• EpicF

    Är det skillnad?

    Finns ingen skillnad alls. Självklart kan man som man vara enbart vän med kvinnor, och som kvinna enbart vara vän med en man. 

    Fråga din pojkvän vad det är han är orolig för? 

  • EpicF
    Anonym (C) skrev 2024-09-29 19:01:02 följande:
    Öhhh, det är för att kvinnor alltid ska hålla på så där när dom börjar vara otrogna.. 

    Respektera hans önskan om att du inte har en annan eller dra...
    Och män då? Ska de få lov att ha vänner av motsatt kön utan att vi kvinnor kan ha någon åsikt?
  • EpicF
    Anonym (Beror på) skrev 2024-09-29 20:40:15 följande:
    Stor skillnad på någon man haft en flera år lång kompisrelation med och att plötsligt bli kompis med nya kollegan. Är det så, så förstår jag honom till 100 procent. Skulle aldrig acceptera det.
    Vad spelar det för roll när man blir kompis med en av motsatt kön? 

    Vill man knulla så gör man det oavsett om man varit vänner sedan barnsben eller det är en ny vänskap. 
  • EpicF
    Anonym (Mannen) skrev 2024-09-30 12:23:44 följande:
    Det där stämmer inte. Man måste titta på detaljerna. Det handlar om hur "vänskapen" ser ut. Vänner som är ett hot mot relationen är egentligen inte bara vänner. Sådana vänner behöver man hålla på ett visst avstånd eller bryta med helt om det inte fungerar.

    Det kan vara så att en vän är intresserad av en själv och inte respekterar att man är i en relation. Detta beteende finns hos båda könen men är mycket vanligare hos killar.

    Det kan vara så att man kommit väldigt nära en vän av motsatt kön och därför använder denne vän som känslomässigt stöd när det är problem i relationen.

    Det kan vara så att man gör saker med vännen som man normalt sett gör med en partner.

    Det kan vara så att man inte vill att partnern ska träffa vännen. Utan man vill umgås själv med vännen.

    Man kanske döljer hur ofta man umgås med vännen eller skriver med vännen.

    Dubbla måttatockar är inte okej men man behöver titta på detaljerna.

    Sen behöver man också respektera sin partner. Om ens partner ser något som kan själv inte ser så behöver man lyssna på hen.

    Jag var i en liknande sits förut. Märkte att min dåvarande sambo hade en gammal vän som ofta hörde av sig, gillade alla hennes kort, gick liksom in på alla enskilda kort i ett inlägg och valde hjärta. Han tjatade om att de skulle ses. Han skrev på kvällarna. Fick reda på det efter några månader. Hon insisterade att de bara var vänner. Som kille så var min slutsats att han var intresserad. Tyckte inte de skulle ha kontakt på detta sätt.

    Det visade sig sen att han var intresserad. 

    Vår terapeut sa att det är viktigt att respektera ens partner. Om ens partner känner ett något inte står rätt till med en person så behöver man lyssna. Sen finns det personer som begränsar allt umgänge. Det är en röd flagga. Men det är också en röd flagga att inte bry sig om ens partners bedömning av en vän. 
    Vad spelade det för roll att HAN var intresserad? Det vesäntliga är att sin sambo inte var intresserad och enbart såg honom som vän. 

    För nej, man kan faktiskt inte förbjuda sin partner att ha vänner av motsatt kön, oavsett när de blev vänner. 
    Anonym (Mannen) skrev 2024-09-29 23:21:08 följande:
    Det finns studier som visar att det är stor skillnad. Män tenderar att se kvinnliga vänner som potentiella sexpartners. Kvinnor tenderar att se manliga vänner som vänner.

    Sen gäller det givetvis inte alla män och kvinnor. 

    Studier är dock en studie på ett visst antal personer och ibland går de inte att applicera på alla människor. Som den studien. 

    Finns många män som inte ser sina kvinnliga vänner som sexpartners, precis som det finns kvinnor som ser sina manliga vänner som sexpartners. 
  • EpicF
    Anonym (Mannen) skrev 2024-09-30 12:34:55 följande:
    Den mesta av otroheten beror på situationer. Och den vanligaste situationen är att man träffar en ny vän av motsatt kön via jobbet. Det bör alla tänka på så de märker om man börjar fatta intresse för en kollega så man kan bryta i tid. 

    Jag skulle inte tycka det var okej att min partner började umgås med nya killkompisar (och min sambo tycker motsvarande om mig). Men den främsta anledningen just nu är att den tiden finns inte. Då skulle hon behöva välja bort mig, barnen eller hemmet. Vi hinner knappt umgås bara hon och jag. När vi var yngre och inte hade barn så var det en annan sak.

    Minns att hon började jobba i en sexbutik för länge sen och ägaren raggade lite på henne första dagen. Vi skämtade bara om det. Jag tog det som att jag hade en attraktiv kvinna. Sen brydde jag mig inte. Jag var van vid att killar antingen trodde att hon var intresserad eller de bara raggade på henne. Hon hade en unik utstrålning. 
    Attraktion till en annan människa kan uppstå när som helst och i vilka situationer som helst. Det som är vesäntligt är att man inte agerar på dessa känslor när det handlar om enbart vänner. 

    Jag hade inte velat ha dig som parter faktiskt. Hade aldrig accepterat en partner som inte tyckte det var ok att jag hade kompisar av motsatt kön (oavsett när vänskapen uppstod). 
  • EpicF
    Anonym (Mannen) skrev 2024-09-30 20:28:38 följande:

    Jag har inget problem med vänner av motsatt kön. Det jag syftade på är att min partner hänger ensam med nyfunna killkompisar. Jag var inte så tydlig med det. Nu tycker min sambo likadant som mig så det är inget problem för mig.


    Just nu har vi barn, hem och arbete att sköta. Vi har inte ens tid att träffa våra befintliga vänner. Så det skulle för tillfället vara konstigt om jag eller min sambo valde att tillbringa tid med en nyfunnen vän av motsatt kön.


    En del menar att det finns någon oskriven regel om att det är skillnad på om man träffade vännen före man gick in i relationen och om man gjorde det efter.


    Du får ha dina värderingar. Det bryr jag mig inte om. 


    Nej, jag förstod precis vad du menade. 
Svar på tråden Är det skillnad?