Sverige - Det mest narcissistiska landet i hela världen?
Anser att anonym (ABC) bekräftar TS tes kring ett land där narcissism är en stor drivkraft. (Via att jag uppfattar hens svar som rätt typiskt svenskt). Redan vid första inlägget, så uppvisas en knee jerk reaktion som är väldigt symtomatiskt med narcissistiskt tänkande.
Narcissisten känner en impulsiv stark känsla av att försvara sig själv, och sin upphöjda förträfflighet och självgodhet. Det är viktigt för en narcissist att uppfattas som bättre än andra, överlägsen, god, perfekt.
Att överväga ifall där kan finnas någon sanning i kritiken som yttras, ingår inte i en narcissists förmåga. Det är otänkbart. Då det går i direkt konflikt med den grandiosa självbilden man byggt upp. Fasaden krakelerar då helt enkelt, vilket inte kan hanteras.
Jag personligen tycker TS tes är intressant, och kan definitivt se logiken och resonemanget bakom.
Att vara stolt över sitt land, patriotism, ser jag inget onaturligt i. Men det som pågår i Sverige är annorlunda. Vi är ?bättre? än så. Patriotism är fult. Vi är mer upphöjda och utvecklade här! Landet självgod (som lever på gamla meriter och turen att aldrig ha drabbats av krig/konflikter i modern tid). Med en uppblåst självbild. Kollektiv narcissism är nog ingen dålig beskrivning, där någon som hotar den svenska självbilden med kritik? Ofta upplevs som hotfull, och måste tystas/oskadliggöras.