New Dawn skrev 2024-09-28 09:55:17 följande:
Vadå skuld? Måste någon skuldbeläggas för att inte en relation fungerar? För att sexlusten försvunnit?
Ofta är saker komplexa. Nu när jag lever i en ny och kärleksfull relation är det så oerhört mycket som är olika. Vad vi gör, hur vi pratar med varandra, hur vi visar omtanke osv. Vi har väldigt mycket mer ickssexuell närhet och sexlivet är bättre.
När jag levde i min förra relation visste jag inte att jag saknar vissa av de saker som jag har nu. Min nya man är bättre på många olika punkter, men jag är också bättre. Det är så mycket som ger följdrelaktioner och beteenden.
Vissa personer, kanske oftare män, nöjer sig med betydligt sämre relationer. Mitt ex ville inte skiljas och det var trots att vi då inte hade närhet, eller sex. Han sa, vi har ju redan olika sovrum, men vi kan bo ihop för barnen. Jag kände det som att långsamt bli kvävd. Jag kunde inte stanna.
Hade vi haft våra mekaniska sextillfällen hade han väl inte tyckt något var dåligt, trots att all närhet och kärlek hade dött. Visst, jag tyckte om honom som gemensam far och han var, och är, en bra person i det stora hela, och jag bryr mig om honom. Jag vill att han ska ha det bra. Även om jag fortfarande ser hans brister, men det spelar ingen roll när vi inte är tillsammans.
Jag blir glad över att du ifrågasätter det skuldbeläggande som hela tiden poppar upp i denna typ av trådar
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
För oftast är orsakerna till krisen ett negativt samspel där man inte förstår varann och misslyckas i kommunikationen. Det jag menar med "skulden" i inlägget syftar på Lindas två första inlägg där hon skyller allt på mannen och ifrågasätter allt han skriver.
Du har skrivit om dina två viktiga relationer förr och du beskriver det väldigt bra och jag hoppar att de som läser tar till sig. Just att du vågar erkänna att du hade del i att det gick fel och att du är bättre nu är väldigt viktigt. Man lär sig av erfarenhet, både god och dålig.
Jag tror också att män är tåligare när relationen är dålig. Har vi bara sex, mat och ett varmt bo kan vi stå ut med mycket.