Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Reinfeldt - den värsta regeringen.

Trådstarten innebär i princip att du enbart dömer Reinfeldtregeringen efter dess usla hantering av migrationen då man av beröringsskräck vs (sd) gjorde upp med (mp). En vänsterregering hade givetvis haft samma migrationspolitik. Att kalla den den värsta vi har haft påminner mest om hur (sd) bara kan se migration och inget annat.

Regeringen Reinfeldts största framgång var att man uppvärderade arbete genom att införa jobbskatteavdragen. Att arbeta måste uppmuntras då all välfärd i grunden bygger på arbete, till skillnad från dagens vänsterpopulistiska utspel om att sänka arbetstiden med bibehållen lön vilket vore riktigt illa.

• Mentat
    Tom Araya skrev 2024-09-29 13:57:53 följande:
    Du har fel.
    Moderaterna genomförde detta samtidigt med massiva sparåtgärder, så att migrationskontroll, rättsväsendet mm inte fungerade utefter de ökade behoven.
    Nu orkar jag inte gå igenom allt men rättsväsendet fick i 2005 års statsbudget 27,3 Mdr och i budgeten för 2008 31,4 Mdr. Om den bara hade räknats upp med inflationen skulle siffran för 2008 ha varit 28,9 Mdf, dvs regeringen Reinfeldt tillförde åtminstone rättsväsendet reala resurser under den tiden.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2024-09-29 14:17:39 följande:
    Rättsväsendet var vid tiden redan ordentligt eftersatt och de blygsamma tillskotten var inte i närheten av att väga upp för de för de ökade behoven som kom med Moderaternas migrationspolitik. Sedan så sparade man även på alla resurser som kan verka brottsförebyggande.
    Tja, eftersom jag redan har konstaterat att ditt påstående i #6 inte var korrekt tar jag detta senaste med en stor nypa salt, alternativt att du har stora skygglappar på.
    Givetvis gjorde de inte allt rätt, men att påstå att de skulle ha varit värsta regeringen någonsin framstår som tämligen löjligt. Anders Borg utnämndes till Europas bästa finansminister och lotsade oss genom den värsta finansiella krisen sedan 1930-talet utan att vi knappt märkte av den, inte i jämförelse med andra länder i Europa i alla fall.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2024-10-04 18:44:04 följande:

Detta är för mig helt obegripligt...

Reinfeldt 1'a och Magdalena 2'a på listan om Sveriges mest populära politiker.

En korkad befolkning som får vad den förtjänar är min spontana tanke.

Mätning: Reinfeldt mest populära statsministern (msn.com)

Nåja, det är ju inte politiker som sådana utan statsministrar de har frågat efter. Folk minns väl inte så långt tillbaka och även om regeringen Reinfeldt, likt alla andra regeringar, gjorde misstag gjorde de också en hel del bra.

Sedan var det väl också lättare att vara statsminister på t.ex. Erlanders tid än det har varit de senaste 30 åren.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2024-10-06 04:12:05 följande:
    Jag ifrågasätter Europas volym i förhållande till övriga världen. Varför måste miljoner av flyktingar från Afrika och mellanöstern komma till just Europa? Vilka länder i de regionerna såg stora flyktingströmmar under Europas krig? Israel/Palestina möjligtvis, men inte fler.
    Därför att de söker ett bättre liv. Fullt förståeligt, men det är inte asylskäl. Kommer man till Europa och söker asyl när man egentligen bara flyr fattigdom är det ett flagrant missbruk av asylrätten. Återigen, förståeligt att man gör så men det blir inte bättre för det. Det är upp till Europa/EU att definiera om hur vi skall hantera asylrätten så att den verkligen omfattar de som söker skydd från personlig förföljelse och inget annat.

Det hade ju annars varit logiskt att flyktingar från mellanöstern hade sökt sig till rika länder i just mellanöstern med samma språk och likartad kultur. Tydligen är de inte välkomna där?
Svar på tråden Reinfeldt - den värsta regeringen.