Inlägg från: Aliona |Visa alla inlägg
  • Aliona

Ungdomar som inte betalade för sig.

Vad menar du - hur ser vi på det? Det är självklart lika illa som att de snattat för att de inte hade råd med vad de ville ha. Eller tånker du att det finns något annat sätt att se på saken? 

Vad sade du till henne? 

• Aliona
    Anonym (undrar) skrev 2024-09-27 07:27:52 följande:

Till svar på alls undran så fick min dotter en ordentlig utskällning.
    Har man inte råd med mat så köper man inte tröjan.
    Desutom jag hade betalat för maten om hon hade ringt.
    Jag är så arg på henne. De var 8 kompisar så 4 betalade 8 åt. Jag önskar att de hade ringt polisen.
    Anledningen att jag skrev är att jag sade att hennes kompis (min väns barn) har säker med fått sig en utskällning eller så har hon inte berättat men när hon skrev till kompisen och frågade så hade hennes föräldrar sagt: Bra jobbat! Hon var smart.
    Jag kan inte tro mina öron.
    Ljuger flickan till min dotter för hon är rätt så slug eller kan det för helvete vara sant att de sade så.
    Kunde inte tro i min vildaste fantasin att de skulle ha de värderingar.
    Vill skicka ett sms till kompisen men vet helvete inte vad jag ska skriva då jag är i chock.

Jag hade också blivit helt mållös som om jag hörde något sånt. Sorgligt - men inte förvånande - att det finns såna människor. Att ungdomarna kan komma på idén är väl en sak för unga är impulsiva och tänker sig inte alltid för, men att föräldrar understödjer det är för jävligt. Synd att restaurangen inte gjorde något, för de måste ju ha sett, men folk är rädda för att ingripa och många anställda verkar tänka att det inte är deras jobb. 

Du fick bra tips i #13. Jag hade nog också gått tillbaka till restaurangen med dotter så hon fick betala för den andra portionen. Det är inte rätt att hon ska behöva göra det och inte kompisarna, men vi kan bara ansvara för våra egna barn. Jag tänker att det är en rimlig konsekvens och förhoppningsvis minns hon och gör inte något liknande igen. Jag tänker att vi bör ha ett visst mått av förlåtande gentemot våra barn just för att deras hjärnor inte är färdigutvecklade, men att det är viktigt att om man i ett svagt ögonblick gör fel, så får man stå för det, be om ursäkt och ställa till rätta. Att be om och ge förlåtelse är ockå en viktig träning för livet. 

Det är nog bra om du ringer till de andra föräldrarna om du kan det. Jag förstår att det veror på vilken kontakt du har med den, men jag hade iaf uppskattat att föräldrar ringde mig för att prata om mitt barn varit med i något dumt. 

Fint att din dotter berättade för dig. Det visar på att hon litar på dig och att du är en bra förälder. 

Svar på tråden Ungdomar som inte betalade för sig.