• Anonym (B)

Ska jag lura min kille till barn?

Agda90 skrev 2024-09-26 08:20:12 följande:

Nej, inte lura och inte ställa ultimatum. Barn ska vara önskade av båda föräldrar. 
    Den här mannen velar och verkar inte veta vad han vill eller så vet han men vågar inte säga det. Om det är något som ska göras här så är det att avkräva ett ärligt svar från honom. Han får stå upp för vad han vill, ja eller nej till barn, så att du kan bestämma dig för vad du vill göra. 

Jag hade en bekant en gång som ställde ultimatumet att det antingen skulle bli barn eller så var det slut. Han valde barn trots att han egentligen inte ville. När hon var höggravid lämnade han henne. 

Så mannen ljög för henne. Hur skyddar man sig mot sådant. Självklart gjorde din bekant rätt som ställde ultimatum, vad skulle hon annars göra? Det är bra att man är öppen med sina avsikter och ger den andre möjlighet att välja. 

Nu visade han ju att är ett svin så lika bra att hon slipper honom. 

• Anonym (B)
    Agda90 skrev 2024-09-26 12:39:41 följande:
    När det gäller att skaffa barn så tycker jag inte att rätt väg är  att säga barn eller förhållande. Då är den rätta frågan om personen vill ha barn eller inte. 
    Sen kan alla ljuga om de vill, det kan vi aldrig veta men man får ju hoppas att ens partner är ärlig. 

Fast verkligheten är ju att om en inte vill ha barn och den andre vill så måste förhållandet ta slut. Man inte kompromissa om barn. 

Ja, när hon ställde sitt ultimatum hoppades hon ju att han skulle vara ärlig, både mot henne och sig själv. 

• Anonym (B)
    Agda90 skrev 2024-09-26 13:18:48 följande:
    Men du, förstår du inte skillnaden på ultimatumet och att ställa frågan?

Ultimatum: antingen skaffar vi barn eller så är det slut
    Fårga: Vill du eller vill du inte ha barn?

Ställer man ultimatum pressar man en person och ofta vill de inte riskera att förlora sin partner... sen får en hel del kalla fötter och drar.
    Att ställa frågan och få ett nej då har man möjligheten att själv bestämma om man vill fortsätta i ett barnlöst förhållande eller lämna. 

Fast om man vet att man vill lämna om det inte blir barn så tycker jag man ska vara ärlig med det. 

Det blir ju lika mkt press om man bara ställer frågan. För då måste man ju ändå berätta att man ska lämna relationen och då kan personen känna press och ångra sig. 

Så ingen skillnad, bara att hon gav hon alternativen direkt och lät inte honom tro att de skulle fortsätta fast de inte skaffade barn. 

• Anonym (B)
    Anonym (idddi) skrev 2024-09-25 22:07:14 följande:
    Vilket inte är frågeställningen någonstans. Han har all rätt att vilja bygga en stabil grund före barn.
    Då ska han ju inte ligga oskyddat. Det borde han som läkare själv förstå. 
Svar på tråden Ska jag lura min kille till barn?