Inlägg från: nattuw |Visa alla inlägg
  • nattuw

    Den här regering är hemsk

    Anonym (Johanna) skrev 2024-09-30 09:16:58 följande:
    Den här regering är hemsk

    Jag var en av de som röstade för maktskifte 2022 så jag får väl skylla mig själv egentligen. Fattar inte hur jag ska klara ekonomin. Hyran, elen, kollektivtrafik, medicin, mat ALLT går upp mer och mer. Är ensamstående och har ett lågbetalt jobb (men ett jobb jag trivs med). Har ångest över hur det ska gå ihop. Regeringen och Sd har visat klart och tydligt att de som har det dåligt förtjänar att få det sämre och de som redan badar i pengar ska mer ha. Vad tycker ni om politiken och klarar ni er ekonomiskt?


    Inflationen kan du tacka riksbanken för och riksbanken är en fristående myndighet som inte står under politikernas kontroll. Vilket kanske är synd för det hade nog varit bra om någon tagit Ingves i örat.
  • nattuw
    Tecum skrev 2024-09-30 21:04:23 följande:
    Nej inflationen är politikernas fel. När både drivmedel och el stiger samtidigt (vilket inte brukar ske) som de gjorde 21-22 är det oundvikligt med inflation. Här skulle politikerna snabbt enats om att tillfälligt sänka skatten på energi. Men bägge regeringarna var handlingsförlamade och priserna rusade. Så det är deras fel att TS nu har svårt att få det att gå ihop. Och denna regering är som sagt oduglig som sänker skatten för höginkomsttagarna medan alla andra får leva med de höga priserna men samma inkomster
    Penningpolitik och inflation är riksbankens område.
  • nattuw
    Tecum skrev 2024-10-01 17:50:35 följande:
    Inflation uppstår inte av sig självt. När marknaden löper amok krävs det politiska beslut för att mildra effekterna. Dessa beslut vågade ingen regering ta.
    Det är fortfarande den fristående riksbanken som sköter penningpolitiken och har som uppgift att hålla ordning på inflationen. Våra politiker kan inte lägga sig i utan att lagen ändras först.
  • nattuw
    Anonym (A) skrev 2024-10-03 07:49:37 följande:
    Ha ha, du tror det är riksbanken som driver inflationen?

    Dagens skratt 😁
    Tja du kan skratta men det är fortfarande riksbanken och inte regeringen som är ansvarig för penningpolitiken. Vilket inte är unikt för Sverige.
Svar på tråden Den här regering är hemsk