Ska jag lura min kille till barn?
Jag förstår att TS inte vill vänta alltför länge med tanke på att de är över 30. Men det låter som hon har alldeles för bråttom. 1,5 år är inte lång tid alls. Det är ingen stabil grund att stå på, särskilt inte om hon redan har tjatat på honom ett tag.
Att vilja skaffa barn "ganska omgående" är inget bra sätt att inleda en ny relation. TS är heller inte tillräckligt gammal för att motivera att ha så bråttom. Jag förstår att mannen tvekar, även om han förhoppningsvis fattar att de inte kan vänta hur länge som helst.
Jag och min man började försöka få barn efter drygt två år tillsammans. Då var jag 35 och han 32. Vi var beredda på att det kunde ta tid, och man är ju aldrig garanterad barn. Men för oss var det viktigare att vi kände oss trygga i varandra och var säkra på att vi ville leva tillsammans. Jag blev gravid efter några månader, men det är ju inget man kan räkna med.
Om barn är väldigt viktigt, är det bättre att skaffa barn på egen hand om åren går, så vida man inte redan har en stadig relation där båda vill samma sak. Man kan också chansa, försöka hitta en lämplig partner och hoppas att det håller. Så verkar TS ha gjort. Men det går fortfarande inte att stressa fram något. Jag skulle rekommendera TS att ge mannen lite mer tid. Fortsätter han vela, får hon besluta sig för om hon vill fortsätta relationen eller gå skilda vägar och försöka få barn på annat sätt. Men hon behöver inte göra det än.