Varför vill bara män erkänna att övervikt är skadligt?
Om du måste försvara din övervikt så är det förmodligen för att den är känslig för dig. Att det sätter sig i ditt självförtroende och självkänsla. Om du inte kopplar ihop övervikten med dig själv och din egen självbild så blir det väl mer på samma sätt som andra kan konstatera att man röker eller snusar, sover alldeles för lite, dricker för mycket energidryck eller vad som helst som kanske inte är bra men ändå finns där i ditt liv.
Jag tror det är vanligare bland män att må bra (psykiskt) och inte bry sig så mycket om sin övervikt som kvinnor. När man inte känner att man måste försvara sig själv så kan man också objektivt inse vad man gör fel. Sen om det är motivation nog att göra annorlunda det är en helt annan fråga.
Har en vän som jobbat med rådgivning kring viktnedgång (inte i vården utan privat aktör kopplad till träning) och hon säger att ska man generalisera så de män som kommer dit har bestämt sig, och säger typ jag äter så här: hur ska jag äta istället?
Kvinnorna kommer dit tidigare och i större antal men anser inte att de äter fel eller gör fel. När de ska berätta om hur de äter, hur ofta de fikar och sånt så går det ofta inte ihop med hur de ser ut. Det är sämre självinsikt kring (o)vanor och vill egentligen inte ändra något. Bara magiskt gå ner i vikt.