Inlägg från: Anonym (Lägre skatt på arbete) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lägre skatt på arbete)

Den här regering är hemsk

Anonym (Johanna) skrev 2024-09-30 09:16:58 följande:
    Den här regering är hemsk

Jag var en av de som röstade för maktskifte 2022 så jag får väl skylla mig själv egentligen. Fattar inte hur jag ska klara ekonomin. Hyran, elen, kollektivtrafik, medicin, mat ALLT går upp mer och mer. Är ensamstående och har ett lågbetalt jobb (men ett jobb jag trivs med). Har ångest över hur det ska gå ihop. Regeringen och Sd har visat klart och tydligt att de som har det dåligt förtjänar att få det sämre och de som redan badar i pengar ska mer ha. Vad tycker ni om politiken och klarar ni er ekonomiskt?

På vilket sätt är något av det du skriver regeringens fel? Inflationen har inte med regeringens politik att göra och skulle de istället kompensera för inflation så får det motsatt effekt till Riksbankens höjning av styrräntan....

Jag tycker regeringen gör ett bra jobb.
    Anonym (A) skrev 2024-10-03 11:27:04 följande:
    Och? Är maten dyrare för er än de som betalar mindre i skatt?
    Vad har matens kostnad med skattepolitik att görs? Kommentaren gällde skattesänkning och brytgränsen för statlig skatt.

Det skulle aldrig gå att flytta upp (pga inföation) en brytgräns eller ens justera skatten nedåt om man bara räknar i kronor. Den som betalar 50% i skatt får mer tillbaka när gränsen flyttas upp. T.ex pga inflation. Har man räknat procent i småskolan förstår man detta.

KillBill skrev 2024-10-03 21:31:48 följande:
    Nu är det så att Ebba Busch inför förra valet viftade med en falukorv och påstod att den förra regeringen var orsaken till de höga matpriserna men med Ebba Busch vid makten har matpriserna ökat ännu mer..
    Ja det gällde drivmedelspriaer ( MP ) och elpriser pga dåligt utförd energipolitik av S o MP...

Drivmedelsskatt går att förändra snabbt.

Energipolitik är mer låmgsiktig. S ville lägga ner kärnkraften och Sverige tvingas elda Olja istället.

Men jag antar att du förstår att det finns en omvärld och att matpriserna steg pga av krig t.ex?
    Anonym (Borta med vinden) skrev 2024-10-04 19:07:26 följande:

Jag förstår verkligen inte. Det känns som att väljarna trodde att låginkomsttagare/ medelinkomsttagare skulle få det bättre med en högerregering. Kan man ingenting om politik? Har man verkligen blivit lurad på något sätt? 

idén med en högerregering är att fler jobbtillfällen ska skapas genom att flytta mer pengar åt de redan rika. Väldigt kortfattat. Så har högerns politik alltid sett ut (i kombination med både liberala och konservativa krafter)

Bihanget sd har sen spelat på folks känslor med att alla invandrare ska ut och då blir allt bra. Det överbrygger väl de ekonomiska incitamenten, eller så har folk blivit lurade där också och trott att invandrarnas pengar på något sätt magiskt skulle landa i deras plånböcker?

1. Är det någon som spelar på.känslor och är faktaresistenta så är det ju V, MP och S

2. Högerregering = mer jobb. Mer skatt som betalas till samhället

3. Du är vänster och tänker på din plånbok? Invandrarnas pengar? Menar du bidrag? Ja samhället tjänar på att slippa betala ut bidrag till de som inte vill jobba. Vi tjänar på att slippa ha tolkar på varken institution. Jag har inget emot invandrare - men gör det rimligt för samhället att klara av...

Här är något bra....

Anonym (Hmm) skrev 2024-10-04 21:51:45 följande:
    Vill inte säga emot dig för jag tror att du säger detta rent genuint, men sedan förra året samma tid så har 20 % av alla arbeten försvunnit. Men det kan ha andra orsaker, visst. Men ändå inte skäligt i relation till den politik samt förminskande utav A kassa som görs samt storsatsningar på bolat vs konkurser.
    Kan ha andra orsaker? En del har väldigt stor tilltro till politik och politiker. De sätter riktningen för landet. Företag och företagare sätter högerregering framför vänster. Varför skulle jobben minska pga politiken? Du vet att det är dyrt att anställa i Sverige jämfört med låglöneländer? M vill ha ett företagsklimat som är konkurrenskraftigt.
    Anonym (Borta med vinden) skrev 2024-10-04 21:51:41 följande:
    Jag är så pass extrem att jag anser att låginkomsttagare/ medelinkomsttagare ska få ännu mindre i plånboken.

Det förstod jag när jag röstade. Det som förbluffar mig är att vissa som röstade fram en högerregering var så pass lättlurade att de trodde invandringsfrågan skulle vara en magisk lösning på allt. Det är känslostyrt om något.
    Invandringsfrågan - dvs migration och integrations frågan är en av Sveriges största utmaningar genom tiderna...det är faktabaserat - inte känslostyrt. Jag tror inte pä en magisk lösning. Men vi måste börja jobba åt rätt håll.
Svar på tråden Den här regering är hemsk