• Anonym (Elina)

Gick från att vara i princip ständigt överhettad till att vara iskall och frysa jämt

I 27 årar har jag varit den som aldrig fryser. Mössa på vintern vid 20 minus när jag gick på dagis? Glöm det! Vantar när vi kastade snöboll i lågstadiet? HA! Aldrig. Jacka när det är mer än 10 plusgrader? Nope. Och så vidare. Jag har gått i bara t-shirt och trosor så ofta jag kan inne, och har aldrig mer än 18 grader inomhus. Ute är jag så klart alltid anständigt klädd, men i så tunna kläder jag kan utan att de är genomskinliga. Tills nu.

Den här sommaren har jag varit kall och frusen, förutom om jag stått direkt i solen eller om jag burit tungt, då har jag som vanligt snarare blivit överhettad. Jag fryser om händerna och fötterna, och ofta också benen. Jag som alltid sovit under ett påslakan tog fram täcket min mamma hade köpt åt mig någon gång, varmaste från Hemtex som  jag tänkte att det där kommer jag aldrig använda. Ok, jag har det oftast bara på mig typ 10 minuter, tills jag blivit varm, men ändå.

Vad händer med mig? Jag tar inga mediciner eller p-medel, så det är inget sånt som påverkar.

• Svar på tråden Gick från att vara i princip ständigt överhettad till att vara iskall och frysa jämt
  • Anonym (Vicki)

Hände mig också i den åldern. Kanske inte fullt lika extremt men jag är mer frusen numera. Till viss del av sömnbrist men verkligen inte bara det.

• Anonym (Q)

Sköldkörteln? Jag frös som en gris som främsta symptom på att min sköldkörtel underproducerade ...

• Anonym (Liten kvinna)

Järnbrist eller sköldkörteln kanske? Borde kanske kolla upp med lite blodprover på vårdcentralen?

• Anonym (Frozen)

Kan det bero på något av dessa?

Järnbrist 

Hormonförändringar/ Sköldkörteln (hypotyreos)

Viktminskning//Kaloriunderskott

Hur mår du i övrigt? Uppsök läkare för utredning och provtagning

• Anonym (Elina)
    Räkan77 skrev 2024-09-27 23:37:15 följande:

Hur mår du i övrigt jämfört med tidigare?

Som vanligt, med det inte sagt att jag mår toppen. 
  • Anonym (Elina)
    Anonym (Q) skrev 2024-09-27 23:56:57 följande:

Sköldkörteln? Jag frös som en gris som främsta symptom på att min sköldkörtel underproducerade ...

Jag har funderat på min sköldkörtel tidigare, av andra anledningar. Jag nämnde det för en läkare på VC i våras, men hon bara suckade. Men den här frusenheten kom efter det samtalet. 
  • Anonym (Elina)
    Anonym (Liten kvinna) skrev 2024-09-27 23:56:58 följande:

Järnbrist eller sköldkörteln kanske? Borde kanske kolla upp med lite blodprover på vårdcentralen?

Jag tog prover för järnet i våras, det ena var "lite lågt", men jag minns inte vilken. Men det var innan frusenheten. Det kan så klart ha blivit sämre sen dess.
  • Anonym (Elina)
    Anonym (Frozen) skrev 2024-09-28 00:03:28 följande:

Kan det bero på något av dessa?

Järnbrist 

Hormonförändringar/ Sköldkörteln (hypotyreos)

Viktminskning//Kaloriunderskott

Hur mår du i övrigt? Uppsök läkare för utredning och provtagning

Det kan det säkert. Järnet var som sagt "lite lågt", men jag fick inte ens ett råd att äta mer järn. Läkaren var inte intresserad av min sköldkörtel. Vikten är rätt stabil, diffar ett par kg över månaden. 

I övrigt mår jag som vanligt. 
  • Anonym (Frozen)

A

Anonym (Elina) skrev 2024-09-28 01:17:37 följande:
    Det kan det säkert. Järnet var som sagt "lite lågt", men jag fick inte ens ett råd att äta mer järn. Läkaren var inte intresserad av min sköldkörtel. Vikten är rätt stabil, diffar ett par kg över månaden. 

I övrigt mår jag som vanligt. 
    Varför ville inte läkaren kolla sköldkörteln? Testa järntabletter då du har fått veta att du har lågt järnvärde. 
Svar på tråden Gick från att vara i princip ständigt överhettad till att vara iskall och frysa jämt