• Anonym (S)

När går gränsen för mobbning?

Jag har ett barn som börjat förskoleklass. Sedan hon började är det en kille som haft sönder det hon lekt med, har knuffat henne och böjde tummen bakåt och en annan har fällt krokben och skrattat. Jag blir faktiskt lite förvånad. När jag gick i skolan (mindre skola på landsbygden). Vi var snälla mot varandra. Jag har pratat med pappan till barnet och han säger att sånthär händer på alla skolor. Jag menar på att skolan borde göra något direkt åt detta för annars är risken att det blir mycket värre.  

• Svar på tråden När går gränsen för mobbning?
  • Anonym (S)
    Anonym (?) skrev 2024-09-28 14:28:34 följande:

Jag tycker inte att du överreagerar! Jag hade pratat med läraren direkt om det hade varit mitt barn. Inte okej!

Ska prata med läraren imorgon. Jag vill veta vad dom gör för att få stopp på detta till en början. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Fast...) skrev 2024-09-28 15:15:04 följande:
    Det är ju dock otroligt enkelt att ta reda på.
    Hur då? 
  • Anonym (Fast...)
    Anonym (S) skrev 2024-09-28 21:00:06 följande:
    Hur då? 
    Fråga personalen.
  • Anonym (Göran.)

Pojken som mobbar din dotter ska INTE få gå i förskolan. 

Han ska omedelbart bli ett ärende för sociala myndigheter. Föräldrarna ska orosanmälas. 

en utredning ska påbörjas. det är för slappt i Sverige  
    stackars er dotter som är utsatt för honom  

pojkens familj borde betala skadestånd till flickan  

jag hatar mobbare jag hatar slapphet  jag hatar att höra skitsnack om att det är synd om dem som mobbar och ställer till problem  

• Anonym (S)
    Anonym (Fast...) skrev 2024-09-28 21:10:04 följande:
    Fråga personalen.
    Bryter inte det mot GDPR? 
  • Anonym (Reagera)

Min dotter gick fsk.klass förra året och direkt var det en liten demon till unge som var på henne; knuffades, slogs, sparkades, gick före i köer, tog sönder (och slängde) hennes saker o.s.v. När jag tog upp det med läraren så tyckte hon att det är inte mobbning, för han beter sig nämligen lika illa mot andra barn med. Eh, ursäkta? Gick ihop mig med de andra mobboffrens föräldrar och krävde lite handling. DÅ började läraren skriva en hel del kränkningsanmälningar och en vuxen fick börja följa me det här barnet överallt för att punktmarkera. Efter jul fick han lov att byta klass när det fortfarande var illa...

Så mitt råd är väl att riva upp lite himmel och jord om inte skolan tar detta seriöst. Risken är ju annars att barnet växlar upp sina elakheter ännu mer.

• Anonym (Fast...)
    Anonym (S) skrev 2024-09-29 11:34:18 följande:
    Bryter inte det mot GDPR? 
    Om ditt barn blir mobbat av en pojke på förskolan kan de inte gömma sig bakom GDPR. Det allra minsta de kan göra är att ordna så att ni får träffas att prata.
  • Anonym (S)

Idag har barnet blivit utsatta igen både ord, knuff och slag. Vi ska åka dit och prata med skolan. Dottern vill byta skola, jag vill också byta eftersom det ändå finns flera skolor som är närmast hemmet men pappan vill ha kvar på samma skola. 

• molly50
    Anonym (S) skrev 2024-09-30 14:53:06 följande:

Idag har barnet blivit utsatta igen både ord, knuff och slag. Vi ska åka dit och prata med skolan. Dottern vill byta skola, jag vill också byta eftersom det ändå finns flera skolor som är närmast hemmet men pappan vill ha kvar på samma skola. 

Vet du om det är fler barn som blir utsatta? I så fall tycker jag du ska prata med deras föräldrar också och att ni sedan går ihop och pratar med skolan.
    Jag tycker det är barnet som beter sig illa som borde få byta skola. Inte din dotter.
  • Anonym (S)
    molly50 skrev 2024-09-30 15:20:47 följande:
    Vet du om det är fler barn som blir utsatta? I så fall tycker jag du ska prata med deras föräldrar också och att ni sedan går ihop och pratar med skolan.
    Jag tycker det är barnet som beter sig illa som borde få byta skola. Inte din dotter.
    Vet faktiskt inte. Har ingen kontakt med de andra föräldrarna än. Allt är så nytt. 
Svar på tråden När går gränsen för mobbning?