• Anonym (jhwsgjs)

Orolig för tidig missfall

Hejsan,

Jag plussade för tre dagar sen, har mått illa, ont i svanken, hungrig, trött, ont i magen.

Jag är dock så rädd att det ska sluta i missfall, har läst att 80% får missfall, tänker typ "vad är oddsen att vi inte är en av de". Jag tror seriöst inte att vi kommer få barnet. Hur ska jag överleva dessa veckor utan att oroa sönder mig. Är i vecka 5

• Svar på tråden Orolig för tidig missfall
  • Anonym (f)

Såg dessa siffror från Knodd:
    "Ungefär 15-20% av graviditeter avbryts av kroppen innan vecka 12 och de flesta av dessa sker innan vecka 5. 80% av alla missfall sker innan vecka 12. Efter vecka 12 minskar risken för missfall till 3% och under de kommande veckorna sjunker den till närmare 1%."

• Anonym (.)

Man överlever genom att veta att det inte finns något man kan göra, bara vänta och se. 

Vårt första slutade i missfall efter tolv veckor, andra gången var så oroligt. Skaffade en app med avslappningsövningar (för att kroppen skulle känna sig trygg) och åt bra och promenerade varje dag. Höll det som mitt mission att göra det jag kunde och räknade ner dagarna till kommande ultraljud. Hade samtalsstöd sen innan IOM tidigare missfall och utbränd som också hjälpt. Är snart i mål 🙏 Jag tyckte det vart värst efter v24 och man faktiskt kan rädda det lilla livet, innan det så finns inget att göra hur fort man än upptäcker att något är fel. 

önskar dig all lycka till och det är inte alls så hög risk för missfall som du läst, snarare tvärtom - de flesta plus blir bebis ❤️ stort lycka till 🙏

länk till tabell där du kan se att risken minskar för varje dag som går, den hjälpte mig ta mig fram genom första tiden ☺️
    https://datayze.com/miscarriage-chart

• Sofia10
    Anonym (.) skrev 2024-09-25 15:57:28 följande:

Man överlever genom att veta att det inte finns något man kan göra, bara vänta och se. 

Vårt första slutade i missfall efter tolv veckor, andra gången var så oroligt. Skaffade en app med avslappningsövningar (för att kroppen skulle känna sig trygg) och åt bra och promenerade varje dag. Höll det som mitt mission att göra det jag kunde och räknade ner dagarna till kommande ultraljud. Hade samtalsstöd sen innan IOM tidigare missfall och utbränd som också hjälpt. Är snart i mål 🙏 Jag tyckte det vart värst efter v24 och man faktiskt kan rädda det lilla livet, innan det så finns inget att göra hur fort man än upptäcker att något är fel. 

önskar dig all lycka till och det är inte alls så hög risk för missfall som du läst, snarare tvärtom - de flesta plus blir bebis ❤️ stort lycka till 🙏

länk till tabell där du kan se att risken minskar för varje dag som går, den hjälpte mig ta mig fram genom första tiden ☺️
    https://datayze.com/miscarriage-chart

Hejsan, tack för svar, detta hjälpte mig mycket❤️ tyvärr så började jag precis börja blöda och har väldigt ont i magen så jag antar att missfall är på g. 

Lycka till🌸

• Anonym (Clara)
    Sofia10 skrev 2024-09-27 12:27:55 följande:

Hejsan, tack för svar, detta hjälpte mig mycket❤️ tyvärr så började jag precis börja blöda och har väldigt ont i magen så jag antar att missfall är på g. 

Lycka till🌸

Men nej vad tråkigt att höra. Dock är det vanligt med blödningar i tidig graviditet och det behöver inte vara det värsta ❤️ kan du åka till bvc/vc och få göra blodprov eller hur man nu gör så tidigt? Håller tummarna!
Svar på tråden Orolig för tidig missfall