• fonten

Kan någon känna igen sig? Eller har jag blivit knäpp...

I en perfekt värld hade jag som man, 40+, kunnat sätta mig bredvid en okänd människa på jobbet, på fiket eller på gymmet och säga: "Jag behöver något jag aldrig haft i mitt liv ? en vän som kan hjälpa mig att växa som individ."

Jag förstår att det direkt skulle ju vara en röd flagga för vem som helst. Men ja, jag söker en vän, men inte av den sort jag växt upp med. Mina nuvarande vänner, som jag uppskattar mycket, har sina förutfattade meningar om världen, om människor, om livet. Jag vill något annat. Jag vill bryta gamla mönster, se sådant jag annars missar eller inte tänker på. Det känns som om jag letar efter något som står precis framför mig, men som jag inte kan uppfatta själv.

Finns det någon annan där ute som känner likadant? Någon som också vill ha ett utbyte ? anonymt, ärligt, förutsättningslöst, personligt.

Mina nuvarande vänner är fina människor, men det jag saknar är djupet. Jag söker någon som, liksom jag, övertänker och vill slänga ut idéer och lösningar i mängder. Jag vill diskutera dem, analysera dem och förstå hur de påverkar livet på ett sätt som bara någon utomstående kan bidra med.

Den här insikten kom till mig medan jag gick över en trafikerad gata igår, med regnet i ansiktet. Plötsligt slog det mig vad jag saknar i livet: en vän som jag aldrig haft förut (tänkt på detta oavbrutet sin igår).

(och jag kan aldrig erkänna för min sambo, min livs kärlek, att jag har ett socialt tomrum, för jag är rädd att det skulle såra henne om jag nämnde det).

• Svar på tråden Kan någon känna igen sig? Eller har jag blivit knäpp...
  • Anonya

Skulle du kunna hitta sådant utbyte i någon diskussionsklubb eller filosofistudiecirkel eller något sådant? 

• Eurydike

Tror du att du skulle kunna prata med ditt livs kärlek på ett sådant sätt? Jag tänker att eftersom tanken uppstod så pass nyligen så har du kanske inte testat om hon kan fylla det tomrummet?

• SommarOchSolVårochBlommor

Skulle det såra din sambo att du letar efter en kompis?

Jag hade också kunnat tänka mig fler vänner men jag vill ha vänner som bara vill ha kul. Roligast har jag med vänner som är yngre (är 41 och man) då de skrattar mer, är inte bittra eller trötts utan nyfikna, pigga osv

• fonten
    Anonya skrev 2024-09-29 22:46:11 följande:

Skulle du kunna hitta sådant utbyte i någon diskussionsklubb eller filosofistudiecirkel eller något sådant? 

Det tror jag definitivt, absolut. Jag har aktivt sökt efter sådana i verkliga livet där diskussionerna kan ske på plats. Det närmaste jag har hittat är de spontana tillfällena som framträder på AW efter ett par glas vin när kollegerna inom akademien är mottagliga för att diskutera högt och lågt om livet i stort. Men det är diskussioner som stannar där och inget som jag upplevt är bekvämt för andra fortsätta i "nyktert" tillstånd. 

Jag är annars öppen för förslag och tips för att hitta ett sammanhang, det får gärna vara en diskussionsklubb, en studiecirkel (även om en studiecirkel känns något formellt). Jag lever annars i en värld som är ofantligt uppstyrt på det sätt som är vanligt inom den offentliga sektorn - det är det informella, det personliga, det som en vän på samma våglängd kan (och vill) diskutera som jag saknar i livet. 

• fonten
    Eurydike skrev 2024-09-29 23:42:44 följande:

Tror du att du skulle kunna prata med ditt livs kärlek på ett sådant sätt? Jag tänker att eftersom tanken uppstod så pass nyligen så har du kanske inte testat om hon kan fylla det tomrummet?

Det försöker jag, dagligen. Ibland går det, ibland känner min sambo att vi är på två olika plan när jag försöker berätta om hur jag tänker ... och hur jag vill utforska mina tankegångar med henne. Vi är olika jag och min sambo, och det är en olikhet som kompletterar mig, men inte så pass mycket att hon ser ett värde i att intellektualisera det jag vill utforska med henne. Kanske är det en akademisk yrkesskada, och hon är lycklig där hon är tankemässigt - mer jordnära och närvarande där hon är just nu. Det respekterar jag, och det vore förkastligt för mig att försöka förändra henne. 

För jag har försökt fylla tomrummet med henne, jag bjuder in henne till mina tankegångar, försöker erbjuda mina perspektiv på tillvaron med henne. Ibland är hon intresserad, men oftast inte. Ibland säger hon rakt ut "det där intresserar inte mig". Det respekterar jag. Det är jobbigt, men jag älskar henne för den hon är - så det jag saknar i henne får jag försöka hitta i en vän eller vänner som är... för att använda det uttrycket, på samma "våglängd" som mig.
  • Eurydike
    fonten skrev 2024-10-01 22:33:56 följande:

Det tror jag definitivt, absolut. Jag har aktivt sökt efter sådana i verkliga livet där diskussionerna kan ske på plats. Det närmaste jag har hittat är de spontana tillfällena som framträder på AW efter ett par glas vin när kollegerna inom akademien är mottagliga för att diskutera högt och lågt om livet i stort. Men det är diskussioner som stannar där och inget som jag upplevt är bekvämt för andra fortsätta i "nyktert" tillstånd. 

Jag är annars öppen för förslag och tips för att hitta ett sammanhang, det får gärna vara en diskussionsklubb, en studiecirkel (även om en studiecirkel känns något formellt). Jag lever annars i en värld som är ofantligt uppstyrt på det sätt som är vanligt inom den offentliga sektorn - det är det informella, det personliga, det som en vän på samma våglängd kan (och vill) diskutera som jag saknar i livet. 

Jag lever i en värld som är ofantligt ouppstyrd på det sätt som är vanligt inom den ooffentliga sektorn. Vilken våglängd vi befinner oss på har jag ingen aning om, men gå in och skapa ringar på vattnet i den här tråden (som jag länkar till). Där pratar vi om livet och döden, om träd som har blivit våra vänner och sedan blivit insektshotell utan att vi ens märkt det, om hur omvärlden kan omvandlas till formler och om bestick som är för skarpa för att användas och därför måste stanna i lådan ☺️🌳🍴

https://www.familjeliv.se/forum/thread/82370980-rituella-inlagg-och-subliminala-budskap
  • fonten
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-09-30 00:11:43 följande:

Skulle det såra din sambo att du letar efter en kompis?

Jag hade också kunnat tänka mig fler vänner men jag vill ha vänner som bara vill ha kul. Roligast har jag med vänner som är yngre (är 41 och man) då de skrattar mer, är inte bittra eller trötts utan nyfikna, pigga osv

Jag tror genuint inte att det skulle såra henne. Vi vet vad vi delar med varandra, och hon har sina vänner som hon har ett stort socialt utbyte med. Det är något som jag aktivt stöttar henne i att ha, att jag själv inte (medvetet eller omedvetet) tar så mycket plats att det skulle tvinga henne att välja mellan mig och hennes vänner. Hon mår bra att det sammanhang hon har, och jag tror innerst inne att hon skulle må bra av se mig med mer vänner som ger mig den intellektuella stimulansen som jag känner nu saknas i mitt liv. 

Jag kan också relatera till att en del människor (40+) börjar bli "trötta" och har en mer nertonad kognitiv kapacitet för att man är "nöjd" med livet. Vill inte utforska tanken, ifrågasätta det självklara, hitta sådant att diskutera som har ett värde i sig genom att det diskuteras. Sen är det kul för en stund att diskutera renoveringar, odlingar av chili-plantor, ungarnas sportträningar, men det blir tröttsamt och begränsat på sitt sätt. Eller ännu värre när man sitter och ältar över sitt arbete istället för att ta tag i sitt liv och se förändringsmöjligheter.

Men tillbaka till första frågan, nej - jag tror istället att det skulle göra henne glad, kanske till och med en "avlastning" :)

• Anonym (Sapio)

Grattis. Du har precis kommit ut som sapiosexuell. 

Svar på tråden Kan någon känna igen sig? Eller har jag blivit knäpp...