Inlägg från: Anonym (F) |Visa alla inlägg
  • Anonym (F)

Är så trött min brist på disciplin!

Hur kan man motivera sig att träna 4 ggr i veckan, ibland mer. Hård träning dessutom och även mycket vardagsmotion. Sen inte lyckas med kosten. Jag KAN INTE låta bli at äta mackor på kvällen. På en dag kan jag äta mellan 4-6 rostmackor med smör utöver det äter jag 2 ägg till frukost med kvarg och fruksallad, lagad mat till lunch och middag. Så jag borde inte vara hungrig.

hur slutar jag? Vågen tickar sakta uppåt. 

• Svar på tråden Är så trött min brist på disciplin!
  • Anonym (F)
    Anonym (S) skrev 2024-10-01 20:55:36 följande:

Varför hård träning? Hitta en bra nivå som håller över tid. 

Jag har tränat såhär i snart 5 år så visst håller det över tid. Älskar det. Men jag kan inte låta bli mina mackor?
  • Anonym (F)
    cosinus skrev 2024-10-01 21:02:32 följande:
    Men träningen håller ju över tid. Det är inte det hon har problem med utan kosten.

Vissa trivs med hård träning. Jag är en av dem.

Till TS, ät mer under dagen så kroppen inte får panik på kvällen och vill äta upp allt du ser. Mycket lättare stå emot sug om man är mätt. 
    Det galna är att jag kan fundera på att stå över middagen för att få äta macka ist? jag är verkligen helt såld på bröd med smör. Men så äter jag middag trots allt, kanske inte så mycket som jag borde, och hittar mig själv senare  med handen i brödpåsen?
  • Anonym (F)
    Lynx123 skrev 2024-10-01 20:25:10 följande:

Skulle också säga att du bör omfördela måltiderna och satsa mer på riktig mat. Och köp inte hem rostbröd mer. Har du det inte tillgängligt kan du inte äta det  :)

Problemet är att det är barnens bröd 🤪 låter jag bli att köpa hem blir det ramaskrin
    Jag tänker varje dag ?i morgon ska jag sluta? 
  • Anonym (F)
    Anonym (man50) skrev 2024-10-02 09:41:36 följande:

Hur långt är ett snöre...

Vad menar du med att träna hårt? 4 dagar i veckan. Vilken slags träning ägnar du dig åt? Beskriv!

Följer du upp din träning? Blir du starkare? Blir du snabbare? Orkar du "mer"? Har du bättre kondition idag än för tre månader sedan exempelvis..?

Periodiserar du din träning? Eller kör du samma saker månad ut och månad in... står du "stilla"? Din upplevelse kan ju vara att du tränar hårt... men hur mäter du din progression?

Du verkar ju mäta din vikt... Men tittar du även på dig själv i spegeln? Ser du förändringar i din kroppskonstitution? Mer muskler någonstans? mindre fett någon annanstans...?

Har du koll på hur din vikt pendlar under en vecka, under en månad? 

Kosten! Lagad mat är även det väldigt diffust. Att det är lagad mat är ju bra, men vad äter du under en vecka? Vilka råvaror använder du dig av exempelvis?

Fördelning mellan kolhydrater, fett, protein. 

Om du nu är hungrig på kvällarna, så kanske är det så att du helt enkelt äter för "lite" under en dag. Eller äter "fel" slags råvaror...

trackar du kalorier..?

vad är din målsättning...? Förstår att du inte vill gå upp i vikt... men är det ner du vill gå...? Eller vill du bli "viktstabil"..? Eller kan du tänka dig att gå upp i vikt, men att du ser en förändring i var på kroppen din "vikt" sitter...?

Som sagt, hur långt är ett snöre...

Hård träning är kanske att ta i, det var mest för att understryka att jag nog tränar mer än en medelmotionär. Springer minst 2 mil i veckan och minst två helkroppspass på gymmet med vikter.

Jag vill inte gå upp i vikt, helst hade jag velat gå ner i vikt. Räkna kalorier är det värsta jag vet. Sunt förnuft fungerar bättre. Mitt sunda förnuft säger mig att jag äter ganska ok. Lite högt i fett tror jag och lite lågt i grönsaker. Men den stora boven är mackorna, vin på helgen och en och annan takeaway ca 1 gång i veckan. Men det är mackorna som måste få ett slut. De stjälper men än de ger mig.  

Svar på tråden Är så trött min brist på disciplin!