Inlägg från: Anonym (Företagaren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Företagaren)

Varför är så många omogna?

Jag upplever att många vuxna går runt och är omogna utan veta om det. Med omogna menar jag inte barnsliga utan att de låter instinkter och känslor styra för mycket. Varför är det så? Ge gärna egna exempel om ni har! :), 

Jag kan ta ett par exempel.

Exempel 1:
    Vi låter våra barn få bestämma väldigt mycket i dagens samhälle. Redan tidigt låter vi dem bestämma mycket hemma och vi låter dem sitta framför skärmar mer än rekommenderat. Det gäller inte alla men många. Vi trodde vi var bra men när jag började ta tid så upptäckte vi att det var ungefär dubbla tiden mot vad som rekommenderas.

Sen förstår jag att det är skönt att slippa ta strider när man sätter gränser, att det är enklare att ge barnen vad de vill ha än att göra vad som är bäst för dem eller att man vill ha egentid och därför låter skärmen bli barnvakt. 

Exempel 2:
    På en tidigare arbetsplats hade vi en man med utstrålning och pondus. Han var längre än alla andra, såg bra ut och visade på självförtroende. Jag antar att det var därför många såg upp till honom. Problemet var bara att han alltid var väldigt bestämd på sin sak, hade svårt att lyssna och sånt.

Många såg väl en trygghet i en man som gav bestämda, raka och enkla svar. Speciellt vår chef och nästan alla kvinnor. 

Men verkligheten var ju inte sån och det ledde till beslut som var dåligt genomtänkta så det blev kostnader och extrajobb för många. Synpunkter som inkommit från andra, inkl mig själv, visade sig nästan alltid vara rätt. Ändå fortsatte han styra mycket.  Få verkade se igenom hans dåliga inflytande. 

Företaget gick i konkurs under pandemin men då hade
    jag slutat för länge sedan. 

• Svar på tråden Varför är så många omogna?
  • Anonym (Företagaren)
    Anonym (Självinsikt?) skrev 2024-09-27 14:42:52 följande:

Men själv är du en mogen och felfri person i alla avseenden? Att du skriver den här tråden och med en sådan självgodhet och klankar ner på andra tyder inte på att du är särskilt mogen i alla fall. Hur har du det med självinsikten egentligen?

En ganska grundläggande regel inom debatter är att man inte diskuterar debattörerna utan håller sig till ämnet.

En bra mall för debatter är Grahams argumentationshierarki. Där kan man se att så kallade "ad hominem"-argument hamnar näst längst ned:

en.m.wikipedia.org/wiki/File:Graham%27s_Hierarchy_of_Disagreement.svg

Sen har jag givetvis mina egna brister och i någon grad kan man säkert inkludera mig i gruppen omogna beroende på situation. Men det blir bara ett sidospår om vi ska börja diskutera det.

• Anonym (Företagaren)
    Anonym (lärare) skrev 2024-09-27 14:56:49 följande:

Känner precis samma sak och känner en sorg över det. Jag önskar att mötena i vardagen med olika människor skulle innebära mer kontakt och mer utbyte. Att bara dela med sig av det man har. Man måste inte ha en hög intelligens, utan snarare vara transparent och beredd att lära sig nya saker.

Har en stor längtan efter att få lära mig saker och förstå mer av min omvärld. Får detta utbyte med en del människor och tack och lov är flera av dem i min familj. Men många gånger grusas förhoppningen om att få dela livet på riktigt. Jag vet inte varför. Jag tror som du TS, att många hellre önskar sig de raka, enkla svaren och att bara köra på. Jag kan dock inte förstå varför det skulle vara så attraktivt. Livet är i själva verket komplext, intressant och roligt.

Jag känner igen mig i det du skriver. Har samma önskan.

Jag vill nyansera saker eller visa på andra perspektiv. Och även lyssna på andras perspektiv. Jag har en nyfikenhet och har inget problem med påståenden som ifrågasätter mina övertygelser.

Men en del blir tyvärr upprörda när de hör en verklighetsbeskrivning som strider mot deras. Det är trist.

Jag upplevde att det var vanligare när jag jobbade på ett företag som var mer praktiskt inriktat. Nu jobbar jag inom ett akademiskt yrke och där är det mycket högre till tak. Även om det också finns sådana som är fast vid sina övertygelser.

• Anonym (Företagaren)
    Tow2Mater skrev 2024-09-27 15:36:27 följande:

Exempel 1: Dåligt exempel. Mogenhet behover inte ha något att gora med att folja eller inte folja myndigheters 'rekommendationer'. Tvärtom, att själv definiera vad man anser ok for sin familj är storre tecken på mogenhet.

Exempel 2: Dåligt ledarskap, formodligen mentalt veka kvinnor, och en brist på tydligt ledarskap på arbetsplatsen.

Exempel 1 handlade mest om att många vill sina barn väl men sen sätter de inte de gränser som egentligen behövs. Vi ger efter för det är bekvämare för stunden. Känslan går före det rationella. Sen kan det vara vad som helst och behöver inte vara skärmtid.

Problemet med att sätta egna regler som går kraftigt emot rekommendationer är att vi som individer egentligen är dåliga på att dra slutsatser till skillnad mot de som studerat hundratals eller tusentals individer och sett resultatet. Och i fallet barn så ser vi inte konsekvenserna förrän långt efteråt. Det betyder att man begår en riskfylld handling när man gör på ett sätt som avviker mycket mot det som rekommenderas.

Exempel 2 handlar säkert om dåligt ledarskap men också om grupptryck och den moderna arbetsplatsen. Det är bra att inkludera alla medarbetare på ett företag. Men när många arbetare tycker något som är dåligt så blir det svårare att driva företaget när man valt att ha en plattare företagskultur.

Svar på tråden Varför är så många omogna?