• Mister1978

Fråga om kvinnor som inte vill ha/ge sex och närhet

Jag lever i ett förhållande där min fru knappt alls är intresserad av eller vill ha närhet och sex. Detta tär väldigt mycket på mig. Jag har inga jätteförväntningar tycker jag själv, skulle vara nöjd med 1-2 gånger i veckan och att man däremellan är fin mot varandra genom beröring, pussar, kramar mm.

Det skulle vara intressant att höra från särskilt kvinnor om ni varit eller är i denna situation. Om man älskar sin partner, varför vill man då inte försöka tillfredställa ett behov hos den. Jag försöker alltid utgå från min frus behov när jag gör saker för henne. Och ibland är det saker som jag själv kanske inte tycker är så roliga men de känns bra när jag gör dem för henne då jag vet att hon blir glad. Min slutsats blir att min fru inte bryr sig om mina behov på samma sätt och inte är mån om att jag ska vara glad. Det är ganska tråkigt att känna.

Jag tycker detta är väldigt frustrerande då det pågått i flera år. Varje gång jag tar upp det och vill prata om det blir hon irriterad och det blir nästan värre än innan. Så jag går i tankar om jag ska lämna eller tom vara med någon annan. Men helst av allt hade jag ju velat lösa detta ihop.

• Svar på tråden Fråga om kvinnor som inte vill ha/ge sex och närhet
  • Mister1978
    Anonym (Linda) skrev 2024-09-27 15:11:26 följande:

Sex ska ges av ömsesidig vilja för att man är attraherad, kåt och vill ha sex/ge njutning. 

Om det inte sker är det dags för självrannsakan av i första hand förhållandet som sådant, sig själv som partner i andra hand och utifrån perspektivet motparten i tredje hand. Hur sexig är man själv som partner? Hur bra förhållande har man egentligen?  Och är det inte så att dom bitar som inte fungerar faktiskt är en högst trolig orsak till att sexlivet uteblir? 

Jag var själv kvinnan som inte ville ha sex och inte heller närhet. Helt enkelt för att min man inte ville jobba på dom bitar som vi hade problem med utan helt la allt ansvar på mig , underförstått att det var mitt fel...gissa vad som hände med lusten då? Kärleken tvärdog och lusten blev en öken... Vi skilde oss året senare.  Träffade en ny man senare och fick ett fantastiskt sexliv .. min man träffade också ny men fortfarande utan att rätta till dom bitar som gällde honom, gissa hur deras sexliv fungerar?  ....just det.   

Om en partner agerar som din ex-man förstår jag 100% att lusten dör. Jag försöker ju verkligen tänka på att vara bra för henne. Jag utgår ifrån hennes behov och vad hon behöver. Stöttar henne i hennes hobbys, vi delar lika på allt arbete hemma, ger henne egentid, spontana presenter, jag gör mer saker med barnen mm. Så det är inget hos mig som hon klagar på, tvärtom kan hon säga att hon tycker jag är väldigt snäll och att jag är bättre än hennes väninnors killar. I gengäld tycker jag att vi åtminstone kan prata om problemet.

Frustrerande..
  • Mister1978
    Anonym (Kvinna) skrev 2024-09-27 19:32:31 följande:

Mest sannolikt så har er relation gått över till vänskap och då är det svårt att få tillbaka kärleks och attraktionskänslorna. Det behöver inte vara något du gör fel, utan att ni inte lyckats hålla fen rätta lågan vid liv genom barnfödslar och vardag. Det är sånt som händer många.

jag levde i en sådan relation och jag har dessutom närhet och beröring som kärleksspråk men mådde inte bra av att ha det med min man. Det var inget illa menat, vi hade bara nått slutet av vår kärleksresa tillsammans, vi var mer som syskon än älskare.

Hittade ni en lösning på det eller gick ni skilda vägar?
  • Mister1978
    Anonym (Klag) skrev 2024-11-13 14:34:02 följande:

Min man klagar också på att vi aldrig har sex. Men det är liksom inte skönt! aldrig fått orgasm med honom. 

Så är det inte för oss. När vi haft (imperfekt) sex kommer alltid min fru först. Jag skulle aldrig ha sex utan att hon får orgasm. Jag försöker alltid göra de saker jag vet att hon tycker är skönt. Jag anstränger mig lite mer även där kan man säga.
  • Mister1978
    Anonym (Kvinna) skrev 2024-11-15 10:56:02 följande:

Det ska inte kännas övervägande jobbigt när man träffar rätt person. Då ska man vara så pass intresserad så det känns värt ansträngningen att försöka skapa kontakt och ta ett steg mot en ev relation.

men du tänker för mycket och ser på allt väldigt negativt. Detta är anledningen till varför du inte kommer någonvart, du vill snabbspola livet och hitta en genväg till något slags mål som du tror är lösningen på dina problem eller längtan.
    jobba på att må bra i dig själv och vardagen, när du gör det så öppna upp din nyfikenhet och gör det du vet måste göras för att närma dig den personen du är intresserad av. Sluta tänk i risker och vad hon kommer tänka och tycka, du vet inget om detta och en dag så kommer du pngra att du var så feg och lät chansen gå förbi. Värsta som kan hända är att du får ett nej. Det nej:er hade du isåfall med största sannolikhet isåfall även fått om du väntat eller frågat på annat sätt. Men nu slösar du tid på att drömma om något du inte är villig att ge ett försök.

det är inte svårare än att skicka ett mess;
    hej, hoppas det är bra med dig! Är du ledig något kommande månad? hade varit kul och ses och hitta på något tillsammans.

sen ser du vad hon svarar.

Svarade du i rätt tråd nu? Glad
  • Mister1978
    Anonym (Mia) skrev 2024-11-15 11:06:36 följande:

Hur ser kvällarna ut där hemma? Delar ni på alla sysslor, eller får hon göra det mesta, och är sedan helt utmattad när hon ska sova? Och då förvänta sig sex om man inte har hjälpt till? Så mycket beror på hur mycket du stöttar henne i vardagen och ställer upp för henne. En lat make är inte sexigt. 

Och vad innebär sex för dig? Bryr du dig om henne lika mycket som du bryr om dig själv? Eller kör du ditt race, och somnar sedan? Hur du behandlar henne under dessa stunder betyder mycket. 

Rimliga frågor. Men jag har varit noggrann med de delarna. Vi delar på allt "jobb" hemma som städa, tvätt, laga mat mm. När det gäller barnen är det jag med bred marginal som lägger mest tid med dem.

Angående utseende. Jag har tränat hela mitt liv och lägger 10-12 timmar i veckan på träning. Så formen är bra för min ålder skulle jag säga. Jag är väldigt nöjd när jag står naken framför spegeln i alla fall =)

Och sista angående sex. Jag lägger mycket tid på hennes njutning. Jag vet vad hon gillar och gör mycket av det. Hon får alltid orgasm först  när vi har sex. Men hon lägger betydligt mindre arbete på min njutning, där får jag efter att hon kommit ta hand om mig själv ganska mycket.

Mina svar låter som jag försöker få mig att framstå som perfekt. Så är det såklart inte, men jag tänker verkligen aktivt på att försöka göra henne glad och nöjd utifrån hennes behov och önskan om saker.
  • Mister1978
    Anonym (Prata med henne) skrev 2024-11-15 15:11:13 följande:
    Hur tusan hinner du med att dela jämställt på hushållet om du lägger i snitt 2 timmar om dagen 5-6 dagar i veckan på träning? Eller, om hon gör det samma, hur tusan hinner ni med hushåll och barn alls? 
    Förstår din fråga =) Jag pusslar in träningen i vardagen. Springer till och från jobb. Går ut sent på kvällarna när alla somnat (sover mindre än snittet) mm. Så det går bara man vill. Men familj och sysslor kommer först så det tar jag hand om. Men trots mycket ansträngningar från min sida får jag inget tillbaka. Det är tufft..
  • Mister1978
    blueblue skrev 2024-11-15 15:46:53 följande:

Befinner mig i exakt samma situation som TS.
    Vill nog påstå att vi lever i ett 60/40 förhållande när det kommer till hemmets planering men vi är 50/50 i utförandet av sysslorna, jag 70% av våra Ekonomi till hushållet. 
    Vi har en allmänt god relation, skrattar, stöttar varandra och är verkligen bollplank åt varandra, men vi ligger inte. 
    Så här har det varit i snart 12-år, uppskattning är att det blir sex 5-7 gånger om året och däremellan långa torr perioder. 
    Jag har lyft problematiken några gånger och känner verkligen igen hos TS då jag upplever samma reaktion hemma. 

Nu senaste så förklarade jag läget att jag inte längre känner mig älskad, Jag känner mig obekräftad och värdelös som man.
    Det handlar inte om just sex, Det handlar i grunden om en ovilja att ge närhet! Allt från en kram vid spisen eller en puss innan man åker till jobbet. 
    Mycket grundar sig i att den spontana närheten försvinner och då tror jag även att det bara är en tidsfråga innan sexet börjar dö ut. 
    Som individ kan man förändra lite om inte motparten är villig att också jobba på relationen så jag har satt ett datum på 6månader och ser jag inte någon förändring så kommer jag lyfta detta igen och då blir troligen utfallet att jag vill gå ifrån relationen. 

Det är otroligt viktigt att vara öppen för sin partner och ta in hens syn och perspektiv, vara villig att tillgodose Hens behov likt sina egna och ge det tid. 
    Rom byggdes inte på en dag och vill man få en förändring så handlar det om att våga tala om elefanten i rummet och samtidigt vara villig att lägga ner tiden och energin. 
    Alla relationer går upp och ner men det måste vara fler toppar än dalar!
    Livet är för kort för att inte leva det.

Kusligt liknande situationer. Exakt allt stämmer in på mig som du skriver, tex ekonomi mm.

Och håller med. Det handlar inte bara om sex. Det är en daglig närhet och en känsla som förloras. Men det enklaste sättet att mäta en sån sak är hur ofta man har sex så därför landar man ofta där när man pratar om det (eller som här, skriver om det).

Tufft är det i alla fall..
Svar på tråden Fråga om kvinnor som inte vill ha/ge sex och närhet