysiskt under dagen
    2. Se till att få i dig tillräckligt med d-vitamin, minst 8000 IE per dag
    3. Ät inte för sent på kvällen och definitivt inga sötsaker på kvällen 
    4. Sov med fönstret lite öppet så du får nytt syre in i rummet hela natten
    5. Undvik stimulerande intryck precis innan du ska sova
    6. Se över ditt koffeinintag. Skippa koffein helt om du är känslig och drick enbart koffeinfritt kaffe
    7. Testa melatonin. Finns att köpa receptfria i lägre doser men är lätt att få utskrivet starkare
    8. Ät kosttillskott som fungerar lugnande på nervsystemet såsom magnesium innan läggdags 
    9. Lämna mobilen utanför sovrummet
    10. Testa KBT för att bli av med dåliga tankemönster kring sovrutinen

1. Det gör jag. ca 14000 steg per dag, simmar två dagar i veckan, styrketränar 3 dagar i veckan, cyklar på motionscykel 20-120 minuter per dag.
    2. Oj, det var mycket. Det får jag absolut inte. Jag tror att det är 400 IE i min omega-3 tabletter, och det tar jag 2, så 800.
    3. Ok.
    4. Sover med öppet fönster året runt.
    5. Ok.
    6. Inget koffein. Dricker inte kaffe, te eller läsk.
    7. Testat. Påverkar mig tvärt om. Jag har läst att det kan bli så om man är autistisk eller har adhd. Jag är autist. Det var dock anekdoter, inget vetenskapligt.
    8. Ok.
    9. Spelar roll. Den är ändå avstängd.
    10. Ok.
  • Anonym (klarvaken)
    Reasonandsense skrev 2024-10-02 10:18:08 följande:

I dom flesta fall är sömnbrist just livsstilrelaterat. Men i vissa fall är det det inte, och här låter det tveksamt (inget kaffe? Stiger upp 7 alltid? Har mobilen avstängd? Låter ju inte som jättestora fel på livsstilen iaf. Mörkt och tyst rum?). Så när det är så här allvarligt behövs ju utredning.

Mörkt, ja, tyst. Beror på om de jobbar på järnvägen eller ej, och om det kommer några godståg. 
  • Anonym (klarvaken)
    Anonym (1177) skrev 2024-10-02 14:08:58 följande:

Har du inte sovit alls på 54 timmar nu? I så fall behöver du kontakta sjukvården, trots dina tidigare erfarenheter. Det är farligt att helt sluta sova och eftersom det snart är helg och svårare att få hjälp behöver du i så fall ta tag i det genast! 

Ring 1177, kontakt din vårdcentral, ring psykiatrisk rådgivning, en appläkare - du behöver i så fall söka vård på något sätt!

Om det känns omöjligt , har du någon anhörig som kan hjälp dig? 

Jag somnade imorse lite efter 3.30. Var uppe då och gick på toa och drack vatten, och klockan i köket visade 3.30. Gick tillbaka i sängen och somnade. Sen gick jag upp igen kl 7, som vanligt. 

Det längsta jag varit vaken är ca 5 dygn. Det har hänt några gånger, mest i tonåren. Det får man fina hallisar på, det behövs inga droger här inte. /s
Svar på tråden Får panik av att aldrig kunna somna