Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Varför är så många omogna?

Jag tänker direkt på vuxenmobbning. Ofattbart hur vuxna människor kan bete sig så, särskilt när det gäller grov mobbning. Visst är vissa empatilösa till naturen men jag tror inte att det är hela sanningen. 

För att ha det sagt så gillar jag inte mobbning bland barn heller. Men de är trots allt omogna, under utveckling och saknar mycket erfarenhet.

• Anonym (?)
    Anonym (lärare) skrev 2024-09-27 15:07:52 följande:
    När jag var 7 år och började skolan sa pappa typ att "Om någon försöker trycka ner dig så är det bara för att de vill upphöja sig själva, för att de känner sig underlägsna och inte har något annat sätt att känna sig bättre på." 

Kanske är det ett svar på varför vuxenmobbning sker.

Men hur kan det vara värt att upphöja sig själv om en annan människa får lida för det? Det borde ju väga tyngre att man inte vill såra någon annan än att man själv ska känna sig bättre än någon... Det kanske också handlar om att en del människor inte känner att de har någon plats/roll och därför försöker ta andras plats. Men det är ju väldigt ologiskt att göra så, för då blir ju någon annan utan plats vilket inte bör vara något man nöjer sig med.
    Ja, på något primittivt sätt så hamnar man ju högre när andra trycks ner. Men tror faktiskt inte att alla mobbare känner sig underlägsna eller saknar plats (mår dåligt). Man kan mobbas ändå för att liksom upphöja sig själv eller för att det ger ett gott skratt.

När jag var yngre tänkte jag att mobbare mognar och förstår vad de har gjort tillslut - men tror inte längre att det alltid är så. Alla är inte mogna nog att bere sig vuxet.
Svar på tråden Varför är så många omogna?