Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Reinfeldt - den värsta regeringen.

stallet90 skrev 2024-10-06 11:37:54 följande:
    Ukraina-kriget, Jugoslavien-kriget, andra världskriget etc.
    Nu undrade jag vad personen i fråga syftade på. 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    stallet90 skrev 2024-10-06 11:44:12 följande:
    Finns ingen anledning. Hoppas folk inte är naiva något mer och köper guilt-tripandet mot väst. Finns ingen del av världen som tar emot flyktingar från en helt annan kultur-del på samma sätt som Europa. Vad gjorde de mega-rika gulfstaterna under Syrien-kriget tex?
    Man ska inte hjälpa människor för att det funns andra som inte gör det? Det är verkligen tur att inte alla resonerar så.
  • nihka
    stallet90 skrev 2024-10-06 11:27:53 följande:
    De två sista ger klara Bond-skurkvibbar, speciellt Reinfeldt
    Eller hur. Och sen gangsta-Jimmie. Och Jomshof som ser ut som en nazist med smart phone.
  • nihka
    stallet90 skrev 2024-10-06 11:54:13 följande:
    Man kan hjälpa på olika sätt. Hade vi kunnat ta hit folk och sedan skicka hem dem när kriget är slut hade vi gevetvis kunnat hjälpa fler. I övrigt kan vi hjälpa med resurser till de närliggande länderna som tar emot flyktingarna
    Ja, det kan man. Även genom att ta emot någon promille av alla människor som flyr krig. Någon promille av den promillen hamnar i Sverige.

The shit is going to hit the fan när syriska flyktingar som flytt till Libanon - 25% av landet Libanons befolkning tvingas röra på sig igen.

Åkesson kan ju flyga ner och "hjälpa på plats" igen genom att dela ut flygblad.
  • nihka
    stallet90 skrev 2024-10-06 11:55:41 följande:
    Hade majoriteten av flyktingarna kunnat skickas hem när det blivt fred där de kommit ifrån hade Europa kunnat hjälpa miljoner flyktingar från resten av världen
    Man "skickar" inte hem människor, de är inga paket utan den som byggt sig ett nytt liv får välja själv om den vill bryta upp igen eller fortsätta satsa på det nya livet i det nya landet. Hur ska man annars motivera människor att skapa nya liv om de vet från början att det är en återvändsgränd? Att leva i limbo bryter ner människor snabbt.
  • nihka
    stallet90 skrev 2024-10-06 12:14:37 följande:
    Det är en helt ohållbar modell att Europa ska vara ett hjälpcenter för hela världen. Miljoner ukrainare hjälps i Europa, men det är ingen som bryr sig om det. På samma sätt finns det en mängd länder i regionen som borde kunna hjälpa till särskillt med europeisk hjälp. Bara kolla på hur mycket högerextrema partier har växt sedan Syrienkriget så kan du ju bara tänka dig hur det skulle bli om vi skulle släppa in miljoner fllyktingar igen.Varför kan fattiga länder som Indien ta emot miljoner flyktingar från närliggande områdena, men inte rikare länder som Marocko, Turkiet osv? Vi Europa har hjälpt flyktingar från mellanöstern, flera miljoner och det är bra, men det är nog nu.
    Håller helt med dig om att fler borde axla ansvaret. Det är med det man ska jobba, inte dra sig ur själv.
  • nihka
    stallet90 skrev 2024-10-06 12:20:17 följande:
    Om man hjälpte de här så skulle man göra det klart från första början, men i praktiken är det ju svårt eftersom man aldrig vet hur länge krigen pågår. Hade krigen pågått några år hade det nog funkat, men Syrienkriget har ju hållt på i 15 år snart.
    Även om föräldrarna vill återvända vill ofta inte barnen. De känner bara till Sverige och har hela sitt liv här.
  • nihka
    Mentat skrev 2024-10-06 12:31:00 följande:
    Därför att de söker ett bättre liv. Fullt förståeligt, men det är inte asylskäl. Kommer man till Europa och söker asyl när man egentligen bara flyr fattigdom är det ett flagrant missbruk av asylrätten. Återigen, förståeligt att man gör så men det blir inte bättre för det. Det är upp till Europa/EU att definiera om hur vi skall hantera asylrätten så att den verkligen omfattar de som söker skydd från personlig förföljelse och inget annat.

Det hade ju annars varit logiskt att flyktingar från mellanöstern hade sökt sig till rika länder i just mellanöstern med samma språk och likartad kultur. Tydligen är de inte välkomna där?
    Du får nog läsa på asylreglerna.

25% av Libanons befolkning är flyktingar från kriget i Syrien. Vadå inte välkomna? Det är som att Norge skulle ta emot 1 miljon svenska flyktingar och säga att vi inte är välkomna i Europa bara för att Polen inte tar emot någon alls.
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-06 17:16:08 följande:

Du kanske skall läsa på lite bättre? Libanon har inte skrivit på FNs flyktingkonvention. Möjligheten att söka asyl i Libanon saknas och det är mycket svårt för Syrier att lagligt bo och arbeta i Libanon. Mer än hälften av de syriska flyktingbarnen i Libanon får inte ens gå i skolan . 

Det går inte att jämföra vårt europeiska flyktingmottagande med det man gör i Libanon där man låter Syrierna tillfälligt bo där men utan lagliga tillstånd, ingen rätt till vård och skola och knappast någon kontant ersättning till mat och förnödenheter, utöver det som ges av hjälporganisationer. 

De har ändå tagit emot 1,5 miljoner flyktingar som på så vis kommit undan krig, tills nu. Även om det inte fungerar som här i Sverige är det allt annat än "inte välkommen".
  • nihka
    Tom Araya skrev 2024-10-06 18:16:08 följande:
    Nej, det är faktum, du har helt fel oavsett om du kallar det för en åsikt.

Den planering av försvar och säkerhet kan inte göras utefter rådande hotbild eller en framtid du kan överblicka, då ligger du efter. Planeringen måste göras på 15, 20, 25, bland uppåt 30 års sikt. Vi har facit från alla tidigare krig.

Dessutom hade Sverige ända sedan sedan Putin blev president första gången negligerat rapporter om vad som händer i Ryssland och som talade för hög risk för framtida oroligheter och konflikter eller t.o.m. krig.
    Jo, dina ÅSiKTER är ÅSIKTER och inte fakta. Reinfeldt är den mest populära nu levande statsministern och din ÅSIKT att han var den sämsta delas av somliga och delas inte av andra.

www.tv4.se/artikel/2YICPyjjp7ZgAUOLgZcCkJ/de-aer-sveriges-mest-populaeraste-statsministrar-styrkebesked-infoer-valet

Och hur gick det? Blev du väldigt beskjuten?
  • nihka
    Tom Araya skrev 2024-10-07 00:20:27 följande:
    Ett sådant mottagande som beskrivs säger inte "välkommen".
    Det säger att man gör så gott man kan under en omänskligt stor börda. Libanon har gått på knäna i många år. Det är inte bara 1,5 miljoner syrier som har flytt till Libanon utan det finns också ca 450 000 palestinier, de flesta i permanent flyktingstatus som funnits sedan bildandet av staten Israel.

Och nu är dessuton 1,2 miljoner libaneser på flykt. Det är köer vid gränsen till Syrien.

Om man vill hjälpa barnen:

unicef.se/katastrofinsatser/unicef-hjalper-barnen-i-libanon
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-07 06:51:37 följande:
    Ja, det är märkligt. Vad är det som folk gillar? Att han sänkte skatterna rejält för låg och medelinkomsttagare?
    Att han var en så kallad stark ledare?
    Att han är så populär är främst pga att personer från vänsterblocket gillar honom. Skull vara intressant att veta vad det är som gör honom så populär i vänsterblocket. Kan du förklara?
    Vad är det som säger att "han är så populär är främst pga att personer från vänsterblocket gillar honom"?

Det får du väl i så fall fråga någon från vänsterblocket.
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-08 09:55:32 följande:
    De sa det på nyheternanär de analyserade förtroendet för Reinfeld och övriga levande partiledare. Då sa de att hans förtroende är så starkt just på grund av att han har så många från vänsterblocket som har förtroende för honom. 
    Vilket inte på några sätt och vis innebär att inte även många från högerblocket också är positiva.

Högerväljare kan ju också vara positiva till ledare från vänsterblocket.

Jag gillade också Batra och Bildt. Lööf och Magdalena Andersson.
  • nihka
    nattuw skrev 2024-10-08 17:28:02 följande:
    Tanken med de "nya Moderaterna" var att locka väljare från mitten/vänster. Vilket fungerade bra tills folk insåg vad de röstat på.

Att det gick så lätt att dupera vänster...
    Tanken med "Nya moderaterna" var att tvätta bort Östermalms- och adelsstämpeln och att moderat politik skulle vara något enbart för de välbesuttna.

Ett hälsosamt företagsklimat gynnar alla och ger pengar till välfärden.
Svar på tråden Reinfeldt - den värsta regeringen.